ارتش آمریکا عملیات علیه داعش در عراق را از سر گرفت

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، عملیات مشترک نیروی نظامی آمریکا و عراق تعلیق شده بود

سربازان آمریکایی در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد-US EMBASSY IN IRAQ / AFP

دو هفته پس از رای پارلمان عراق به خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و در حالی که مقامات تهران بر خروج نیروهای آمریکایی از منطقه تاکید دارند، ارتش آمریکا در عراق، عملیات علیه داعش را از سر گرفت.

آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده که برخی عملیات مشترک ارتش آمریکا و نیروهای نظامی عراق از سرگرفته شده است. به گفته این مقامات جزئیات ازسرگیری عملیات آموزشی و تمرینی نیز برنامه‌ریزی شده است.

در همین حال نیویورک‌تایمز به نقل از منابع نظامی آمریکایی نوشته که عملیات مشترک نیروهای آمریکایی و عراقی بعد از چند روز وقفه دوباره دنبال می‌شود.

تنسیم در این زمینه نوشت:«گردان‌های حزب‌الله عراق به آمریکا هشدار دادند در صورتی که به گزینه‌های سیاسی، مردمی و دیپلماتیک احترام نگذارد و نیروهای خود را از عراق به صورت مسالمت‌آمیز خارج نکند، با مقاومت مسلحانه روبرو خواهد شد.» این خبرگزاری نزدیک به سپاه به نقل از محمد محیی، سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق نوشت: «گروه‌های مقاومت همگی در یک مسیر حرکت می‌کنند و آن مسیر، پاکسازی عراق از لوث نظامیان بیگانه و در راس آنها نظامیان آمریکایی است.»

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس در بغداد، این عملیات به حال تعلیق درآمده بود. سلیمانی در جریان حمله پهپادی نیروهای آمریکایی کشته شد و پس از آن سطح هشدار امنیتی افزایش یافت و فعالیت‌های آموزشی و مشترک نیروهای آمریکایی و عراقی نیز به حال تعلیق درآمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پارلمان عراق در واکنش به کشته شدن سلیمانی در خاک این کشور در قطعنامه‌ای غیر الزام آور از نیروهای آمریکایی خواسته بود، خاک این کشور را ترک کنند.

با این حال مقامات آمریکایی تاکید کردند که برنامه‌ای برای خروج نیروها از عراق ندارند.

چهارشنبه هفته گذشته سپاه در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، حمله‌های موشکی علیه پایگاه‌های آمریکا در عراق انجام داد و به نظر می‌رسد پس از این حمله‌ها، شرایط بحرانی اندکی آرام‌تر شده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در دهلی نو تایید کرد که پیش از این حمله‌های موشکی از طریق سفارت سوئیس در تهران برای واشینگتن پیام ارسال شده بود. به گفته او در این پیام به آمریکا اطلاع داده شده بود که ایران در عملیاتی که آن را دفاع از خود خوانده، دست به حمله می‌زند. عملیاتی در واکنش به کشته شدن سلیمانی.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که ایران در این پیام گفته بود که تنها یک حمله انجام می‌دهد و پس از حمله‌ها نیز پیام فرستاد که تمام شد و حمله دیگری در کار نخواهد بود.

البته حمله‌های موشکی سپاه با توجه به خروج نیروهای آمریکایی از این پایگاه‌های نظامی تلفاتی نداشت و در نهایت نیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفت به جای اقدام متقابل، تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع کند.

بیشتر از