کفاشیان به دروغ فدراسیون فوتبال به فیفا اعتراف کرد

احتمال تعلیق فدراسیون والیبال پس از لغو مجمع عمومی این فدراسیون

علی کفاشیان، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران- رویداد۲۴

علی کفاشیان، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه، سوم آذر، در یک برنامه زنده تلویزیونی اعتراف کرد به دروغ به فیفا اعلام کردند که فدراسیون فوتبال به‌شکل مستقل غیر‌دولتی اداره می‌شود، ادعایی که پس از محرومیت یک‌ساله فدراسیون فوتبال رخ داد.

لغو مجمع انتخاباتی فدراسیون والیبال و بلاتکلیفی در انتخاب سرمربی و رئیس فدراسیون، باعث شد تا کفاشیان با حضور در برنامه ورزش و مردم، دوباره پرونده محرومیت فدراسیون فوتبال را باز کند. فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، سال ۱۳۸۵، به دلیل دخالت دولت که نقض ماده ۱۷ اساسنامه فیفا بود، تعلیق شد. پس از برگزاری انتخابات فدراسیون در کمیته انتقالی، علی کفاشیان به‌عنوان تنها نامزد، رئیس فدراسیون فوتبال شد.

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال تاکید کرد که درست مثل فدراسیون والیبال که این روزها از سوی اف‌آی‌وی‌بی تحت فشار است، فدراسیون فوتبال نیز چنین چالشی را تجربه کرده بود. کفاشیان به این نکته اشاره کرد که فیفا در آن زمان تاکید کرده بود که دولت حق هیچ‌گونه دخالت در امور فدراسیون را ندارد و فقط مجمع باید در رابطه با انتخاب سرپرست یا رئیس تصمیم‌گیری کند.

کفاشیان با اشاره به دوره‌ای که فدراسیون فوتبال بعد از حدود یک‌سال‌و‌نیم تعلیق، به فیفا اعلام کرد که از حالت دولتی خارج شده است و به شکل مستقل غیر‌دولتی اداره می‌شود، به ارسال اطلاعات دروغ به فیفا اعتراف کرد.

کفاشیان با اشاره به دوران معاونتش در سازمان تربیت‌بدنی، گفت: «سال ۱۳۸۰ که معاون وزارت ورزش شدم، مهرعلیزاده گفت اساسنامه فدراسیون‌ها را یکپارچه کنیم. او می‌خواست وزارت اجازه تغییر روسا و تعیین سرپرست برای فدراسیون‌ها را داشته باشد. خبری از نهادهای بین‌المللی نبود تا اینکه فیفا گفت اساسنامه فدراسیون فوتبال باید منطبق با فیفا باشد و نکته مورد اتکا آن هم مستقل‌بودن فدراسیون بود. بعد فدراسیون تعلیق شد تا اینکه به فیفا گفتیم فدراسیون فوتبال مستقل غیردولتی است که راست نگفتیم و کار را جلو بردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌طور که به نظر می‌رسد، فدراسیون والیبال نیز قصد دارد این رویه را در پیش بگیرد و بعید نیست چندی دیگر با دخالت دولت در انتخاب رئیس این فدراسیون و عقب افتادن دوباره مجمع، این فدراسیون نیز با تعلیق روبرو شود.

فرارو در رابطه با شرایط این روزهای فدراسیون والیبال نوشته است که والیبال ایران در موقعیتی قرار گرفته که فوتبال ما چند سال پیش آن را تجربه کرده بود، پس اگر کمی از آن اتفاقات درس گرفته باشیم، اجازه رقم خوردن این فاجعه را نخواهیم داد. کفاشیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش نیز تاکید کرد که درنهایت وزارت ورزش فقط باید وظیفه نظارتی داشته باشد و در فدراسیون‌هایی که سختگیری‌های جهانی در رابطه با آن‌ها وجود دارد، انعطاف بیشتری به خرج دهد تا مجمع فدراسیون‌ها درباره‌ آن‌ها تصمیم‌گیری کنند.

تاکید روی این موضوع که والیبال ایران در حال از دست دادن فرصت است، به موضوعی کلیشه‌ای و تکراری تبدیل شده است. ما اکنون هم با نتایج اخیر، خیلی از المپیک دور شدیم، پس به جای خودزنی بهتر است هرچه سریع‌تر وزارت ورزش تعامل کند و ضمن توافق با فدراسیون والیبال، زمینه خروج این ورزش پرطرفدار از بلاتکلیفی را فراهم کند تا همان اندک شانس‌ برای رسیدن به المپیک نیز از دست نرود.