ورزشی‌هایی که به دیدار خامنه‌ای رفتند

حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور، امیرحسین زارع، امیرمحمد یزدانی، رحمان عموزاد، وحید شمسایی، ناهید کیانی، محمدحسین میثاقی و رسول مجیدی از حاضران در مراسم بودند

شماری از ورزشکاران ایرانی در روزهای ۲۹ آبان و اول آذر با علی خامنه‌ای و  فرمانده سپاه پاسداران دیدار کردندــ فرهیختگان

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی، از دخالت سیاسیون در ورزش دفاع کرد و ورزشکاران ایرانی را به اجرای دیدگاه‌های حکومتی و ایدئولوژی‌های سیاسی مورد‌نظر او در ورزش ایران موظف دانست.

او در بخشی سخنانش از بازیکنان تیم فوتبال جمهوری اسلامی بابت انداختن «چفیه» بر گردنشان و حمایت از حماس و فلسطینی‌ها در جنگ با اسرائیل تشکر کرد. اشاره خامنه‌ای به مسابقه روز ۲۵ مهرماه تیم فوتبال ایران مقابل اردن بود که همه بازیکنان با چفیه که یکی از نماد فلسطینی‌ها محسوب می‌شود، وارد زمین مسابقه شدند.

پیش از آن در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هم که هم‌زمان با خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی برگزار می‌شد، اعضای تیم فوتبال ایران با بیان عباراتی همچون «ما سیاسی نیستیم» و بی‌توجهی کامل به کشتار وسیع مردم در خیابان‌های ایران، در قطر به شادمانی و سرور پرداختند.

علی خامنه‌ای همچنین از زنان ورزشکاری که در مسابقات بین‌المللی، خط قرمزهای جمهوری اسلامی را رعایت می‌کنند و اجراکننده سیاست‌های مورد نظر او در میدان‌های جهانی و آسیایی‌اند، تشکر کرد و گفت: «از آن بانوی محترمی که با حجاب کامل پرچمدار کاروان ایران در بازی‌های آسیایی شد، آن بانوی ورزشکاری که هنگام اهدای مدال حاضر نشد با مرد نامحرم دست بدهد و نیز آن بانویی که با کودکش روی سکوی مدال‌آوری رفت و با حرکت نمادینش، احترام به خانواده و مادر را در دنیا برجسته کرد، صمیمانه تشکر می‌کنم.»

ناهید کیانی و ساره جوانمردی از شاخص‌ترین ورزشکاران زن بودند که در این مراسم حضور یافتند. 

خامنه‌ای در ادامه سخنانش، به مردان ورزشکار تاکید کرد که در مسابقات بین‌المللی، از تکرار رفتارهایی مانند سجده کردن، دست به دعا داشتن و بوسه بر پرچم جمهوری اسلامی غافل نشوند و آن‌ها را مدام تکرار کنند. او چندین‌ بار هم از ورزشکاران ایرانی خواست سیاست حکومتی انصراف از مسابقه مقابل ورزشکاران اسرائیلی را ادامه دهند و ورزشکاران اسرائیلی را «نماینده رژیم جنایتکار و تروریستی» نامید.

این در حالی است که ورزشکاران پرشماری در ایران طی سال‌های اخیر به دلیل انصراف از مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی، از سوی فدراسیون‌های جهانی با محرومیت‌های مختلف مواجه شدند و به همین دلیل ده‌ها ورزشکار ایرانی در سالیان گذشته از ایران مهاجرت کردند.

رهبر ۸۴ ساله جمهوری اسلامی در ادامه سخنانش، از «سکوت نهادهای بین‌المللی ورزشی» به‌ دلیل آنچه او «کودک‌کشی» اسرائیل و «حمله به مدارس» در غزه خواند، انتقاد کرد. خامنه‌ای گفت: «ما با مسئولان بین‌المللی ورزش خیلی حرف داریم. به آن‌ها خیلی ایراد داریم. امروز قدرت‌های استعمارگر و استثمارگر و مستکبر پشت‌ سر همه مراکز بین‌المللی ایستاده‌اند. می‌گویند ورزش سیاسی نیست اما آن وقتی که احتیاج دارند که ورزش را سیاسی کنند، به بدترین شکل ورزش را سیاسی می‌کنند. به یک بهانه‌ای یک کشور را از شرکت در همه آوردگاه‌های ورزشی بین‌المللی محروم می‌کنند. چرا؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشاره رهبر جمهوری اسلامی به تصمیم محروم کردن تیم‌های ملی روسیه از حضور در مسابقات جهانی و المپیک است که پس از حمله روسیه به اوکراین با رای مثبت اکثر اعضای کمیته بین‌المللی المپیک و همچنین فدراسیون‌های جهانی اتخاذ شد. جمهوری اسلامی با روسیه و ولادیمیر پوتین روابط حسنه و نزدیکی دارد و در دو سال گذشته از ارسال پهپادهای نظامی تهران به مسکو برای جنگ با اوکراین گزارش‌های مستندی منتشر شده است.

خامنه‌ای در این دیدار، در مورد مسائل فنی ورزش از‌ جمله «خصوصی‌سازی باشگاه‌ها، قراردادهای ورزشی بازیکنان و حضور مربیان خارجی» نیز اظهارنظرهایی صریح داشت و از دولت ابراهیم رئیسی خواست به موضوع «تشکیل مافیای داخلی» و مشکلات اخلاقی در ورزش ایران ورود پیدا کند.

محمدحسین مرادمند، امیرمحمد یزدانی، کامران قاسم‌پور، امیرحسین زارع، رحمان عموزاد، هادی ساروی، یونس امامی، احسان حدادی، حامد حدادی، پژمان درستکار، وحید شمسایی، حسن رنگرز، محمد نخودی، امین میرزازاده، ناهید کیانی، ساره جوانمردی، حسین توکلی، محمدحسین میثاقی، جواد خیابانی، هادی عامل و رسول مجیدی از جمله ورزشکاران، پیشکسوتان و مجریان تلویزیونی حاضر در مراسم علی خامنه‌ای بودند.

در دهه‌های اخیر، ورزشکارانی که به دعوت‌های دفتر علی خامنه‌ای برای حضور در مراسم حکومتی یا جلسات خصوصی با رهبر جمهوری اسلامی پاسخ مثبت داده‌اند، نسبت به سایر ورزشکاران از امکاناتی ویژه و فراقانونی بهره‌مند شده‌اند که از جمله آن می‌توان به دریافت مسکن، خودرو، وام‌های کلان، مجوز واردات خودرو، استخدام در ادارات دولتی و حکومتی یا انتصاب به‌عنوان رئیس فدراسیون‌ها در دوران بازنشستگی اشاره کرد.

روز دوشنبه ۲۹ آبان نیز شماری از اعضای تیم‌‌های کشتی آزاد و فرنگی ایران به دیدار فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رفته بودند. حسین سلامی در این جلسه به حسن یزدانی، کشتی‌گیر وزن ۸۶ کیلوگرم ایران، نصیحت کرد با استفاده از «فرمولی ساده از قرآن»، راه پیروزی برابر دیوید تیلور، حریف نامدار آمریکایی‌‌اش، را پیدا کند.

فرمانده کل سپاه پاسداران به یزدانی گفت: «ما چون مسلمان‌ایم، فرمول ساده‌ای از قرآن می‌گویم که می‌فرماید با ذکر خدا قلب‌ها آرامش پیدا می‌کند. وقتی شما به کبریای الهی فکر می‌کنید، دیگر شکوه نام یک کشور یا یک کشتی‌گیر حتی قهرمان بلامنازع جهان هم باشد، مهم نیست.»

بیشتر از ورزش