ربات‌های قاتل داستان‌های تخیلی به واقعیت نزدیک‌تر شدند

پنتاگون دارد به سمتی می‌رود که سلاح‌های هوش مصنوعی برای کشتن آدم‌ها مستقل تصمیم بگیرند

عکس تزیینی، تفنگدار دریایی ارتش آمریکا یک پهپاد را به پرواز درمی‌آورد‌، ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳ــ Pentagon 

استفاده از پهپادهای تحت کنترل هوش مصنوعی که می‌توانند در مورد هدف قرار دادن انسان‌ها مستقل تصمیم بگیرند دارد به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.

به گزارش بیزنس اینسایدر، برخی کشورها مانند آمریکا، چین و اسرائیل سلاح‌های خودکار مرگباری ساخته‌اند که با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند اهداف را انتخاب کنند.

به عقیده منتقدان، استفاده از این به‌اصطلاح «ربات‌های قاتل» پیشرفتی ناخوشایند محسوب می‌شود که در میدان نبرد، تصمیم‌ مرگ و زندگی را بدون هیچ داده و دخالت انسانی، به ماشین می‌سپرد.

به گزارش تایمز، چند کشور در حال مذاکره با سازمان ملل‌اند تا قطع‌نامه‌ای الزام‌آور صادر و استفاده از پهپادهای هوش مصنوعی را محدود کند. اما آمریکا و برخی کشورها از جمله روسیه، استرالیا، و اسرائیل، با این اقدام مخالف‌اند و قطع‌نامه غیرالزام‌آور را ترجیح می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اطلاعیه‌ای که پیش‌تر در سال جاری منتشر شد، پنتاگون در تلاش است تا هزاران پهپاد مجهز به هوش مصنوعی مستقر کند.

کتلین هیکس، معاون وزارت دفاع آمریکا، در یک سخنرانی در ماه اوت، گفت فناوری‌هایی مانند انبوه پهپادهای تحت کنترل هوش مصنوعی به آمریکا امکان می‌دهد برتری ارتش چین از لحاظ شمار تسلیحات و نفرات را جبران کند.

به گزارش رویترز، او گفت: «ما با شمار انبوه ارتش آزادی‌بخش خلق چین با شمار انبوه خودمان مقابله خواهیم کرد، اما برنامه‌ریزی، هدف‌گیری، و شکست گروه انبوه ما دشوارتر خواهد بود.»

فرانک کندال، وزیر نیروی هوایی آمریکا، به نشریه تایمز گفت پهپادهای هوش مصنوعی با نظارت انسان باید قابلیت اتخاذ تصمیم‌های مرگبار را داشته باشند.

او در ادامه افزود تفاوت بین برد و باخت در انجام دادن یا ندادن تصمیم‌های فردی است.

کندال گفت: «من فکر نمی‌کنم افراد مقابل ما این کار را بکنند، و اگر ما این محدودیت را برای خودمان قائل شویم، امتیاز بزرگی به آن‌ها می‌دهیم.»

نشریه نیو ساینتیست در اکتبر سال جاری گزارش داد که اوکراین، در جنگ با روسیه، از پهپادهای تحت کنترل هوش مصنوعی استفاده می‌کند، گرچه مشخص نیست این پهپادها عملیاتی داشته‌اند که به تلفات انسانی منجر شده باشد یا خیر.

بیشتر از تکنولوژی