طالبان از درمانگاه‌های تخار خواست از عکس انسان به‌ویژه زنان استفاده نکنند

طالبان در استان‌های دیگر افغانستان نیز عکس‌های تبلیغاتی با چهره انسان را حذف کرده‌اند

تصویر چهره پوشانده شده انسان‌ها در یک درمانگاه-ارسالی به ایندیپندنت فارسی

وزارت بهداشت طالبان به مسئولان محلی این گروه در تخار دستور داده است که از عکس انسان، به‌ویژه زنان، در بنرهای تبلیغاتی درمانگاه‌ها، مطب‌ها و داروخانه‌ها استفاده نکنند. 

در نامه‌ای که در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفته، آمده است که اگر در بنرهای تبلیغاتی عکس انسان باشد، باید طی ۲۴ ساعت آینده آن را حذف کنند. 

در این نامه آمده است: «‌نظر به اصول و تطبیق معیارهای قوانین صحی وزارت صحت عامه/بهداشت و هدایت ریاست محترم امر به معروف ولایت تخار، از نصب و نشر تبلیغات و اشتهارات که تصاویر انسان (خصوصا زنان) باشد، جدا جلوگیری کنند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نامه با امضای عبدالقهار احمدی، رئیس صحت عامه (رئیس اداره بهداشت عمومی) تخار صادر شده است. در این نامه ذکر شده است که درمانگاه‌ها و مطب‌هایی که عکس انسان را از بنرهای تبلیغاتی خود حذف کرده‌اند، باید به اداره صحت عامه تخار اطلاع دهند. 

طالبان در استان‌های دیگر افغانستان نیز عکس‌های تبلیغاتی با چهره انسان را حذف کرده‌اند. حذف عکس‌های تبلیغاتی با چهره زنان نیز در ماه‌های نخست حکومت این گروه آغاز شد.  

طالبان هفته گذشته به مسئولان نمایشگاه خیابانی کتاب در استان هرات هم دستور داده بودند که عکس‌ افراد روی جلد کتاب‌ها را بپوشانند. طالبان دلیل صدور دستور پوشانیدن عکس انسان روی جلد کتاب‌ها را بیان نکردند.  

رژیم طالبان به‌طور شفاهی به تمام نقاشان و هنرمندان دستور داده‌اند که چهره انسان را طراحی نکنند و در صورت مخالفت با این دستور، آثارشان ضبط خواهد شد. نقاشی از چهره انسان به صورت آشکار در افغانستان به نمایش گذاشته نمی‌شود و محدودیت علیه عملکرد نقاشان و هنرمندان باعث شده است که بسیاری از اهالی هنر، کشور را ترک کنند.   

دستورهای این چنینی با حمایت وزارت امر به‌معروف و نهی از‌منکر طالبان صادر می‌شود و این وزارتخانه فرمان‌های متعددی مبنی بر اعمال محدودیت علیه آزادی‌های فردی و اجتماعی به‌ویژه برای زنان صادر کرده است. 

بیشتر مقام‌های ارشد طالبان با دانش امروزی آشنایی ندارند و تنها در مدارس دینی افراطی و بنیادگرا آموزش دیده‌اند و به همین دلیل فرمان‌های عجیب صادر می‌کنند. حکومت طالبان تلاش می‌کنند زنان و دختران را به‌طور کامل از اجتماع حذف کنند و دختران تنها تا پایان دوره دبستان اجازه رفتن به مدرسه دارند.  

طالبان در دوران نخست حاکمیتشان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی نیز اجازه ضبط ویدیو و گرفتن عکس از چهره انسان را نمی‌دادند و نقاشان نمی‌توانستند چهره انسان را در نقاشی‌هایشان خلق کنند. طالبان برداشتی افراطی از دین اسلام دارند و به همین دلیل آموزش برای دختران بالاتر از دوره دبستان را ممنوع اعلام کرده‌اند. 

بیشتر از جهان