دیدار نتانیاهو با نخست‌وزیر اسپانیا و بلژیک؛ آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس محور مذاکرات

قرار است در آتش‌بس چهار روزه‌ای که از صبح جمعه آغاز می‌شود، ۱۳ گروگان اسرائیلی آزاد شوند

بنیامین نتانیاهو (وسط) روز پنجشنبه با پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا (راست) و الکساندر دکرو نخست‌وزیر بلژیک (چپ)، در اورشلیم ملاقات کرد- AFP PHOTO /LA MONCLOA / BORJA PUIG DE LA BELLACASA 

 

 

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد که فهرست اولیه اسامی گروگان‌هایی را که قرار است بعد‌از‌ظهر جمعه از اسارت حماس در نوار غزه آزاد شوند، دریافت کرده است. بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرد که مقام‌ها جزئیات فهرست را بررسی می‌کنند و با خانواده‌ها تماس می‌گیرند.

هم‌زمان، قطر به‌عنوان میانجی مذاکرات تبادل زندانیان و گروگان‌ها میان اسرائیل و گروه شبه‌نظامی حماس، از اجرای آتش‌بس موقت میان دو طرف از ساعت ۷ صبح روز جمعه ۲۴ نوامبر خبر داده است. 

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر، گفت که دوحه فهرست اسامی ۱۳ شهروند غیرنظامی اسرائیل را که حماس قرار است ساعت ۴ بعد‌از‌ظهر جمعه آزاد کند، دریافت کرده است. 

او افزود که گروگان‌های اسرائیلی دست‌کم در چهار گروه آزاد خواهند شد و اولویت با زنان و کودکان بوده است. 

از سوی دیگر، شاخه نظامی حماس تایید کرده است که آتش‌بس چهارروزه از صبح جمعه آغاز خواهد شد. گردان‌های عزالدین قسام گفتند: «ظرف چهار روز ۵۰ گروگان آزاد خواهند شد.»

او همچنین تایید کرد که در ازای هر گروگان اسرائیلی، سه زندانی فلسطینی آزاد خواهند شد.  

تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس و تبادل زندانیان در حالی ادامه دارد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دفاتر امدادرسانی سازمان ملل متحد را به اهمال در انجام فعالیت‌های بشردوستانه در نوار غزه متهم کرده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتانیاهو، روز پنجشنبه ۲۳ نوامبر، در دفترش با نخست‌وزیرهای اسپانیا و بلژیک دیدار کرد و گفت نهادهای سازمان ملل متحد برای حضور در مناطقی در نوار غزه که دچار بحران انسانی شده‌اند، خیلی کند عمل می‌کنند و امدادگرانشان به «منطقه امن» مختص پناهجویان فلسطینی وارد نشده‌اند و این مایه حیرت است. 

او تاکید کرد که گروه‌های امدادرسان سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های امدادگر هنوز برای پناهجویان غزه سرپناه نساخته‌اند و این «ناامیدکننده» است.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین گفت:‌ «دلیلی ندارد که سازمان ملل هنوز برای هزاران پناهجو در مناطق امن چادر برپا نکرده است.»

نتانیاهو گفت: «تلاش‌هایی را که مایلم از سوی سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی ببینم، هنوز شاهد نبوده‌ام.» 

نخست‌وزیر اسرائیل افزود که روزانه حدود ۱۵۰ کامیون حامل کمک‌های بشر‌دوستانه وارد غزه می‌شود و افزود که این شمار به زودی به ۲۰۰ کامیون در روز افزایش خواهد یافت.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، گفته است که اتحادیه اروپا را برای اتخاذ تصمیم‌هایی در راستای خواسته‌های فلسطینی‌ها تحت فشار قرار خواهد داد. 

سانچز که کشورش رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا است، به نتانیاهو گفت: «به نفع اسرائیل است که برای صلح تلاش کند و امروز صلح به معنای ایجاد کشور مستقل فلسطینی است.»

نتانیاهو روز پنجشنبه با دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا نیز ملاقات کرد. او در این دیدار ابراز امیدواری کرده بود که گروگان‌های اسرائیلی آزاد شوند. نتانیاهو در این دیدار گفت که پس از نجات گروگان‌ها، «تلاش برای تحقق اهداف جنگ، از جمله نابودی حماس را ادامه می‌دهیم، چرا که حماس وعده داده است که به حملاتش علیه ما ادامه خواهد داد.» نتانیاهو گروه شبه‌نظامی حماس که با حمایت جمهوری اسلامی ایران کنترل غزه را در اختیار داشته است، «یک فرقه تروریستی» توصیف کرد. 

حماس در هفتم اکتبر در حمله‌ای غافلگیرانه به اسرائیل، بیش از ۱۲۰۰ نفر را کشت و دست‌کم ۲۴۰ شهروند آن کشور را به گروگان گرفت. از آن زمان حملات اسرائیل علیه مواضع حماس در نوار غزه ادامه داشته است. وزارت بهداشت نوار غزه که تحت مدیریت حماس فعالیت می‌کند، ادعا کرده است که در حملات اسرائیل، ۱۱ هزار و ۴۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند.