حزب عدالت روسیه از مخالفان طالبان برای شرکت در نشستی در مسکو دعوت کرد

شکل‌گیری دولت فراگیر، تهدید تروریسم، و مواد مخدر در افغانستان از موضوع‌های کلیدی در این ‏نشست است

قرار است نشستی به میزبانی حزب عدالت روسیه- از متحدان ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهوری آن کشور- با حضور شماری از مخالفان طالبان در مسکو برگزار گردد. برگزاری این نشست با عنوان «افغانستان میان گذشته و آینده» برای روز پنجشنبه دوم آذر برنامه‌ریزی شده است. برای شرکت در این نشست، از رهبران جبهه مقاومت ملی افغانستان و شورای مقاومت برای نجات افغانستان دعوت شده است.

منابع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفتند که بیشتر شرکت‌کنندگان این نشست از رهبران حزب‌ها و سازمان‌های سیاسی مخالف طالبان‌اند، اما از حامد کرزی و عبدالله عبدالله نیز برای شرکت در این نشست دعوت شده است. در فهرست افراد دعوت‌شده به این نشست که به دست ایندیپندنت فارسی رسیده است، نام‌های کرزی و عبدالله نیز به‌عنوان مهمانان اصلی درج شده است، اما تا کنون (جمعه ۲۶ آبان) حضور این دو رهبر سیاسی دولت پیشین افغانستان- که در کابل زندگی می‌کنند- در نشست «افغانستان میان گذشته و آینده» تایید نشده است.

یک فعال سیاسی ساکن کابل که در بیشتر ملاقات‌های حامد کرزی با دیپلمات‌های خارجی حضور دارد به ایندیپندنت فارسی گفت که کرزی و عبدالله به شرکت در نشستی که قرار است در مسکو برگزار شود دعوت نشده‌اند. حامد کرزی روز چهارشنبه گذشته با دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل، ملاقات کرد و در اطلاعیه‌ای نوشت که در آن ملاقات در مورد فرصت‌های تحصیلی دانشجویان افغان در روسیه صحبت کرده است.

منبع نزدیک به حامد کرزی همچنین افزود که در آن جلسه صحبتی در مورد نشست حزب عدالت روسیه و دعوت از کرزی به شرکت در این نشست نشده است. در فهرست دعوت‌شدگان به این نشست نام‌‌های احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، صلاح‌‌الدین ربانی و عطامحمد نور، از رهبران حزب جمعیت، عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی، محمد محقق، رهبر حزب وحدت، تادین خان، فرمانده پیشین پلیس قندهار، حبیب‌الرحمان سیاف و الماس زاهد، اعضای مجلس نمایندگان در دولت پیشین، محمد اسماعیل خان، از رهبران حزب جمعیت، عالیه ییلماز و  شکریه بارکزی، از فعالان سیاسی، و شماری دیگر از فعالان سیاسی درج است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع در شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفت که عطامحمد نور، صلاح‌الدین ربانی، و عبدالرشید دوستم در این نشست شرکت نمی‌کنند، اما محمد محقق همراه با شماری از اعضای شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در آن شرکت می‌کند.

عبدالرشید دوستم نیز چند عضو حزب جنبش ملی، از جمله دخترش راحله دوستم، را به این نشست می‌فرستد.

در دعوت‌نامه‌‌ای که حزب عدالت روسیه به شرکت‌کنندگان این نشست ارسال کرده، آمده است: «کشور ما به برقراری ثبات، دادخواهی برای فراگیر بودن ساختار سیاسی در افغانستان، مبارزه با تروریسم و کشت و قاچاق مواد مخدر، و بهبود اقتصاد و توسعه بشری علاقه‌مند است.»

تشکل دولت فراگیر در حکم ضامن ثبات برای آینده افغانستان، مبارزه همسایگان افغانستان علیه تهدیدها و ایجاد ثبات منطقه‌ای، تروریسم و مواد مخدر به‌عنوان تهدیدهای جهانی، و ظرفیت اقتصادی افغانستان برای همکاری منطقه‌ای از جمله موضوع‌هایی‌اند که قرار است در نشست یک روزه «افغانستان میان گذشته و آینده» مورد بحث قرار گیرند.

این نشست از ساعت ۱۱ صبح تا ۴ بعدازظهر روز پنجشنبه ۲۳ نوامبر در هتل پرزیدنت در مسکو برگزار می‌شود.

در نامه حزب عدالت روسیه همچنین آمده است که در این نشست مقام‌های وزارت خارجه روسیه، شماری از اعضای پارلمان روسیه، خبرنگاران، و فعالان سیاسی حضور خواهند داشت.

با این حال، از میان شرکت‌کنندگان اصلی در این نشست، تا کنون حضور احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، محمد محقق، عضو رهبری شورای ملی مقاومت برای نجات افغانستان، و راحله دوستم تایید شده است.

به‌جز حامد کرزی و عبدالله عبدالله، بقیه افرادی که به این نشست دعوت شده‌اند در بیرون از افغانستان‌ و در تبعید زندگی می‌کنند.

این نشست به ابتکار سرگئی میرونوف، رهبر حزب عدالت و معاون پارلمان روسیه، برگزار می‌شود. میرونوف در اوایل شهریور میزبان احمد مسعود در مسکو بود و در سخنانی گفت مقاومت علیه طالبان ادامه مبارزه احمدشاه مسعود است. میرونوف در آن ملاقات با احمد مسعود گفته بود: «معتقدیم که مردم افغانستان خودشان باید آینده‌شان را تعیین کنند.»

روسیه دست‌کم در چهل سال اخیر که افغانستان دچار بی‌ثباتی و درگیری است از کشورهای اثرگذار در امور افغانستان بوده است. طی بیست سال حکومت دولت جمهوری و حضور نیروهای آمریکایی و متحدان ناتو در افغانستان، روسیه از حامیان طالبان قلمداد می‌شد که در ضربه زدن به آمریکا و ناتو به این گروه کمک می‌کرد. روسیه از سال ۲۰۱۸ تماس با طالبان را علنی کرد و از هیئت‌های این گروه در مسکو میزبانی کرد.

در پی فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت، مقام‌های روسیه به‌دلیل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ابراز خرسندی کردند، اما مدتی بعد، به‌دلیل شکل‌گیری رژیم پشتون‌محور طالبان، رهبران روسیه و از جمله ولادیمیر پوتین در سخنانی خواستار شکل‌گیری دولت فراگیر در افغانستان شدند.

مقام‌های روسیه در دو سال گذشته بارها شکل‌گیری دولت فراگیر و حضور نمایندگان همه اقوام و احزاب سیاسی در دولتی فراگیر و قانونی در افغانستان را ضامن ثبات سیاسی در آینده افغانستان خوانده و از طالبان خواسته‌اند در این راه گام بردارند. روسیه همچنین نگران رشد روزافزون داعش خراسان در افغانستان، به‌ویژه در شمال آن کشور، است که با آسیای میانه مرز مشترک دارد.

احمد مسعود، که در دو سال گذشته همواره بر مبارزه نظامی و سیاسی با طالبان تاکید کرده است، در هفته‌های آینده در دو نشست دیگر در شهرهای دوشنبه در تاجیکستان و وین در اتریش نیز شرکت خواهد کرد. او اخیرا در سفر به فرانسه، در مجمع صلح پاریس شرکت کرد و پیش از آن نیز با حضور در نشستی در پارلمان اروپا، در مورد خطر تقویت تروریسم در افغانستان زیر سلطه طالبان هشدار داد.

بیشتر از جهان