شواهد جدید از برخورد موشک‌های سپاه به هواپیمای مسافربری

تصاویر جدید می‌گوید «دو فروند موشک» به هواپیمای مسافربری اصابت کرده است

ویدئوی جدیدی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد یگان موشکی سپاه پاسداران «دو فروند» موشک به هواپیمای مسافربری اوکراینی شلیک کرده است و موجب سرنگونی این هواپیما و کشته شدن تمامی سرنشینان آن شده است. 

این در حالی‌ست که مقامات جمهوری اسلامی به مدت سه روز موضوع شلیک موشک به این هواپیما را کتمان می‌کردند و سعی داشتند که حادثه سرنگونی هواپیما را به «نقص فنی» مرتبط کنند. 

در نهایت ستاد مشترک نیروهای مسلح روز شنبه اعلام کرد که یگان موشکی سپاه این هواپیما را به صورت «غیرعمد» سرنگون کرده است.

 امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه، با اذعان به شلیک موشک از سوی نیروهای سپاه گفته بود که تنها «یک موشک» به این هواپیما اصابت کرده  اما ویدئوی جدیدی که روز ۲۳ دی منتشر شد ثابت می‌کند که دو فروند موشک در فاصله‌ای تقریبا ۳۰ ثانیه‌ای به هواپیمای اوکراینی شلیک شده است.

این ویدئو نشان می‌دهد که هرچند هواپیمای اوکراینی  هدف موشک اولیه قرار می‌گیرد اما سرنگون نمی‌شود بلکه در حوالی فرودگاه می‌چرخد و چند دقیقه بعد از آن منفجر شده و در اطراف روستای «خلج‌آباد» سرنگون می‌شود.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» صحت این ویدیو را تاییدکرده و  گفته که محل فیلمبرداری، روستای «بیدکنه» در نزدیکی یک پایگاه نظامی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

پیش‌تر در گزارشی آمده بود که  دستگاه ارسال‌کننده سیگنال این هواپیما پیش از سقوط آن از کار افتاده بود و همین باعث تقویت احتمال نقص فنی شده بود. حال مشخص شده که دستگاه ارسال‌کننده سیگنال، با شلیک اولین موشک از کار افتاده بود و پس از شلیک دوم که ۲۳ ثانیه بعد صورت می‌گیرد هواپیما سرنگون می‌شود.

پیش از این ویدئویی از شلیک تنها یک موشک به این هواپیما منتشر شده بود. ارزیابی‌ها حاکی است فردی که این فیلم را گرفته بود بعد از اینکه متوجه شلیک موشک اول می‌شود، با دوربین یا موبایل خود صحنه شلیک دوم را ثبت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران خبر داد که فیلمبردار این ویدئو بازداشت شده تا «علل و عوامل دخیل در این حادثه» بررسی و مشخص شود.

به گفته قرارگاه ثارالله، که مسئول دستگیری این فرد است، نتایج بررسی‌های صورت گرفته متعاقباً در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

پیش از این سخنگوی قوه قضائیه ایران هم اعلام کرده بود که در رابطه با سرنگونی این هواپیما چند نفر بازداشت شده‌اند ولی هیچ جزئیاتی درباره این افراد و جایگاه آنها ارائه نکرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران هم  روز سه‌شنبه گفته بود که سرنگونی این هواپیما یک «خطای دردناک و نابخشودنی» است و تاکید کرده بود که «در این داستان نمی‌تواند فقط یک فرد مقصر باشد».

در همین حال شب گذشته، علی عبداللهی معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح که در بخش خبری شبکه دو تلویزیون حاضر شده بود، با اشاره به فاجعه تلخ سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی تاکید کرد که «احتمال نفوذ درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در حال بررسی‌ست». 

این مقام نظامی هم‌چنین گفت که «بعید است اخلالی از سوی آمریکا اتفاق افتاده باشد». 

برخی روایت‌ها از سوی مقامات جمهوری اسلامی در روزهای گذشته حاکی از آن بود که احتمال نفوذ و دست‌کاری در سیستم دفاع موشکی ایران باعث این فاجعه انسانی شده است.