دیدار کامرون و زلنسکی در کی‌یف: بریتانیا تا هر زمان لازم باشد از اوکراین حمایت می‌کند

وزیر خارجه اوکراین: بریتانیا در تامین تسلیحات اوکراین، افزایش تولید مشترک آن‌ها و خنثی کردن تهدیدهای روسیه در دریای سیاه ثابت‌قدم می‌ماند

دیدار دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا (راست) با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین (چپ) در کی‌یف، ۱۶ نوامبر ۲۰۲۳ــ UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

دیوید کامرون، وزیر خارجه جدید بریتانیا، در دیدار غیرمنتظره‌اش از کی‌یف، وعده داد کشورش به حمایت نظامی از اوکراین ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست‌وزیر سابق بریتانیا در نخستین سفر خارجی‌اش در مقام وزیر خارجه این کشور، روز پنجشنبه ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان)، در دیدار با ولودیمیر زلنسکی گفت:‌ «ما به حمایت معنوی، دیپلماتیک، اقتصادی و مهم‌تر از همه حمایت نظامی تا هر مدت که طول بکشد، ادامه خواهیم داد.»

بریتانیا در طول ۲۱ ماه جنگ روسیه و اوکراین که فوریه ۲۰۲۲ با حمله مسکو به خاک اوکراین آغاز شد، متحد نزدیک کی‌یف بوده است.

اعلام حمایت بریتانیا از اوکراین در حالی اهمیت پیدا می‌کند که گمانه‌زنی‌ها از احتمال کاهش کمک‌های نظامی و مالی غرب به کی‌یف حکایت داشت؛ آنچه به نظر می‌رسد با ارزیابی نه‌چندان مثبت ناظران از نتایج ضدحمله اوکراین به نیروهای روسیه ارتباط داشته باشد. زیرا این ضدحمله‌ای که کی‌یف بسیار از آن سخن می‌گفت، در عمل آن‌طور که انتظار می‌رفت نتوانست نیروهای روسی را عقب براند.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا که روز دوشنبه به عنوان وزیر خارجه جدید بریتانیا معرفی شد، افزود: «روسیه فکر می‌کند می‌تواند در انتظار پایان این جنگ بماند و غرب در نهایت توجهش را به جای دیگری معطوف خواهد کرد اما این دور از واقعیت است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر دیوید کامرون به کی‌یف نزدیک به دو سال پس از تهاجم روسیه به اوکراین و در دوره‌ای انجام می‌گیرد که توجه جامعه جهانی عمدتا به سمت جنگ بین اسرائیل و حماس منحرف شده است. زلنسکی نیز ضمن قدردانی از کامرون بابت این سفر، به تاثیر جنگ غزه اشاره کرد و گفت:‌ «جهان بر وضعیت میدان نبرد ما در اوکراین تمرکز ندارد و پراکندگی تمرکز واقعا کمکی به اوضاع نمی‌کند.»

رویترز به نقل از زلنسکی نوشت که گفت‌وگوهای او در دیدار با وزیر خارجه بریتانیا عمدتا بر موضوع «تسلیحات موردنیاز در خط مقدم، تقویت سامانه دفاع هوایی و حفاظت از مردم و زیرساخت‌های حیاتی» متمرکز بوده است.

به گفته وزارت خارجه اوکراین، کامرون در دیدار با همتایش، دیمیترو کولبا، در مورد مسائل مرتبط با «تحویل و تولید تسلیحات در اوکراین» و همین‌طور  «امنیت دریایی در دریای سیاه» گفت‌و‌گو کرده است.

وزیر خارجه اوکراین با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «بریتانیا در تامین تسلیحات اوکراین، افزایش تولید مشترک آن‌ها و خنثی کردن تهدیدهای روسیه در دریای سیاه ثابت‌قدم می‌ماند.»

وزارت خارجه بریتانیا هم در بیانیه‌ای به دیدار کامرون با اولها استفانیشینا، معاون نخست‌وزیر اوکراین، اشاره و اعلام کرد که دو طرف در مورد آرزوهای اوکراین برای پیوستن به ائتلاف ناتو به رهبری ایالات متحده گفت‌وگو کردند. به گفته کامرون، بریتانیا با «آگاهی از جایگاه واقعی اوکراین در ناتو»، در همکاری با دیگر شرکا، تلاش می‌کند تا با رفع محدودیت‌ها، مسیر پیوستن اوکراین به ناتو را هموار کند.

بیشتر از جهان