آلمان می‌گوید اروپا نمی‌تواند یک میلیون گلوله وعده‌داده‌شده به اوکراین را تامین کند

رئیس دفتر زلنسکی در دیدار با بلینکن در واشنگتن نیاز اوکراین به کمک نظامی پایدار آمریکا را یادآور شد

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان در برلین‌ــ Odd ANDERSEN / AFP

با ادامه جنگ در اوکراین، از ناتوانی اتحادیه اروپا در عمل به تعهداتش برای کمک نظامی به اوکراین زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد. خبرگزاری فرانسه به نقل از بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، نوشت که اتحادیه اروپا نمی‌تواند به هدف تعیین‌شده در زمینه ارسال یک میلیون گلوله توپ به اوکراین دست یابد.

اتحادیه اروپا سال ۲۰۲۲ متعهد شد که تا مارس ۲۰۲۴، مهمات موردنیاز اوکراین را به این کشور تحویل دهد تا کی‌یف بتواند در نبرد علیه نیروهای روسیه از آن‌ها استفاده کند؛ اما اینک که تنها سه ماه تا پایان مهلت مقرر باقی‌ مانده، اتحادیه اروپا تنها توانسته است ۳۰۰ هزار گلوله تامین کند.

هم‌زمان، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) از تشدید حملات هوایی و زمینی روسیه در خط مقدم نبرد در شهرهای دونتسک، کوپیانسک و آودیوکا خبر داد. اگرچه ماه‌ها است که هیچ‌یک از طرفین پیشروی چندانی نداشته‌اند، زلنسکی و کرملین منکر آن‌اند که درگیری به بن‌بست رسیده است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری مشترکا سفارش‌هایی داده‌اند اما تامین ۷۰۰ هزار گلوله باقی‌مانده تا سه ماه دیگر عملی به نظر نمی‌رسد.

وزیر دفاع آلمان ۱۴ نوامبر در نشستی با همتایان اروپایی‌اش در بروکسل، اعلام کرد: «زنگ هشدار به صدا درآمده است و باید فرض را بر این گذاشت که نمی‌توان یک میلیون گلوله را تامین کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌ حال مقام‌های اروپایی امیدوارند بتوانند تا موعد مقرر مهمات موردنیاز اوکراین را به این کشور برسانند.

بالا گرفتن مخالفت جمهوری‌خواهان با ادامه کمک ایالات متحده به اوکراین در جنگ با روسیه در ماه گذشته، اتحادیه اروپا را با چالشی جدی روبرو کرده است. پیش‌تر تحلیلگران نظامی گمانه‌زنی کرده بودند که با وجود تعهد اتحادیه اروپا به «حمایت پایدار» از اوکراین، زرادخانه تسلیحاتی‌ آن نمی‌تواند جای خالی ایالات متحده را پر کند.

به نظر می‌رسد ضدحمله «نه‌چندان موفق» اوکراین در بروز تردیدها در مورد ادامه کمک نظامی و مالی به اوکراین تاثیرگذار بوده است. این ضدحمله خبرساز که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، بسیار از آن سخن گفته بود، در ماه‌های اخیر آن‌طور که انتظار می‌رفت نتوانست نیروهای روسیه را عقب براند.

اتحادیه اروپا از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ تاکنون نزدیک به ۲۷ میلیون یورو کمک نظامی در اختیار کی‌یف قرار داده است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ماه ژوییه پیشنهاد داد که ۲۰ میلیارد یورو دیگر برای کمک به اوکراین در چهار سال آینده تخصیص داده شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، روز دوشنبه در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در واشنگتن نیاز اوکراین به کمک نظامی پایدار غرب را یادآور شد.

آندری یرماک در تلگرام نوشت: «با نزدیک شدن زمستان و ضرورت حفاظت از تاسیسات و زیر‌ساخت‌های حیاتی، کی‌یف به سامانه‌های دفاعی و موشکی نیاز مبرم دارد.»

مقام‌های ارشد وزارت خزانه‌داری، دفاع و خارجه ایالات متحده هفته گذشته در نامه‌ای به کنگره آمریکا فشار آوردند تا کمک ۱۱.۸ میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کند. این پیشنهاد که بخشی از تعهد کلان‌تر گروه ۷ برای کمک به اوکراین به منظور جلوگیری از تجاوز روسیه محسوب می‌شود، در میانه راه با ابراز تردید برخی کشورهای اصلی عضو گروه ۷ ناتمام رها شد.

به نظر می‌رسد آلمان که هفته گذشته اعلام کرد کمک‌هایش به اوکراین را دو برابر می‌کند و در سال آینده مبلغ آن را به هشت میلیارد یورو می‌رساند هم به تخصیص بودجه بیشتر در این زمینه تمایلی ندارد.

بیشتر از جهان