انتقاد اوکراین از متحدانش برای مذاکره با روسیه: آن‌ها یا گمراه شده‌اند یا ناآگاه‌اند

وزیر امور خارجه اوکراین می‌گوید مذاکره با روسیه به پوتین فرصت می‌دهد تا خود را برای یک تجاوز بزرگ‌تر آماده کند

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، از راه دور در نشست گروه هفت حضور داشت- JONATHAN ERNST / POOL / AFP

اوکراین از متحدانش به دلیل درخواست از این کشور برای مذاکره با روسیه انتقاد کرد و گفت آن‌ها یا «گمراه شده‌اند» یا از آنچه می‌گذرد «ناآگاه» اند.

مقام‌های‌ ارشد ایالات متحده به‌تازگی از تلاش‌های آمریکا و اروپا برای مذاکره با روسیه بر سر صلح و پایان دادن به جنگ اوکراین خبر دادند. آنچه کی‌یف را به واکنش واداشت.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، با انتقاد از درخواست‌‌های متحدان این کشور برای مذاکره با روسیه، گفت: «کسانی که استدلال می‌کنند اوکراین باید اکنون با روسیه مذاکره کند یا ناآگاه هستند یا گمراه شده‌اند.»

وزیر امور خارجه اوکراین گفت مذاکره با روسیه به پوتین فرصت می‌دهد تا خود را برای یک تجاوز بزرگ‌تر آماده کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به وزیر امور خارجه اوکراین، افزود : «یا آن‌ها در کنار روسیه قرار می‌گیرند و می‌خواهند پوتین [رئیس‌جمهوری روسیه] پیش از یک تجاوز بزرگ‌تر درنگی کند».

به گفته وزیر امور خارجه اوکراین، کی‌یف از سال ۲۰۱۴ -که جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه کنترل بخش‌هایی از شرق اوکراین را در اختیار گرفتند و مسکو «به‌طور یک‌جانبه» شبه‌جزیره کریمه را ضمیمه خاک خود کرد- صدها دور مذاکره با مسکو انجام داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مذاکرات با میانجی‌گری آلمان و فرانسه -که به دیدار رو‌در‌رو ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی، رهبران روسیه و اوکراین، در پاریس در سال ۲۰۱۹ منتهی شد- نتوانست صلحی پایدار را برای منطقه به ارمغان بیاورد و به گفته کولبا، پوتین را از «تهاجم همه‌جانبه وحشیانه» به اوکراین در  فوریه ۲۰۲۲ باز دارد.

نمایندگان کی‌یف و مسکو در مراحل اولیه جنگ اوکراین و روسیه برای دور تازه‌ مذاکرات با یکدیگر دیدار کردند. اما زلنسکی پس از کشف «جنایات» در شهر بوچا و سایر شهرهای نزدیک کی‌یف در بهار ۲۰۲۲، مذاکرات را لغو کرد.

کی‌یف در حالی از درخواست متحدان برای مذاکره با روسیه انتقاد می‌کند که نگرانی‌هایی در میان مقام‌های آمریکایی و اروپایی درباره به «بن‌بست» رسیدن جنگ در اوکراین و همینطور بروز تردید‌ها در‌مورد توانایی غرب برای ادامه کمک به اوکراین مشاهده می‌شود.

پیش‌تر سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت که مذاکرات احتمالی میان مقام‌های روسیه، آمریکا و اروپا موارد بسیار گسترده‌ای را در برمی‌گیرد. مواردی که ممکن است اوکراین در دستیابی به توافق با روسیه ناگزیر به چشم‌پوشی از آن‌ها شود.

زلنسکی هفته گذشته سرنوشت مذاکره با روسیه را به «عقب‌نشینی نیروهای مسکو» گره زد و گفت اوکراین برای مذاکره با روسیه «آماده نیست».

او همچنین گفت‌وگو با روسیه را تا زمانی که پوتین در قدرت است، رد کرد.

این در حالی است که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، هفته گذشته شکست روسیه در میدان جنگ را «ناممکن» خواند و ضمن تاکید بر ضرورت گفت‌وگو، گفت مسکو «مطمئنا برای شروع آن آماده است».

رئیس‌جمهوری اوکراین که انتقاد غرب مبنی بر کندی ضدحمله‌ خبرساز این کشور را رد کرده، اخیرا از کشورهای غربی درخواست کرده است درصورتی که امکان کمک مالی به این کشور را ندارند، مقداری پول قرض بدهند.

هم‌زمان با چشم‌انداز تیره‌و‌تار ادامه کمک‌های متحدان اوکراین، والری زالوژنی، فرمانده ستاد کل ارتش اوکراین، نیز در مقاله‌ای از «بن‌بست» در درگیری‌ها در میدان نبرد با روسیه خبر داد و نوشت جنگ به «نبرد ایستا و فرسایشی» تبدیل می‌‌شود. آنچه به گفته او می‌تواند مسکو را در تقویت قدرت نظامی خود یاری رساند.

بیشتر از جهان