عربستان سعودی تا یک دهه دیگر بازیگری اصلی در صنعت گردشگری جهان خواهد بود

هدف این کشور جذب سالانه ۱۰۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۳۰ است

یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عربستان سعودی نئوم است، شهری آینده‌گرا با مساحت بیش از  ۲۶ هزار کیلومتر مربع‌ـ NEOM

عربستان سعودی عزمش را جزم کرده است تا در ده سال آینده به یکی از بازیگران اصلی صنعت گردشگری جهان تبدیل شود. این کشور با هدف تنوع‌بخشی به اقتصادش، پروژه‌ها و طرح‌های بلندپروازانه‌ای در دست دارد تا حوزه گردشگری‌اش را متحول کند.

کارل هوگارد در مقاله‌ای که در عربین بیزنس منتشر شده است، به چشم‌انداز حوزه گردشگری عربستان سعودی در یک دهه آینده می‌پردازد.

گردشگران از چه مکان‌هایی دیدن خواهند کرد؟

یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌ها نئوم است، شهری آینده‌گرا با مساحت بیش از  ۲۶ هزار کیلومتر مربع که در شمال غرب عربستان سعودی واقع شده است.

نئوم که از ۴۰ درصد مناطق جهان با پروازی چهار ساعته در دسترس است، در نظر دارد به قطب نوآوری و گردشگری تبدیل شود. بیشتر بخش‌های نئوم قرار است تا پایان این دهه افتتاح شود.

این پروژه آینده‌گرا با شهرهای مجهز به هوش مصنوعی، تفرجگاه‌های سازگار با محیط زیست، ساحل زیبای ۴۵۰ کیلومتری، صخره‌های مرجانی و جزیره‌ها، تجربه گردشگری در عربستان سعودی را بازتعریف خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح دیگر پروژه دریای سرخ است، مجموعه‌ای از تفرجگاه‌های مجلل و سواحل بکر در امتداد ساحل دریای سرخ. این پروژه رفاه و محیط زیست را در اولویت قرار داده است و با ایده‌ها و فناوری‌های نوآورانه، در نظر دارد کیفیت زندگی بازدیدکنندگان، جوامع محلی و طبیعت را بهبود بخشد.

اماکن تاریخی و فرهنگی

در حالی که پروژه‌های جدید قابل‌توجه‌اند، اماکن تاریخی و فرهنگی عربستان سعودی نیز علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ را جذب خواهد کرد.

شهر دیریه که در یونسکو ثبت شده است نه تنها شهری تاریخی بلکه قطبی فرهنگی است. بازدیدکنندگان می‌توانند در خیابان‌های قدیمی‌اش قدم بزنند، موزه‌ها را ببینند و شاهد اجراهای سنتی باشند و در مورد ریشه‌های عربستان سعودی به شناخت عمیق‌تری برسند.

یونسکو هفت محل در عربستان سعودی را به فهرست میراث جهانی اضافه کرده است.

پیش‌بینی شمار بازدیدکنندگان

در سال ۲۰۲۱، حدود ۷ میلیون گردشگر خارجی از عربستان سعودی بازدید کردند، اما هدف این کشور جذب سالانه ۱۰۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۳۰ است. در طرح «چشم‌انداز ۲۰۳۰»، پیش‌بینی شده است که بخش گردشگری سهمی ۱۰ درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور داشته باشد.

انتظار می‌رود که رونق بخش گردشگری فرصت‌های شغلی بیشتر، رونق کسب‌و‌کارهای محلی، فرصت‌هایی برای شرکت‌های نوآفرین، و جذب سرمایه از سراسر جهان در پی داشته باشد.

گردشگران از چه کشورهایی خواهند بود؟

عربستان سعودی در چهارراه اروپا، آسیا و آفریقا قرار دارد و این کشور را در موقعیتی قرار می‌دهد که گردشگرانی از مناطق گوناگون جذب کند. این کشور در حالی که از قدیم مقصدی برای تجارت و زیارت بوده است، اکنون مسافران تفریحی را نیز مدنظر دارد.

پیش‌بینی می‌شود که گردشگران از سراسر جهان به عربستان سعودی سفر کنند، اما احتمالا بخش بزرگی از گردشگران از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهند بود.

آسیا نیز با رشد سریع طبقه متوسط، فرصت بزرگی در اختیار گردشگری عربستان سعودی قرار می‌دهد و کشورهایی مانند چین و هند بازارهای کلیدی برای حوزه گردشگری عربستان سعودی خواهند بود.

تسهیل محدودیت‌های صدور روادید و استفاده از سامانه روادید الکترونیک سفر به عربستان سعودی را راحت‌تر کرده است.

تحول‌های احتمالی توام با رشد گردشگری

در حالی که عربستان سعودی درهایش را به روی جهان باز می‌کند، احتمال دارد افزایش شمار گردشگران به تبادل فرهنگی و ایجاد جامعه‌ای بازتر و جهانی منجر شود که به جنبه‌های گوناگون زندگی مردم بسط پیدا می‌کند.

  • تبادل فرهنگی
  • توسعه آموزش و مهارت
  • مشارکت زنان
  • حفظ میراث فرهنگی و تاریخی
  • توسعه زیرساخت‌ها
  • گردشگری پایدار
  • تنوع اقتصادی

بخش گردشگری عربستان سعودی در یک دهه آینده در مسیر تحول قرار خواهد داشت. این کشور با پروژه‌های آینده‌نگرانه، اهداف بلندپروازانه، و تعهد به گردشگری پایدار، خود را آماده می‌کند تا به یکی از مقصدهای گردشگری جهان تبدیل شود. تاثیر اقتصادی، هجوم گردشگران، و تغییرات اجتماعی احتمالی چشم‌اندازهایی هیجان‌انگیز برای آینده عربستان سعودی است.

بیشتر از جهان