بازداشت دو شهروند در مراسم سالگرد قتل کیان پیرفلک و میلاد سعیدیان‌جو

گزارش‌ها حاکی از تداوم فشارهای امنیتی بر شهروندان و بازداشت و احضار و بلاتکلیفی در زندان است

روز پنج‌شنبه ١٨ آبان ماه علی اکوانی و ابراهیم ارمش، دو شهروند اهل شهرستان بهبهان پس از حضور در مراسم سالگرد این جانباختگان، در ایذه بازداشت شدند - Public Media

گزارش‌ها از بازداشت دو شهروند در جریان برگزاری مراسم سالگرد کشته شدن کیان پیرفلک و میلاد سعیدیان‌جو حکایت دارد. ماموران امنیتی دو شهروند به نام‌های علی اکوانی و ابراهیم ارمش، اهل بهبهان، را پس از شرکت در مراسم سالگرد قتل کیان پیرفلک و میلاد سعیدیان‌جو، دو جان‌باخته خیزش «زن، زندگی، آزادی»، بازداشت کردند.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز پنجشنبه ١٨ آبان، علی اکوانی و ابراهیم ارمش، دو شهروند اهل شهرستان بهبهان، پس از حضور در مراسم سالگرد این جان‌باختگان در ایذه بازداشت شدند. از دلایل بازداشت و همچنین اتهام‌های انتسابی به این دو شهروند تا زمان تنظیم این خبر اطلاع دقیقی در دسترس نیست و مکان و شرایط نگهداری آن‌ها نیز نامشخص است.

بر اساس این گزارش، نهادهای امنیتی در صدد بازداشت چند شهروند دیگر و شماری از اعضای خانواده سعیدیان‌جو بوده‌اند که با دخالت مردم موفق به بازداشت آن‌ها نشده‌اند.

کیان پیرفلک، کودک ۱۰ ساله، و میلاد سعیدیان‌جو، ۲۶ ساله، هردو اهل ایذه، روز ٢۵ آبان ۱۴۰۱ در جریان خیزش سراسری با شلیک مستقیم ماموران امنیتی در آن شهر کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، هفته‌نامه تجارت فردا در مورد بی‌خبری از وضع خبرنگارش، پس از بازداشت شدن در روز چهارشنبه، ابراز نگرانی کرد. تجارت فردا با انتشار متنی به گذشت دو روز از بازداشت منیژه موذن واکنش نشان داد و نوشت: «در حالی بیش از دو روز از بازداشت این همکار می‌گذرد که هنوز خبری از وی در دست نیست. نه‌تنها ضابط اقدام‌کننده و دلیل بازداشت مشخص نیست، بلکه خانم موذن هنوز امکان تماس با خانواده را پیدا نکرده است.»

این هفته‌نامه همچنین نوشته است: «انتظار ما به‌عنوان همکاران خانم موذن از نهاد بازداشت‌کننده این است که هرچه زودتر امکان تماس ایشان را فراهم کنند.»

منیژه موذن، مترجم و روزنامه‌نگار، که سابقه همکاری با رسانه‌های شرق و اکو ایران و هفته‌نامه تجارت‌ فردا دارد، روز چهارشنبه بازداشت شد.

خبرگزاری هرانا نیز اعلام کرد که احسان قدیری، شهروند ساکن تهران، به‌رغم گذشت حدود دو ماه از زمان دستگیری‌اش، همچنان در زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌‎برد.

هرانا به‌نقل از دوستان این شهروند نوشته است که اتهام طرح‌شده علیه احسان قدیری «تبلیغ علیه نظام» بوده است و افزود که او چهار روز پیش از بند ۲۰۹ زندان اوین به اندرزگاه چهار این زندان منتقل شده است. احسان قدیری، شهروند ساکن تهران، روز ۲۳ شهریور امسال در منزل شخصی‌اش بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات، موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین، منتقل شد.