منیژه موذن، روزنامه‌نگار، بازداشت شد

بازداشت اقلیت‌های مذهبی در ایران همچنان ادامه دارد

نهادهای بازداشت کننده کماکان هیچ اطلاعی از دلایل بازداشت و شرایط این رونامه‌نگار اعلام نکرده‌اند - public media

در هفته گذشته خبرهایی مبنی بر آغاز موج جدید فشارهای امنیتی به روزنامه‌نگاران در ایران منتشر شد. اکنون، باشگاه روزنامه‌نگاران از بازداشت منیژه موذن خبر داده است.

بر اساس این گزارش، منیژه موذن، مترجم و روزنامه‌نگار، را نهادهای امنیتی بازداشت کرده‌اند. طبق معمول، نهادهای بازداشت‌کننده هیچ صحبتی از دلیل بازداشت کردن و وضع این روزنامه‌نگار نکرده‌اند. منیژه موذن از همکاران رسانه تصویری اکو ایران و هفته‌نامه تجارت‌ فردا است. این روزنامه‌نگار در حوزه اقتصاد بین‌الملل فعالیت می‌کند و در حوزه مهاجرت نیز مصاحبه‌هایی تخصصی از او منتشر شده است.

در هفته گذشته همچنین اعلام شده بود که برای مریم شکرانی و زینب رحیمی، دو روزنامه‌نگار دیگر ایرانی، پرونده‌ جدید تشکیل شده است. مریم شکرانی، روزنامه‌نگار و دبیر گروه اقتصادی روزنامه شرق، در یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس ضمن تایید تشکیل پرونده قضایی برای خودش نوشت: «دوباره پرونده جدیدی برایم در شعبه ۱۶ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران تشکیل داده‌اند. حتی موضوع شکایت را نمی‌دانم و در سامانه ثنا چیزی ثبت نشده است.»

زینب رحیمی، روزنامه‌نگار حوزه محیط‌زیست، نیز روز یکشنبه ۱۴ آبان خبر داد که برای او نیز پرونده جدیدی تشکیل شده است. این روزنامه‌نگار در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مجددا پرونده‌ای در راستای فعالیت‌های رسانه‌ای برایم تشکیل شده، این‌ بار در شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه. اما هنوز مرجع و موضوع شکایت مشخص نیست.»

در تصویر ابلاغیه‌ای که زینب رحیمی در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، بعد از ذکر شماره پرونده، خطاب به این روزنامه‌نگار آمده است: «خانم زینب رحیمی، پرونده شما به شعبه ۹ بازپرسی‌ ـ دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تداوم بازداشت اقلیت‌های مذهبی

هر هفته اخباری در مورد بازداشت روحانیان اهل سنت شنیده می‌شود. در یکی از خبرهای اخیر آمده است که روز چهارشنبه ۱۷ آبان، نیروهای امنیتی عبدالحکیم شه‌بخش، روحانی اهل سنت، را در زاهدان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

به گزارش حال‌وش، بازداشت عبدالحکیم شه‌بخش، از استادان و کارکنان دارلعلوم مسجد مکی، به‌دست نیروهای امنیتی در یکی از خیابان‌های زاهدان صورت گرفته است و تا لحظه تنظیم گزارش، از دلایل بازداشت و محل نگهداری این روحانی اهل سنت اطلاعی داده نشده است.

حال‌وش همچنین اعلام کرد که سعید فضل‌الهی، روحانی اهل سنت، را نیروهای امنیتی در شهرستان دلگان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. سعید فضل‌الهی فعال مذهبی-رسانه‌ای شناخته می‌شود و از روحانیان جوان منطقه دلگان و برادر امام جمعه این شهر نیز است.

هرانا نیز خبر داد که یک شهروند بهائی ساکن یزد به نام ایمان رشیدی با وجود گذشت بیش از یک ماه از زمان بازداشتش، همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر بلاتکلیف مانده است. تماس نگرفتن او با خانواده‌اش در چند مدت اخیر باعث نگرانی خانواده و دوستانش شده است.

ایمان رشیدی را ماموران اداره اطلاعات ۱۳ مهر امسال در یزد بازداشت کردند. ماموران ضمن تفتیش منزل، تلفن همراه این شهروند و همسرش را نیز ضبط کردند. این شهروند پیش‌تر نیز به‌خاطر فعالیت‌هایش سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. او همچنین در بهمن‌ سال ۹۶ پس از اتمام دوره محکومیت از زندان آزاد شده بود.