شش درمان طبیعی برای ریزش مو

اثربخشی احتمالی درمان‌های طبیعی به سه تا شش ماه زمان احتیاج دارد

بنا به گفته آکادمی پوست آمریکا، علت‌های ریزش مو- از سن و رژیم غذایی نامناسب گرفته تا کاهش وزن زیاد، کمبود مزمن آهن، اختلال تیروئید، زایمان، و موارد دیگر- در افراد متفاوت است.

در آمریکا، شایع‌ترین نوع ریزش مو آلوپسی آندروژنتیک است که معمولا با عنوان ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه شناخته می‌شود. این نوع ریزش مو ارثی است. بر اساس اطلاعات موسسه ملی بهداشت آمریکا، بیش از ۵۰ میلیون مرد و ۳۰ میلیون زن آمریکایی دچار این نوع ریزش مو هستند.

با توجه به اینکه ریزش مو بسیار رایج است، محصولات زیادی با وعده رفع آن در بازار وجود دارد. برنامه تلویزیونی «صبح بخیرآمریکا» (Good Morning America) به سراغ دکتر جنیفر اشتون، متخصص زنان و زایمان و روزنامه‌نگار ارشد پزشکی «ای‌بی‌سی نیوز» (ABC News)، رفته است تا راه‌های طبیعی درمان ریزش مو را از یک متخصص بپرسد.

دکتر اشتون در گفت‌وگو با «صبح بخیر آمریکا» اولین قدم برای درمان ریزش مو را همکاری با پزشک یا کسی می‌داند که دست‌اندرکار مراقبت‌های بهداشتی برای شناسایی علت آن است. او توضیح می‌دهد هنگامی که علت اصلی شناسایی شد، درمان‌های طبیعی و مقرون به صرفه‌ای وجود دارد که ممکن است به توقف ریزش مو و حتی افزایش رشد مو کمک کند.

آنچه قبل از امتحان کردن درمان‌های طبیعی باید دانست

اشتون خاطرنشان می‌کند که داروهای طبیعی محلول‌هایی برای کاربرد سطحی و موضعی‌اند، یعنی فقط باید روی پوست و کف سر به کار برده شوند، نه اینکه خورده شوند. از آنجا که استفاده از این داروها ممکن است باعث تحریک پوست سر شود، اشتون پیشنهاد می‌کند که محلول را قبل از استفاده روی پوست سر، روی قسمت کوچکی از پوست به‌مدت یک یا دو روز آزمایش کنید و اثر آن را بررسی کنید.

او همچنین می‌گوید که هر کدام از این درمان‌ها را باید یک شب درمیان یا هفته‌ای دو تا سه مرتبه به کار برد، نه هر روز. همچنین، لازم است صبور باشید، زیرا سه تا شش ماه ممکن است طول بکشد تا نتیجه را ببینید.

 روغن نارگیل

یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که روغن نارگیل ممکن است به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. هرچند روغن نارگیل بیشتر گزینه‌ای پیشگیرانه است تا درمانی برای رشد مجدد مو، اشتون معتقد است روغن نارگیل- که به‌صورت مایع و جامد وجود دارد- گزینه کم‌خطری است که او دوست دارد.

اشتون همچنین به داده‌های محدودی اشاره می‌کند که نشان می‌دهند رشد مو یا ضخامت آن در اثر مصرف روغن نارگیل بهبود یافته است.

 روغن رزماری

حداقل یک مطالعه پژوهشی نشان داده است که روغن رزماری به همان اندازه داروی ماینوکسیدیل- داروی ریزش مو که با نام تجاری روگین فروخته می‌شود- در تقویت رشد مو موثر است.

به گفته اشتون، روغنی را که از گیاه رزماری استخراج می‌شود می‌توان مستقیما روی پوست سر مالید و ماساژ داد.

 روغن نعناع فلفلی

یک مطالعه پژوهشی دیگر روی حیوانات نشان داده است که روغن نعناع فلفلی، با افزایش جریان خون در پوست سر، رشد مو را تحریک می‌کند.

اشتون توضیح می‌دهد که روغن نعناع فلفلی عروق را گشاد می‌کند و در نتیجه، جریان خون افزایش می‌یابد. او همچنین توضیح داد که این روغن باید با روغن دیگری رقیق شود و پس از آن است که می‌توان آن را روی پوست سر مالید و ماساژ داد.

 جینسینگ قرمز

جینسینگ قرمز داروی گیاهی پرمصرفی است که برخی مطالعات نشان داده‌ است که رشد مو را در موش‌ها بهبود می‌بخشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشتون در مورد استفاده از جنسینگ قرمز می‌گوید که این ماده در انتقال فولیکول مو از مرحله استراحت به فاز فعال‌تر، روی ضخیم‌تر شدن موها اثر دارد. او در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که با توجه به خطر بسیار کمی که این ماده دارد، امتحان کردن آن ممکن است بی‌ضرر نباشد.

به گفته اشتون، جنسینگ قرمز نیز باید با روغن دیگری رقیق شود و پس از آن روی پوست کف سر استفاده شود.

 آب پیاز

برخی مطالعات نشان داده است که آب پیاز باعث رشد مو در افراد می‌شود. گفته می‌شود که این ماده به‌دلیل ویژگی گوگردی که دارد به تقویت مو، کاهش التهاب، و آب‌رسانی به پوست سر کمک می‌کند.

آب پیاز را می‌توان مستقیم روی پوست سر مالید.

ماساژ پوست سر

مطالعات دیگری نشان می‌دهد که ماساژ پوست سر می‌تواند به افزایش ضخامت موها کمک کند.

به گفته اشتون، این تکنیک با کمک کردن به افزایش جریان خون در پوست سر کار می‌کند.

موارد قابل توجه در محصولات مراقبت از مو

همان‌طور که مواد غذایی بسته‌بندی شده‌ برچسب تغذیه‌ای دارند که مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها را نشان می‌دهد، محصولات مراقبت از مو نیز برچسب‌های مشابهی دارند.

به گفته اشتون، اولین ماده‌ای که در هر محصول مراقبت از مو باید جست‌وجو کرد الکل است. او می‌گوید الکل اغلب یکی از سه ماده اولیه است، اما آسیب واقعی را به موهای شما وارد می‌کند. الکل موها را خشک و مستعد شکستگی می‌کند و ممکن است باعث خشکی پوست سر نیز بشود.

اشتون در ادامه اضافه کرد که هرچند اغلب محصولات مو حاوی الکل‌اند، محصولی تهیه کنید که در فهرست ترکیبات اولیه آن، الکل جزو سه‌ ماده اول نباشد.

او توصیه می‌کند ترکیباتی چون کافئین، نعناع، یا نعناع فلفلی می‌توانند باعث افزایش گردش خون و بهبود سلامت کلی پوست سر شوند.

بیشتر از مُد و زیبایی