نظرسنجی گالوپ: رضایت زنان از زندگی در افغانستان پایین‌ترین رتبه را در جهان کسب کرد

بر اساس یافته‌های گالوپ، میزان رضایت زنان از زندگی در افغانستان در ۲۰۲۳، کمتر از نصف میزانی است که در ۲۰۲۱ گزارش شده بود

برقع، حجاب مورد نظر طالبان برای زنان است و زنانی که از آن حذر می‌کنند باید لباس سیاه بلند همراه با روبند بپوشند- AFP

موسسه گالوپ، روز جمعه ۱۹ آبان، نتایج نظرسنجی جدیدش را در‌باره وضعیت زنان در افغانستان منتشر کرد. بر اساس این نظرسنجی که در ماه ژوئیه انجام شده است، تنها ۱۱ درصد زنان در افغانستان از آزادی‌ و وضعیت‌ اجتماعی‌ خود راضی‌اند که این کمترین میزان رضایت در میان کشورهایی است که گالوپ تاکنون در آن‌ها نظرسنجی انجام داده است.

در این نظرسنجی، ۱۷ درصد از زنان در افغانستان گفته‌اند که رفتارها با آنان «محترمانه» است. در حالی که ۸۳ درصد دیگر از رفتار تحقیرآمیز شاکی بوده‌اند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که زنان در افغانستان به‌طور کلی در رنج و مشقت زندگی می‌کنند.

گالوپ اعلام کرده است که مقایسه نظرسنجی سال ۲۰۲۳ با سال ۲۰۲۲ در مورد زندگی زنان در افغانستان، افت شدید کیفیت زندگی به‌ویژه از منظر آزادی‌های اجتماعی را در این مدت نشان می‌دهد. در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۹ درصد از زنان در افغانستان از زندگی‌ خود ابراز رضایتمندی کرده بودند، در حالی که این میزان در سال جاری به کمتر از نصف رسیده است.

در گزارش آمده است: «تنها ۱۱ درصد از زنان افغانی که در ماه ژوئیه با آنان مصاحبه شده‌ است، گفته‌اند از آزادی انتخاب برای زندگی خود راضی‌اند، که یک رتبه جدید است، نه‌فقط برای افغانستان، بلکه برای هر کشور یا جمعیتی که گالوپ تا به حال در آنجا نظرسنجی انجام داده است.»

موسسه گالوپ که از سال ۲۰۰۵ مجموعه نظرسنجی‌هایی را در سراسر جهان در زمینه‌های مختلف به راه انداخته، از سال ۲۰۲۱، میزان رضایت زنان از آزادی و زندگی اجتماعی در افغانستان را زیر ذره‌بین قرار داده است.

بر اساس یافته‌های گالوپ، مردان و زنان در افغانستان در سال ۲۰۲۱، به یک اندازه موافق بودند که رفتار با زنان در این کشور محترمانه نیست. اما در سال ۲۰۲۳، میزان نارضایتی زنان به شدت افزایش یافته است و مردان اندکی بیش از زنان معتقدند که با زنان با احترام برخورد می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش آمده است: «‌در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۷ درصد از زنان افغان و ۳۶ درصد از مردان می‌گویند که با زنان با احترام و وقار رفتار می‌شود، اما اکثریت همچنان معتقدند که چنین نیست.»

البته یافته‌های گالوپ نشان می‌دهد که هرچند مردان در افغانستان همه محدودیت‌های وضع شده علیه زنان را تجربه نمی‌کنند، اما میزان محدودیت و نبود آزادی در انتخاب برای مردان نیز در دو سال سلطه طالبان بر این کشور افزایش یافته است.

طالبان در دو سال گذشته، علاوه بر این که مهم‌ترین و اساسی‌ترین حقوق انسانی زنان را از آنان گرفتند و آنان را وادار به خانه‌نشینی به سبک ۲۰۰ سال پیش کردند، برخی از آزادی‌های مردان را نیز محدود کردند. محدودیت در پوشش، اجبار در داشتن ریش و ممنوعیت استفاده از لباس و آرایش مردانه مدرن به‌ویژه در ادارات و همچنین اعمال محدودیت‌ در مکان‌های تفریحی مردان از‌جمله شنا و باشگاه، ازجمله اقداماتی است است که طالبان علیه مردان اعمال کرده‌اند.

اما در خصوص زنان، محرومیت کامل از تحصیل بالاتر از کلاس ششم، محرومیت از کار به‌جز در بخش پزشکی و برخی از بخش‌های آموزشی، حجاب اجباری، ممانعت از سفر دور بدون محرم شرعی، ممنوعیت از رفتن به باشگاه، حمام عمومی، پارک‌های تفریحی، سینما، رستوران‌ها و مکان‌های سرگرمی، از‌جمله قید‌و‌بندهای وضع‌شده طالبان علیه زنان است که با گذشت بیش از دو سال همچنان سفت و سخت باقی مانده‌اند.

با وجود چنین محدودیت‌هایی علیه زنان در افغانستان، گالوپ از اخراج یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر افغان از پاکستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که زندگی این زنان و دختران بار دیگر در معرض فشار و محدودیت‌های شدید قرار می‌گیرد.

بررسی گالوپ نشان می‌دهد که آنچه بر زنان در افغانستان می‌گذرد و احساسی که زنان دارند، دقیقا مترادف با «رنج» است. بنا به تعریفی که از «رنج» بر اساس شاخص‌های این موسسه وجود دارد، ۹۶ درصد از زنان و ۹۳ درصد از مردان در افغانستان زندگی‌شان را «رنج» تلقی می‌کنند.

به گزارش گالوپ، میزان رنجی که زنان و مردان افغانستان تاکنون تعریف کرده‌اند، بالاترین سطحی است که گالوپ از سال ۲۰۰۵ تاکنون به ثبت رسانده است.