رد صلاحیت نمایندگان منتقد؛ خالص‌سازی «مجلس انقلابی» شروع شد

محمودزاده، رحیمی جهان‌آبادی، و نوری قزلچه، مخالفان طرح‌های «صیانت» و «حجاب و عفاف»، رد صلاحیت شدند

گروه موسوم به «جبهه پایداری» در تلاش‌ است رقبای خود را حذف کند-ایندیپندنت فارسی

جلال محمودزاده، غلامرضا نوری قزلجه، و جلیل رحیمی جهان‌آبادی، سه نماینده منتقد دولت ابراهیم رئیسی و مخالف لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» و طرح «صیانت» که برای شرکت در انتخابات آتی مجلس ثبت‌نام کرده بودند، رد صلاحیت شدند.

وزارت کشور جمهوری اسلامی صبح جمعه ۱۹ آبان در اطلاعیه‌ای از پایان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هیئت‌های اجرایی و اعلام نتایج از روز جمعه ۱۹ آبان خبر داد.

اندکی پس از انتشار این اطلاعیه، غلامرضا نوری قزلجه در رسانه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت که هیئت اجرایی انتخابات مجلس دوازدهم در حوزه بستان‌آباد او را رد صلاحیت کرده است. پس از آن نیز رسانه‌های داخلی خبر رد صلاحیت جلیل رحیمی جهان‌آبادی را منتشر کردند.

جلال محمودزاده نیز با انتشار پستی در حساب کاربری‌اش از رد صلاحیتش خبر داد. رد صلاحیت سه نماینده منتقد دولت ابراهیم رئیسی که در ماه‌های گذشته بارها به‌صراحت در مخالفت با طرح موسوم به «صیانت» و لایحه «حجاب و عفاف» صحبت کرده‌ بودند واکنش‌هایی در میان کاربران رسانه‌های اجتماعی داشت. برخی آن را نشانه صریح «خالص‌سازی» مجلس دانستند.

غلامرضا نوری قزلجه در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد، که روز پنجشنبه منتشر شد، به‌صراحت تایید کرد که برخی افراد بانفوذ، که اتفاقا جزو طراحان «صیانت» نیز بوده‌اند، از فروش فیلترشکن‌ها سودهای کلان به جیب می‌زنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نماینده مجلس یک بار نیز در صحن علنی مجلس از وزیر ارتباطات خواسته بود که گردش مالی فیلترشکن‌ها را شفاف اعلام کند؛ مطالبه‌ای که البته بدون پاسخ ماند.

نوری قزلجه در جریان بررسی لایحه حجاب و عفاف نیز در صحن علنی مجلس با محمدباقر قالیباف وارد مجادله شد و از اینکه این طرح برای دانش‌آموزان مخالف حجاب اجباری جرایمی در نظر گرفته است انتقاد کرد.

محمودزاده در یکی از تازه‌ترین اظهارنظرها به موج اخراج معلمان و استادان دانشگاه اشاره کرده و گفته بود: «روند خالص‌سازی و برکناری مدیران و معلمان و استادان دانشگاه منتقد دولت همچنان ادامه دارد و از زمان روی کار آمدن وزیر جدید آموزش و پرورش، ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از مدیران مدارس به دلایل سیاسی و اعتقادی اخراج شده‌اند.»

رحیمی جهان‌آبادی نیز، که به‌خاطر مناقشه با حمید رسایی در رسانه اجتماعی ایکس و انتقاد به «ارزشی‌های تندور»هیئت نظارت بر نمایندگان او را مقصر شناخت، پیش‌تر گفته بود که در دولت ابراهیم رئیسی چیزی به نام «برنامه» وجود ندارد و هر وزیر که تغییر می‌کند، آن‌قدر همشهریانش را سر کار می‌آورد که لهجه وزارتخانه عوض می‌شود.

نمایندگان مجلس یازدهم در حالی به بهارستان راه یافتند که میلیون‌ها ایرانی انتخابات را تحریم کردند و پای صندوق‌های رای نرفتند. اما برای علی خامنه‌ای، که موفق شده بود وابستگان به خود را راهی بهارستان کند، ترکیب این مجلس ایده‌آل بود و به همین دلیل نام «مجلس انقلابی» را بر آن گذاشت.

حکومتی‌ها امیدوار بودند با یکدست کردن دولت و مجلس منافع خود را با دردسر کمتری پیش ببرند، اما عملکرد دولت ابراهیم رئیسی صدای برخی نمایندگان همسو با حکومت را نیز درآورد و در نتیجه، خالص‌سازی‌های بیشتر آغاز شد.

غلامعلی حدادعادل، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، اوایل تابستان امسال به‌صراحت گفت: «مجلس بعدی باید انقلابی‌تر باشد و برای تحقق این امر باید افراد باانگیزه، باایمان، باتجربه، خردمند، و اهل تفکر برای شرکت در مجلس انتخاب شوند.»

پس از آن نیز زمزمه‌هایی شنیده شد مبنی بر اینکه گروه موسوم به «جبهه پایداری» در تلاش‌اند رقیبان خود را حذف کنند.

خبرآنلاین روز ۱۵ آبان در گزارشی به ادعای دولت رئیسی که گفته بود در انتخابات مجلس لیست انتخاباتی ارائه نمی‌دهد پرداخت و نوشت که در اصل کسی از دولت انتظار ندارد لیست بدهد، اما «کاندیداهای نیابتی»، که بیشتر آن‌ها در جبهه‌ پایداری‌اند و اکنون قدرت را در دست گرفته‌اند، منافع دولت را در مجلس آینده تضمین خواهند کرد.

این تلاش با ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس در دوره دوازدهم شکل علنی نیز پیدا کرد تا آنجا که قاسم روانبخش، از چهره‌های نزدیک به این گروه، از شورای نگهبان خواست مخالفان طرح‌ صیانت و لایحه حجاب را رد صلاحیت کند.

نوری قزلجه در مصاحبه با اعتماد به این موضوع واکنش نشان داد و گفت بعید است که شورای نگهبان تحت تاثیر سخنان چنین افرادی باشد، اما اکنون رد صلاحیت زودهنگام او در هیئت اجرایی نشان می‌دهد که جریان خالص‌سازی قصد دارد این روند را تا خاموش کردن تمام صداهای منتقد و مخالف ادامه دهد.