مجلس انقلابی با طرح «شفافیت آرای نمایندگان» مخالفت کرد

نمایندگان حاضر به افشای ارتباطات خود با دستگاه‌های اجرایی نیستند

نمایندگان مجلس انقلابی علیرغم وعده های پیشین خود، با طرح «شفافیت آرای نمایندگان» مخالفت کردند - عکس از الف

صبح امروز در جلسه غیرعلنی مجلس، طرح شفافیت آراء نمایندگان پس از بررسی نظرات موافقان و مخالفان، با ۱۵۳ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در مجلس، به تصویب نرسید.

در پی عدم تصویب این طرح که اکثر نمایندگان مجلس در دوران انتخابات مدعی حمایت از آن بودند، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که باتوجه‌به اینکه اصلاح آیین‌نامه داخلی نیاز به دو سوم آرای نمایندگان نیاز دارد، کلیات این طرح رأی مورد نیاز را کسب نکرد.

در همین رابطه، محمدباقر قالیباف، همچنین در حساب توییتر خودنوشت: «به طرح شفافیت رأی موافق دادم ولی متأسفانه این طرح که به دو سوم آراء نیاز داشت با ۱۵۳ رأی (۶۵.۲ درصد) موافق و فقط با ۳ رأی کمتر تصویب نشد. امیدوارم با ایجاد اصلاحات مدنظر نمایندگان و افزوده شدن به دامنۀ شفافیت، طرح مجدداً به صحن بیاید و در همین مجلس، قفل تصویب شفافیت آراء شکسته شود.»

به گزارش مهر، احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در این باره گفت که شفافیت آراء در دولت، هیئت‌وزیران و شوراهای اقتصادی اهمیت زیادی دارد، چرا که رانت‌های اطلاعاتی بسیار زیادی در این بخش‌ها وجود دارد و مردم باید در جریان رانت‌های اطلاعاتی که برخی از اطرافیان وزرا برای مسائلی چون واردات دریافت می‌کنند، قرار گیرند.
الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی که امروز به‌عنوان مخالف این طرح سخنرانی کرد، گفت: «مشکل امروز مجلس رفتار دوگانه‌ای است که نمایش شفافیت می‌دهیم و پنهان‌کاری می‌کنیم دیروز جمع کثیری از همکاران ما تقاضای رأی علنی و با ورقه راجع به کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه کردند، اما دبیر محترم هیئت‌رئیسه گفتند که رئیس محترم مجلس به مصلحت نمی‌داند چه شد که دیروز شفافیت آرا بد بود و امروز شفافیت آرا خوب شده است؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، هفته گذشته نیز، نادران درباره احتمال رأی نیاوردن این طرح پیش‌بینی کرده بود که این طرح رأی نیاورد. وی در این باره گفته بود بعید می‌دانم عامه نمایندگان با این طرح موافقت کنند و این موضوع هم به نقص سیستم ما در انتخابات مجلس شورای اسلامی بر می‌گردد، چون انتخابات حزبی و از حوزه‌های انتخابیه بزرگ نیست و نماینده برای اینکه بتواند برای مردم کاری انجام دهد به شبکه اجرایی کشور متصل می‌شود و افشای آراء ممکن است مشکلاتی را برای او به وجود آورد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که نمایندگان مجلس موسوم به انقلابی که با پایین‌ترین میزان مشارکت در تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی به مجلس راه یافتند و از نزدیکان نیروهای تندروی هسته سخت قدرت محسوب می شوند، در دوران مجلس پیشین، عدم شفافیت آرای نمایندگان را به باد انتقاد می گرفتند و آن را در راستای رانت خواری و جلوگیری از حسابرسی به شمار می آوردند.