«موشک‌های روسی حزب‌الله تهدیدی برای ناوگان آمریکا در منطقه است»

به‌گفته منابع رویترز، تهدید روز جمعه حسن نصرالله به انبار موشک‌های روسی «یاخونت» در زرادخانه حزب‌الله اشاره دارد

هم‌زمان با ادامه جنگ در نوار غزه و تشدید تنش‌های نظامی میان اسرائیل و نیروهای حزب‌الله لبنان، خبرگزاری رویترز به‌ نقل از چند منبع آگاه نوشت حزب‌الله موشک‌های ضدکشتی در اختیار دارد که می‌‌تواند تهدیدی برای امنیت ناوگان دریایی ایالات متحده در منطقه محسوب شود.

خبرگزاری رویترز، روز پنجشنبه نهم نوامبر (۱۸ آبان‌ماه ۱۴۰۲)، در گزارشی به‌نقل از منابع خود در لبنان نوشت موشک‌های ضدکشتی حزب‌الله ساخت روسیه است و از طریق سوریه به‌ لبنان منتقل شده است.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در بخشی از صحبت‌های روز جمعه‌اش با اشاره به حضور ناوگان نظامی ایالات متحده در دریای مدیترانه، گفت در زرادخانه نظامی این گروه، تسلیحاتی برای هدف قرار دادن ناوهای آمریکایی در نظر گرفته شده است.

پس از شروع جنگ میان ارتش اسرائیل و نیروهای حماس، وزارت دفاع آمریکا با هدف بازدارندگی در برابر جمهوری اسلامی، حزب‌الله لبنان و گروه‌های نیابتی وابسته به حکومت ایران، دو ناوگروه هواپیمابر را همراه با کشتی‌های حمایت‌کننده، به آب‌های منطقه اعزام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو منبع آگاه از زرادخانه نظامی گروه حزب‌الله در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفتند حسن نصرالله در صحبت‌های روز جمعه‌اش به انبار موشک‌های ضد‌کشتی این گروه، از‌جمله موشک‌های روسی «یاخونت» با برد تقریبی ۳۰۰ کیلومتر، اشاره کرده است.

بر اساس گزارش‌هایی که پیش‌تر منتشر شده است، موشک‌های روسی که هم‌اینک در اختیار حزب‌الله لبنان قرار دارد بیش از یک دهه قبل و در زمان جنگ داخلی در سوریه، با هدف تقویت توان نظامی حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در برابر مخالفانش در اختیار دمشق قرار گرفت.

به‌گفته یکی از منابع آگاه رویترز، توان ضدکشتی نیروهای حزب‌‌الله به‌طور مشخص از سال ۲۰۰۶ تقویت شده است، زمانی که این گروه برای نخستین بار در جریان درگیری نظامی با اسرائیل نشان داد می‌‌تواند کشتی‌های جنگی اسرائیلی را در دریای مدیترانه هدف قرار دهد.

به‌گفته سه مقام فعلی و یک مقام پیشین دولت آمریکا، حزب‌الله در حال حاضر مجموعه قابل‌ملاحظه‌ای از تسلیحات، از‌جمله موشک‌های ضدکشتی در اختیار دارد که خودش ساخته است.

حزب‌الله لبنان هرگز در اختیار داشتن این موشک‌های روسی را تایید نکرده و به‌گزارش روز پنجشنبه رویترز هم واکنشی نشان نداده است.

بیشتر از جهان