توان نظامی حزب‌الله لبنان چقدر است؟

ایران سلاح و پول در اختیار حزب‌الله قرار می‌دهد و آمریکا برآورد می‌کند این رقم بالغ بر صدها میلیون دلار در سال است

در پی حمله حماس از جنوب اسرائیل، حزب‌الله لبنان نیز از مرز شمالی حملات پراکنده‌ای داشته است، و این نگرانی وجود دارد که درگیری میان حماس و اسرائیل به جنگی گسترده‌تر تبدیل شود.

این گروه شبه‌نظامی شیعه که تحت حمایت ایران است و سپاه پاسداران آن را در سال ۱۹۸۲ تاسیس کرد، اکنون به نیرویی مسلح و تاثیرگذار بر سیاست لبنان تبدیل شده است، هرچند آمریکا و برخی دولت‌های غربی آن را سازمانی تروریستی اعلام کرده‌اند.

به نوشته رویترز، در حالی که پس از پایان جنگ داخلی لبنان سایر گروه‌ها خلع سلاح شدند، حزب‌الله تسلیحاتش را نگه داشت تا با نیروهای اسرائیلی مستقر در جنوب لبنان بجنگد که در نهایت، به عقب‌نشینی اسرائیل در سال ۲۰۰۰ منجر شد.

در سال ۲۰۰۶، پس از اینکه نیروهای حزب‌الله وارد خاک اسرائیل شدند و دو سرباز اسرائیلی را ربودند و تعدادی را کشتند، جنگی پنج‌هفته‌ای درگرفت که پیشرفت‌های نظامی‌ حزب‌الله را آشکار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این جنگ، حزب‌الله هزاران راکت به سمت خاک اسرائیل شلیک کرد، ۱۲۰۰ لبنانی کشته شدند که بیشتر غیرنظامی بودند و ۱۵۸ اسرائیلی کشته شدند که بیشتر سرباز بودند.

رویترز در ادامه می‌نویسد پس  از استقرار حزب‌الله در سوریه برای کمک به حفظ قدرت بشار اسد، توان نظامی این گروه افزایش یافت.

حزب‌الله مدعی است موشک‌های نقطه‌زن و پهپاد در اختیار دارد، و می‌گوید می‌تواند تمام خاک اسرائیل را هدف قرار دهد. در سال ۲۰۲۱، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، گفت این گروه ۱۰۰ هزار نیرو دارد.

ایران سلاح و پول در اختیار حزب‌الله قرار می‌دهد و آمریکا برآورد می‌کند این رقم بالغ بر صدها میلیون دلار در سال است.

حزب‌الله الهام‌بخش و حامی سایر گروه‌های تحت حمایت ایران در خاورمیانه است. این گروه شیعه سایر گروه‌های مسلح در عراق را آموزش داده و در درگیری‌های عراق شرکت داشته است.

عربستان سعودی می‌گوید حزب‌الله در حمایت از حوثی‌های یمن جنگیده است، هرچند حزب‌الله این موضوع را رد می‌کند.

حزب‌الله علاوه بر اینکه به اعمال نفوذ و جنگ قدرت در لبنان و ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان، در سال ۲۰۰۵ متهم است، در حملات به اهداف غربی نیز دست داشته‌ است.

به گفته مقام‌های امنیتی لبنان و سازمان‌های اطلاعاتی غرب، گروه‌های مرتبط با حزب‌الله در دهه ۱۹۸۰ به اهداف و سفارتخانه‌های غربی حملات انتحاری کرده‌اند.

آمریکا حزب‌الله لبنان را مسئول بمب‌گذاری انتحاری در مقر نیروی دریایی آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ می‌داند که ۲۴۱ کشته به جا گذاشت و همین‌طور حمله انتحاری به سفارت آمریکا در همان سال. یک بمب‌گذاری انتحاری دیگر در پادگان فرانسه در بیروت در سال ۱۹۸۳ صورت گرفت که ۵۸ سرباز فرانسوی کشته شدند.

آرژانتین حزب‌الله و ایران را عامل بمب‌گذاری در مرکز همیاری یهودیان در بوئنوس آیرس در سال ۱۹۹۴ می‌داند که در جریان آن، ۸۵ نفر کشته شدند، و همین‌طور حمله سال ۱۹۹۲ به سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس که ۲۹ کشته به جا گذاشت. ایران و حزب‌الله این اتهام را رد می‌کنند.