مقام اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع: طالبان در مقابل داعش خراسان شکست خوردند

اوگنی سیسوف: صدور شریعت طالبانی به خارج از افغانستان یک تهدید واقعی است

اوگنی سیسوف و مقام‌های کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی-en.odkb-csto.org

اوگنی سیسوف، رئیس مرکز مبارزه با تروریسم اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سود (مشترک‌المنافع)، روز سه‌شنبه ۱۶ آبان، در نشستی در تاشکند، پایتخت ازبکستان، گفت طالبان برخلاف ادعایی که در مورد تضعیف داعش خراسان می‌کنند در جنگ با این گروه شکست خورده‌اند. او افزود که «طالبان نمی‌توانند علیه نفوذ فزاینده داعش خراسان مبارزه کنند».

خبرگزاری تاس، رسانه وابسته به دولت روسیه، در گزارشی از سخنرانی اوگنی سیسوف نوشت که او در نشستی با میزبانی سازمان شانگهای که در تاشکند برگزار شده بود، صحبت کرد و وضعیت حاکم در افغانستان را یک نگرانی جدی برای آسیای میانه خواند.

اوگنی سیسوف در مورد افغانستان گفت: «افغانستان همچنان باعث نگرانی عمیق است. طالبان که مبارزه سازش‌ناپذیر علیه تروریسم را اعلام کردند، هنوز قادر به مقابله با نفوذ و توانایی‌های روزافزون شاخه خراسان داعش نیستند. بر اساس گزارش سازمان ملل، [تعداد] اعضای داعش خراسان [به] شش هزار شبه‌نظامی افزایش یافته‌ است.»

در مورد ارقام تعداد اعضای داعش خراسان هنوز گزارشی که همه سازمان‌های امنیتی روی آن توافق داشته باشند وجود ندارد. هرچند این مقام اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سود شمار اعضای داعش خراسان را ۶ هزار نفر دانسته است، اما شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش‌هایی که در ژوئن سال گذشته و همچنین در سال جاری از وضعیت امنیتی افغانستان منتشر کرد، شمار اعضای این گروه را حدود ۴ هزار نفر اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، نیز شمار اعضای داعش خراسان را ۶ هزار نفر خوانده و از گسترش فعالیت این گروه در شمال افغانستان در محدوده مرزهای آسیای میانه ابراز نگرانی کرده بود.

با این حال، اوگنی سیسوف، رئیس مرکز مبارزه با تروریسم اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سود، افزود که پدیده‌های مختلفی باعث شده است تا تروریسم در افغانستان تقویت شود.

سیسوف افزود: «تضادهای قومی و پشتونیزه شدن وضعیت سیاسی، رشد مداوم جنایات فرامرزی و افزایش سطح مزارع تریاک و تبدیل شدن وضعیت از بد به بدتر، اجازه نمی‌دهد که بگوییم تروریسم در حال کاهش است.»

اوگنی سیسوف که چندین سال در نهادهای مختلف دولت روسیه در بخش مبارزه با تروریسم کار کرده است، از سال ۲۰۱۹ به این‌سو، به‌عنوان رئیس بخش مبارزه با تروریسم اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سود کار کرده است.

اوگنی سیسوف با هشدار «صدور شریعت طالبانی به خارج» از طرف طالبان که رهبر این گروه در ماه مارس در مورد آن صحبت کرد، گفت: «همه این‌ها تهدیدی مستقیم برای کشورهای آسیای مرکزی است. در پس‌زمینه اظهارات رهبر طالبان در مورد صدور شریعت طالبانی به خارج از افغانستان، این تهدید واقعی به نظر می‌رسد.»

مقام‌های کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان و ترکمنستان که از اعضای اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سودند، بارها نگرانی خود را از تقویت تروریسم و خطر فزاینده آن برای آسیای مرکزی ابراز کرده‌اند.

هرچند مقام‌های دولت روسیه و بیشتر کشورهای آسیای میانه در دو سال گذشته روابط نزدیکی با طالبان برقرار کرده‌اند، اما همچنان نگران رشد فزاینده تروریسم و افراط‌گرایی در این کشورند. روسیه که از سال ۲۰۱۹ ابتکار برگزاری نشست «فرمت مسکو» در مورد افغانستان را دارد، تاکنون پنج دور آن را برگزار کرده است. در آخرین مورد، اواخر سپتامبر، پنجمین دور این نشست با حضور مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه رژیم طالبان، برگزار شد. در قطعنامه این نشست، شرکت‌کنندگان تاکید کردند که تامین صلح و ثبات در افغانستان نیازمند شکل‌گیری دولت فراگیر در این کشور است و طالبان باید در این زمینه اقدام کنند.

پیش از این نیز، مقام‌های دولت‌های مختلف جهان از جمله روسیه بر تشکیل دولت فراگیر که در آن نمایندگان همه اقوام افغانستان حضور داشته باشند تاکید کرده‌اند. طالبان مدعی‌اند که در صفوف این گروه افرادی از اقوام و مذاهب مختلف حضور دارند و ساختار رژیم حاکم در کابل، فراگیر است.

با این حال، مقام‌های سازمان ملل متحد از جمله رزا اوتونبایوا، رئیس هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، و ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان، در گزارش‌های خود تاکید کردند که رژیم طالبان «ساختاری مردانه و پشتون‌محور» دارد و خواستار تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان شده‌اند.

این دو مقام‌ سازمان ملل همچنین در گزارش‌هایی که در یک‌سال اخیر از افغانستان به شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کردند، داعش خراسان را تهدیدی فزاینده برای افغانستان دانسته‌اند.

ریچارد بنت، روز سه‌شنبه، در واکنش به حمله‌های اخیر به جان هزاره‌ها در کابل و بغلان گفت که هزاره‌ها در یک ماه اخیر، سه بار آماج حمله قرار گرفته‌اند و باید اقدام‌هایی برای محافظت از آنان انجام شود.

داعش خراسان در دوسال گذشته، حمله‌های مرگباری را به مراکز آموزشی و مذهبی هزاره‌ها در کابل، بلخ، بغلان و شماری دیگر از شهرهای افغانستان انجام داده که به تلفات گسترده غیرنظامیان منجر شده است.

بیشتر از جهان