ایالات متحده با چه تجهیزاتی حضور نظامی‌اش را در خاورمیانه تقویت می‌کند؟

اعزام ناوگروه ضربتی آیزنهاور به خلیج فارس پیام روشنی برای ایران دارد

ناو یواس‌اس فورد بزرگ‌ترین ناو هواپیما‌بر جهان، در جریان عملیات سوخت‌رسانی در شرق مدیترانه‌ــ Jacob Mattingly / US Department of Defense / AFP

از آغاز جنگ اسرائیل و حماس، آمریکا حضور نظامی‌اش در خاورمیانه را تقویت کرده است. مقام‌های آمریکایی هدف از استقرار نیروهای وزارت دفاع ایالات متحده در منطقه را «جلوگیری از گسترش این درگیری‌ به یک جنگ منطقه‌ای بزرگ‌تر» اعلام کرده‌اند.

آمریکا چه تجهیزاتی به منطقه اعزام کرده است؟‌

ناوگروه ضربتی آیزنهاور

ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس آیزنهاور آخرهفته گذشته وارد دریای سرخ در جنوب اسرائیل شد. به گزارش سی‌بی‌ای نیوز، این ناوگروه ضربتی شامل یک رزمناو مجهز به موشک هدایت‌شونده، دو ناوشکن موشکی و یک ناو جنگی عظیم و مجهز به هلی‌کوپتر و جت‌های جنگنده است.

نزدیک به پنج‌ هزار ملوان آیزنهاور را همراهی می‌کنند. این گروه ضربتی که راه خلیج فارس در پیش گرفته، حامل «پیام روشنی» برای ایران است.

زیردریایی هسته‌ای

پنتاگون روز یکشنبه از عبور یک زیردریایی «کلاس اوهایو» از کانال سوئز خبر داد. زیردریایی‌های کلاس اوهایو با توان حمل ۱۵۴ موشک کروز تاماهاوک که گاه از آن‌ها با عنوان «بی‌صدا» یاد می‌شود، بیشتر به‌صورت مخفی عمل می‌کنند. حضور این زیردریایی از جدیت آمریکا در تقویت بازدارندگی‌اش در منطقه و تقویت ظرفیت آن در واکنش به حملات احتمالی حکایت دارد.

ناوگروه ضربتی فورد

گروه ضربتی فورد که اواخر اکتبر به منطقه اعزام شد، در حال حاضر در دریای مدیترانه مستقر شده است. گروه ضربت فورد شامل ناو یواس‌اس فورد و سه ناو دفاع موشکی بالیستیک است. ناو یو‌اس‌اس فورد که گران‌ترین ناو هواپیما‌بر جهان محسوب می‌شود، سال ۲۰۱۷ به آب انداخته شد و پیشرفته‌ترین کشتی جنگی جهان به شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایر ناوهای جنگی ایالات متحده در خاورمیانه

ناو یو‌اس‌اس مونت ویتنی از ناوگان ششم ایالات متحده نیز به شرق دریای مدیترانه اعزام شده است. در دریای سرخ نیز چهار کشتی جنگی به ناوگروه ضربتی آیزنهاور می‌پیوندد. علاوه بر ناو هواپیمابر یواس‌اس باتان، ناو جنگی یواس‌اس کارتر هال، ناوشکن‌های توماس هادنر و یو‌اس‌اس کارنی هم این گروه را پشتیبانی می‌کنند.

ناوشکن یو‌اس‌اس‌کارنی اخیرا موشک‌های کروز و پهپادهای شلیک‌شده از یمن را که گمان می‌رود به سمت اسرائیل در حرکت بودند، منهدم کرد.

نیروهای آمریکایی در منطقه

هدف اصلی از حضور ناوگروه‌های نیروی دریایی آمریکا در منطقه بازدارندگی در قبال هرگونه خطر احتمالی است که منافع آمریکا و متحدانش در منطقه را تهدید کند. دست‌کم ۴۵ هزار نیروی آمریکایی و پیمانکارانش در خاورمیانه به‌ویژه کویت مستقرند و هزاران نیروی آمریکایی نیز در قطر، بحرین، عراق، عربستان سعودی و امارات متحده عربی حضور دارند.

علاوه بر این، پنتاگون از شروع جنگ در غزه نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ تفنگدار در خاورمیانه مستقر کرده است. بیشتر آن‌ها یعنی ۹۰۰ سرباز برای دفاع هوایی و ۳۰۰ نظامی دیگر برای اموری از جمله خنثی کردن مهمات نظامی، ارتباطات و پشتیبانی به منطقه اعزام شده‌اند.

بیشتر از جهان