قدرت آتش ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه چقدر است؟

ناوگانی متشکل از ۱۳ ناو جنگی، بیش از ۱۰۰ جنگنده، موشک کروز، هواپیمای تجسسی و دو هزار نیروی ویژه آبی خاکی در خاورمیانه متمرکز شده‌اند

یواس‌اس جرالد آر.فورد، بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر جهان در شرق دریای مدیترانه، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳- Jackson ADKINS / US Department of Defense / AFP

ایالات متحده آمریکا درست چند ساعت بعد از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، انتقال کشتی‌های جنگی، جت و نیروی ویژه به این منطقه را شروع کرد.

دو ناو هواپیمابر، از جمله بزرگ‌ترین ناوهای هواپیمابر جهان -یواس‌اس جرالد آر. فورد- و تعداد زیادی هواپیما با امکان انجام حملات هوایی، به شرق مدیترانه اعزام شدند.

با ارسال اسکادران جنگنده اف -۱۵ و اف -۱۶ به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه، تعداد این هواپیماها در خلیج فارس دو برابر شده است و به واحدهای پروازی که قرار بود به‌زودی به خانه بازگردند، گفته شده است در پایگاه بمانند.

میل آنلاین گزارش داد حدود دو هزار تفنگدار دریایی ایالات متحده آمریکا که در عملیات ویژه و فرود آبی خاکی آموزش دیده‌اند، از رزمایشی در کویت تغییر مسیر داده‌اند و اکنون در نزدیکی سواحل بحرین روی دو کشتی جنگی مستقرند.

پنتاگون نیز دو هزار نیروی نظامی و هوایی اضافی را به‌عنوان نیروی احتمالی واکنش سریع آماده می‌کند.  

براساس این گزارش، این آماده‌باش نشان‌دهنده نگرانی واشینگتن از این است که حزب‌الله، «گروه تروریستی» مستقر در لبنان، یا خود جمهوری اسلامی ایران، بحران موجود در منطقه را به یک درگیری ویرانگر منطقه‌ای تبدیل کنند.

هدف اصلی ایالات متحده آمریکا از این تقویت نظامی، این است که جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی آن را از هرگونه اقدام تهاجمی بازدارد.

ناو یواس‌اس جرالد آر.فورد پیش از آن‌که دستور انجام آخرین ماموریت را دریافت کند، به‌تازگی رزمایشی را با نیروی دریایی ایتالیا به پایان برده بود.

این ناو پنج هزار خدمه، ۹۰ هواپیمای جنگی از‌جمله جت‌های اف-۱۸ سوپر هورنت، جنگنده اف -۳۵ و ضدتانک ای-۱۰ دارد.

همچنین یک راکتور هسته‌ای شامل زرادخانه تسلیحاتی مانند موشک دریایی تکامل‌یافته اسپارو و سامانه تسلیحاتی دفاع نقطه‌ای ام‌کا-۱۵ فالانکس دارد که گلوله‌های سوراخ‌کننده زره شلیک می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنج کشتی پشتیبانی از‌جمله ناوشکن‌ها، به موشک‌های کروز تاماهاوک و بمب‌های هدایت‌شونده لیزری، زمین به هوا، زمین به زمین و سلاح‌های ضد زیردریایی مجهزند.

چهار ناو جنگی دیگر نیز ناو هواپیمابر دوم، یواس‌اس دوایت دی. آیزنهاور را که حدود یک هفته دیگر به شرق مدیترانه می‌رسد، همراهی می‌کند.

این ناو پنج هزار ملوان دارد و قادر است تا ۹ اسکادران هواپیما، جت جنگنده و هلی‌کوپتر حمل کند.

هواپیمای تجسسی ئی۲-هاوکی این ناو برای هر پرتاب موشک دشمن، هشدار اولیه صادر کرده و هواپیماهای ایرانی را شناسایی می‌کند.

از این ناوهای هواپیمابر می‌توان مانند پایگاهی برای انجام جنگ اطلاعاتی استفاده کرد.

انتظار می‌رود بیشتر عملیات ایالات متحده آمریکا از طریق ستاد فرماندهی مرکزی این کشور در پایگاه هوایی العدید قطر، بزرگ‌ترین پایگاه ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه، هماهنگ شود.

ایالات متحده آمریکا پیش‌تر بیش از ۳۰ هزار سرباز در منطقه داشت که ۱۳ هزار نفر از آن‌ها در قطر، هفت هزار نفر در بحرین، دست‌کم سه هزار نفر در عربستان سعودی، اردن و کویت، دو هزار و ۵۰۰ نفر در عراق و دو هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها در ترکیه حضور دارند.

پنتاگون نیز دستور داده است که در صورت لزوم طی روزها و هفته‌های آینده حدود دو هزار نیروی اضافی آمریکایی برای اعزام به خاورمیانه آماده شوند تا قابلیت‌های اطلاعاتی و نظارتی، حمل‌و‌نقل و پزشکی را فراهم کنند.

پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه نیز محل نگهداری ۵۰ بمب هسته‌ای بی۶۱ آمریکا است.

در همین حال حزب‌الله، گروه تروریستی مستقر در لبنان و تحت حمایت ایران، از ترس تشدید بحران، تا ۱۵۰ هزار راکت و موشک ذخیره کرده است که می‌تواند آن‌ها را تا اسرائیل شلیک کند.

به گفته کارشناسان، جنگ بین اسرائیل و لبنان حتی بدتر از بحران کنونی غزه خواهد بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه گفت: «همه گزینه‌ها و سناریوهای ممکن برای حزب‌الله وجود دارد. در ساعات آینده هر اقدام پیشگیرانه‌ای امکان‌پذیر است.»

در همین حال، گروهی کوچک از نیروهای عملیات ویژه نیز برای کمک به بازگرداندن گروگان‌ها، از‌جمله آمریکایی‌هایی که در بازداشت حماس در غزه به سر می‌برند، به اسرائیل اعزام شده است.

بیشتر از جهان