استقرار زیردریایی هسته‌ای آمریکا در منطقه؛ پیام ایالات متحده به ایران چیست؟

آمریکا که معمولا محل استقرار زیردریایی‌هایش را اعلام نمی‌کند، در اقدامی کم‌سابقه از اعزام زیردریایی کلاس اوهایو به منطقه خبر داد

در بحبوحه درگیری‌ها میان حماس و اسرائيل و مجادلات کلامی میان حامیانشان، فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، از استقرار یک زیردریایی کلاس اوهایو در منطقه خبر داد. تایمز اسرائيل با استناد به خبر آسوشیتدپرس، در گزارشی نوشت که اعلام استقرار زیردریایی کلاس اوهایو از سوی ایالات متحده ممکن است در نگاه اول فقط یک خبر به نظر برسد اما با توجه به تحولات اخیر، این موضوع را باید نوعی هشدار به جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفت؛ به ویژه آنکه روز یکشنبه ناو‌گروه ضربتی آیزنهاور هم وارد منطقه شد.

ایالات متحده معمولا موقعیت مکانی زیردریایی‌های کلاس اوهایو را فاش نمی‌کند؛ زیرا آن‌ها در کنار موشک‌های بالیستیک زمینی و بمب‌های هسته‌ای روی بمب‌افکن‌های راهبردی بخشی از به اصطلاح «سه‌گانه هسته‌ای» تسلیحات اتمی آمریکا را تشکیل می‌دهند.

ایالات متحده در بیانیه‌اش درباره استقرار این زیردریایی جزئیات دیگری ارائه نکرد، اگرچه در تصویری که منتشر کرد، به نظر می‌رسد زیردریایی در کانال سوئز است. عکسی از این زیردریایی در حال عبور از کانال سوئز در حساب سنتکام شبکه اجتماعی اکس منتشر شد.

بنا بر همین گزارش، فرماندهی مرکزی آمریکا روز یکشنبه به طور جداگانه تصویری از یک بمب افکن بی‌ــ۱ (B-1) با قابلیت حمل بمب اتمی را که آن هم در خاورمیانه فعالیت می‌کند، منتشر کرد.

کارشناسان می‌گویند از آنجا که نام زیردریایی در حال عبور از کانال سوئز فاش نشده، مشخص نیست آیا یکی از چهار زیردریایی است که موشک کروز توماهاوک را حمل می‌کنند یا یکی از ۱۴ زیردریایی با قابلیت حمل موشک بالیستیک تریدنت نوع ۲ است؛ اما در هر حال می‌توان آن را نشانه واضحی از تکمیل نیروی بازدارنده آمریکا در منطقه و توانایی برای حمله در صورت نیاز دانست.

در حالی که زیردریایی‌های کلاس اوهایو می‌توانند به تسلیحات هسته‌ای‌ مجهز باشند، سایر زیردریایی‌ها فقط موشک‌های کروز حمل می‌کنند. با توجه به اطلاعات کمی که فعلا در این زمینه منتشر شده، این موضوع مبهم باقی می‌ماند که آیا این زیردریایی که اکنون در خاورمیانه فعال است، موشک‌های بالیستیک هسته‌ای نیز حمل می‌کند یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اطلاعاتی که پیش از این منتشر شد، زیردریایی ۱۸ هزار تنی کلاس اوهایو می‌تواند ۱۵۴ موشک کروز توماهاک را حمل کند که ظرفیتی ۵۰ درصد بیش از سایر ناوشکن‌های آمریکایی مجهز به موشک هدایت‌شونده است. این زیردریایی یکی از قوی‌ترین سلاح‌های ایالات متحده محسوب می‌شود که قادر است موشک‌های دارای کلاهک هسته‌ای نیز حمل کند.

براورد می‌شود هر یک از موشک‌های توماهاک قادرند کلاهک با قدرت انفجاری بالا به وزن هزار پوند حمل کنند. در نتیجه، قدرت تخریب‌گری این زیردریایی بسیار بالا است. همچنین، زیردریایی اوهایو قابلیت مخفی شدن و حرکت بی‌سروصداتر از سایر زیردریایی‌ها را دارد و می‌تواند از رصد نیرو‌های نظامی پنهان بماند.

خبرگزاری سی‌ان‌ان نیز با انتشار گزارشی در این زمینه به نقل از کارل شوستر، مدیر سابق عملیات در مرکز اطلاعات مشترک فرماندهی اقیانوس آرام ایالات متحده در سال ۲۰۲۱، نوشت: «این زیردریایی‌ها می‌توانند خیلی سریع قدرت شلیک زیادی را ارائه دهند. ۱۵۴ تاماهاوک به‌دقت ضربات زیادی وارد می‌کند و هیچ‌یک از دشمنان آمریکا نمی‌تواند این تهدید را نادیده بگیرد.» به گفته او، توانایی این زیردریایی‌ها در مارس ۲۰۱۱ نشان داده شد؛ زمانی که طی عملیات طلوع ادیسه موشک هدایت‌شونده یواس‌اس فلوریدا حدود ۱۰۰ تاماهاوک را به اهدافی در لیبی شلیک کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، در ماه آوریل نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد که یک زیردریایی این کشور در ساحل شرقی در خاورمیانه مستقر شده است. در ماه ژوئن نیز ایالات متحده از استقرار یک زیردریایی در کره جنوبی به عنوان نشان دادن حمایت آمریکا از این متحدش خبر داد.

اکنون اعلام استقرار زیردریایی کلاس اوهایو در منطقه در حالی صورت می‌گیرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در حال برگزاری یکسری دیدارها در خاورمیانه است. روز یکشنبه نیز لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، با همتای اسرائیلی‌اش، یوآو گالانت، گفت‌وگو کرد. آستین در این دیدار، علاوه بر تاکید بر نیاز به حفاظت از غیرنظامیان و ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه گفت که ایالات متحده متعهد است از «فعالیت هر بازیگر دولتی یا غیردولتی که به دنبال تشدید این درگیری است»، جلوگیری کند؛ اشاره‌ای آشکار به ایران و شبه‌نظامیان حزب‌الله تحت‌حمایت جمهوری اسلامی.

از سوی دیگر، استقرار این زیردریایی در شرایطی است که سایت رسمی دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران با چند روز تاخیر در روز یکشنبه ۱۴ آبان (۵ نوامبر)، دیدار اسماعیل هنیه و علی خامنه‌ای را تایید کرد. در گزارش سایت رسمی خامنه‌ای از دیدار اسماعیل هنیه با رهبر جمهوری اسلامی، آمده که علی خامنه‌ای در این دیدار، «بر سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از نیروهای مقاومت فلسطین» در مقابل اسرائیل تاکید کرده است.