عربستان سعودی؛ بزرگ‌ترین بازار سفر در شورای همکاری خلیج فارس

این کشور پادشاهی اکنون ویزای گردشگری شورای همکاری خلیج فارس را ارائه می‌دهد که در افزایش ورود گردشگران نقشی اساسی داشته است

مدائن صالح، از جاذبه‌های گردشگری عربستان سعودی‌ــ Canva

عربستان سعودی بعد از سال‌ها عقب ماندن از امارات متحده عربی در زمینه گردشگری، اکنون از این رقیب اصلی‌‌اش در منطقه پیشی گرفته و در جایگاه بزرگ‌ترین بازار سفر در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به‌سرعت در حال پیشرفت است.

بر پایه گزارش فوکوس‌رایت و این‌سایت آوت کانسالتنسی، این کشور در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال قبل از آن افزایش چشمگیر ۱۰۷ درصدی رزرو ناخالص را شاهد بوده و تا سال ۲۰۲۶، رشد پیش‌بینی‌شده برای این بخش ۶۵ درصد اعلام شده است.  

عربستان سعودی با ثبت ورود حدود ۱۸ میلیون گردشگر بین‌المللی در سال ۲۰۲۲، در میان تمامی کشورهای عربی منطقه بیشترین تعداد بازدیدکننده را از آن خود کرد. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۲۲ امارات متحده عربی با حدود ۱۵ میلیون گردشگر دومین کشور پربازدید بود. این رشد نشان‌دهنده روندی روبه‌رشد است و پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد گردشگری در خاورمیانه از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ رشدی ۴۰ درصدی داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان افزون بر طیف وسیعی از پیشنهادها برای گردشگران جمله چندین مکان ثبت‌شده در میراث جهانی و رویدادهای ورزشی، میزبان بزرگ‌ترین مراسم عبادی مسلمانان سراسر جهان است. به طوری که بیش از سه میلیون نفر در ماه ذی‌الحجه و دو میلیون نفر در ماه رمضان به حج می‌روند و چهار میلیون زائر دیگر نیز در سایر ایام سال راهی مکه و مدینه می‌شوند.

پیش‌بینی بلندپروازانه برای رشد گردشگری در نتیجه همکاری راهبردی میان دولت عربستان سعودی و بخش خصوصی است که با هدف تقویت طرح‌های بزرگی مانند طرح دریای سرخ و شهر نئوم انجام شد. انتظار می‌رود چنین تلاش‌هایی در سایه حمایت از برنامه سرمایه‌گذاری ۱۰ ساله ۸۰۰ میلیارد دلاری این کشور که بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ است، میلیون‌ها گردشگر دیگر نیز جلب کند.

گزارش کانسالتنسی و فوکوس رایت نشان می‌دهد که پیشرفت سریع بخش گردشگری عربستان سعودی همچنان ادامه خواهد داشت و طبق پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده، تعداد گردشگرانی که تا سال ۲۰۲۶ از این کشور بازدید می‌کنند، ۶۵ درصد بیشتر از امروز خواهد شد.

بر پایه براوردهای انجام شده، ظرفیت کلی اتاق‌های هتل در عربستان سعودی هم تا سال ۲۰۳۰ سه برابر می‌شود و به ۴۵۰ هزار نفر می‌رسد.

عربستان سعودی برای پذیرش گردشگر بیشتر به تقویت زیرساخت‌های مهم از جمله فرودگاه‌ها، جاده‌ها، هتل‌ها و حمل‌ونقل پرداخته و سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی انجام داده است. این کشور پادشاهی شرایط ویزا را نیز تسهیل کرده و اکنون ویزای گردشگری شورای همکاری خلیج فارس را ارائه می‌دهد که در افزایش ورود گردشگران تفریحی نقشی اساسی داشته است.

این کشور و بسیاری دیگر از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس می‌کوشند با رشد سایر صنایع از جمله گردشگری، اتکای اقتصاد‌شان به سوخت فسیلی را به حوزه‌های دیگر منتقل کنند. با توجه به اینکه جام جهانی ۲۰۳۴ نیز قرار است به میزبانی عربستان سعودی برگزار شود، واضح است که مقام‌های این پادشاهی درصددند تا آن زمان جذابیت بین‌المللی کشورشان را تا جایی که می‌توانند افزایش دهند.

بیشتر از اقتصاد