استاندارد چارترد: عربستان سعودی فرصت‌های رشد اقتصادی بسیاری دارد

مشارکت زنان در بازار کار عربستان سعودی به ۳۷ درصد رسیده که بالاترین میزان در سال‌های گذشته است

غرفه اکسپو ۲۰۲۰ عربستان سعودی در دبی، ۴ اکتبر ۲۰۲۱ ـ AFP

یک مقام بانکی اعلام کرد گزارش‌ها نشان می‌دهد عربستان سعودی یک بازار مهم و در حال رشد اقتصادی است و فرصت‌های مهم مالی را به کشورهای منطقه و جهان ارائه می‌کند.

به گزارش عرب نیوز، مازن فهد البنیان، مدیرعامل استاندارد چارترد عربستان سعودی، در حاشیه نمایشگاهی در بریتانیا گفت: «مشارکت تجاری، مالی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک عربستان سعودی و بریتانیا بسیار قوی و تاریخی است. گزارش‌های سه‌ماهه اول بانک‌های چندملیتی نشان می‌دهد ریاض در سال گذشته ۱۵.۳ میلیارد ریال عربستان سعودی سرمایه‌گذاری خارجی را به ثبت رسانده است. این عدد، رشد ۴۷ درصدی را در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نسبت به آمارهای قبلی که ۵.۱ میلیارد ریال عربستان سعودی بود، نشان می‌دهد.»

شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکداری استاندارد چارترد در سال ۱۹۶۹ تاسیس شد و هم‌اکنون شعبه مرکزی آن در لندن قرار دارد. این بانک، یکی از مهم‌ترین بانک‌ها در بریتانیا محسوب می‌شود و خدمات آن عمدتا در آسیا، خاورمیانه و آفریقا متمرکز است.

استاندارد چارترد از سال ۲۰۱۱ از طریق مجوز بازار سرمایه در عربستان سعودی فعالیت می‌کند و پیش‌تر نیز مجوزهای مشابهی را در امارات متحده عربی اعطا کرده است. این شرکت خدمات بانکداری همچنین به‌دنبال گسترش فعالیت در مصر تا پایان سال جاری میلادی است. استاندارد چارترد در حال حاضر در ۱۸ بازار در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا حضور دارد و مازن فهد البنیان می‌گوید این شرکت «استراتژی بسیار روشنی» برای منطقه دارد.

مدیرعامل استاندارد چارترد عربستان سعودی تاکید کرد: «حضور این شرکت در ریاض یک بازار بسیار مهم برای ما محسوب می‌شود. ما همچنان به سرمایه‌گذاری در بومی‌سازی فعالیت‌های خود ادامه می‌دهیم و در عین حال تمایل داریم که با بهره گرفتن از تمام قابلیت‌های موجود، سرمایه‌گذاری در سامانه‌های دیجیتال و جذب بهترین تخصص‌ها، نوآوری را در کشورمان شکوفا کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، این شرکت خدمات بانکی فعالیت سه‌ماهه اول سال را بسیار قوی گزارش کرده و سود ۲۱ درصدی، فراتر از انتظارات، داشته است.

 البنیان گفت: «ما تاکنون بهترین نتایج فصلی را از سال ۲۰۱۴ برای این بانک به دست آورده‌ایم و در مسیر دستیابی به اهداف سال ۲۰۲۴ هستیم. هدف ما در سال ۲۰۲۴ دستیابی به بازدهی ۱۴ درصدی از سهام این شرکت است و در عین حال می‌خواهیم با حمایت از مشتریان محلی و ارتقای نوآوری‌ها، به دستیابی اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی کمک کنیم.»

او افزود حتی در طول بحران‌هایی ازجمله همه‌گیری کووید-۱۹، این شرکت در عربستان سعودی همچنان به عملکرد خوب خود ادامه داده و با هیچ چالشی روبرو نبوده است.

مازن فهد البنیان با تاکید بر ارائه فرصت‌های بی‌شمار اقتصادی در عربستان سعودی افزود: «از دیگر اقداماتی که استاندارد چارترد در عربستان سعودی انجام می‌دهد، می‌توان به توسعه استعدادهای محلی، تعامل با سهامداران کلیدی در داخل کشور و همچنین برنامه ویژه زنان در فناوری اشاره کرد که بر حمایت از کارآفرینان زن در عرصه فناوری دیجیتال متمرکز است.»

او افزود در حال حاضر مشارکت زنان در بازار کار عربستان سعودی با ۳۷ درصد، در بالاترین حد خود قرار دارد.

این مقام ارشد بانکی همچنین افزود: «از آنجایی که ۷۰ درصد از جمعیت عربستان سعودی زیر ۳۰ سال هستند، توجه به برخی ابتکارات برای جوانان نیز در دستور‌کار ما قرار خواهد داشت.»

البنیان گفت استاندارد چارترد همچنین به اجرای طرح سبز سعودی و ابتکار سبز خاورمیانه که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی کرد متعهد است. او تاکید کرد: «این ابتکار بسیار جامع بود و می‌تواند طرحی برای سایر مناطق باشد. مسئولان استاندارد چارترد نیز نشان داده‌اند که در راه رسیدن به این اهداف جدیت دارند.»

بیشتر از اقتصاد