پیش‌بینی تداوم افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو ایران تا پایان سال جاری خورشیدی

در واکنش به افزایش قیمت خودرو، سخنگوی شورای رقابت اعلام کرد که هرگونه افزایش قیمت خارج از مصوبات این شورا، تخلف است 

پیش‌بینی تداوم افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو ایران تا پایان سال_عکس ایبنا

با اینکه سخنگوی شورای رقابت، افزایش قیمت خودرو را خارج از مصوبات این شورا، «تخلف» اعلام کرده است، فعالان بازار از افزایش ۲۰۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها در روزهای اخیر خبر می‌دهند.

در واکنش به این افزایش قیمت، سپهر دادجو، سخنگوی شورای رقابت، شنبه، ۱۳ آبان‌ (۴ نوامبر)، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که هرگونه افزایش قیمت خارج از مصوبات این شورا، تخلف است.

او تصریح کرد: «تغییرات قیمت خودرو از سوی شورای رقابت به‌صورت رسمی اعلام می‌شود و تغییرات قیمت جهت اطلاع عموم در مصوبات رسمی روی سایت مرکز ملی رقابت قرار می‌گیرد.»

دادجو همچنین مدعی شد که مشکل بازار، عملکرد خودروسازان است که به گفته او، هر جا که لازم باشد، «برای متقاعد‌سازی مسئولان بسیار خوب عمل می‌کنند، اما برای متقاعد کردن مردم هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند».

او شرایط انحصاری بازار را عامل این رفتار خودروسازان دانست و در ادامه گفت: «پاسخگویی به مشتری در ضعیف‌ترین شکل ممکن صورت می‌گیرد و با توجه ‌به شرایط انحصاری که در بازار وجود دارد، خودروساز، هر محصولی را با هر قیمتی که تولید می‌کند، به مشتری می‌فروشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، بسیاری از کارشناسان بازار خودرو بر این باورند که با توجه‌ به شرایط بازار ارز و وضعیت اقتصاد ایران در شرایط تورمی کنونی، دورنمای بازار خودرو، راهی جز افزایش قیمت‌ها پیش پای خودروسازان باقی نمی‌گذارد.

محمدحسین رحیمی، کارشناس بازار، با اشاره به روند معیوب واردات خودرو، عملی ‌نشدن وعده‌های داده‌شده را عامل گرانی مجدد خودرو در بازار می‌داند و می‌گوید: «بازار خودرو انتظار داشت واردات در تعداد بیشتری اتفاق بیفتد، اما چون رخ نداد، اثری که انتظار واردات روی قیمت‌ها گذاشته بود و آن را کمی کاهش داده بود، در حال از بین‌ رفتن است و به همین دلیل، قیمت‌ها دوباره بالا رفت.»

اگرچه دولت همچنان مدعی اجرای طرح خودروهای وارداتی است، با توجه ‌به اینکه قیمت خودرو نیز مانند دیگر بازارها در ایران، وابستگی مشخصی به شرایط نرخ ارز دارد، با ورود به نیمه دوم سال که در سال‌های اخیر همواره نرخ دلار در بازار روند افزایشی دارد، اکثر تحلیلگران، افزایش قیمت‌ خودرو را قطعی می‌دانند و معتقدند که حتی در صورت حفظ نرخ ارز در محدوده کنونی با سیاست‌های دستوری بانک مرکزی، می‌توان ‌پیش‌بینی کرد که در ماه‌های پایانی سال، قیمت‌ها در محدوده ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، نیز شرایط حاکم بر بازار را رکود ناشی از محدودیت عرضه و تضعیف تقاضا می‌داند و معتقد است که مشتریان به‌سختی می‌توانند خودرو مطلوب و مناسب خود را پیدا کنند و از سوی دیگر، «مبهم بودن وضعیت خودروهای وارداتی، تعادل بازار را برهم زده است».

اما به نظر می‌رسد که بر خلاف منطق معمول بازارهای جهانی، رکود در بازار انحصاری خودرو ایران، مانع رشد قیمت‌ها نیست و رغبت نداشتن خریداران به دادوستد در این بازار، به کاهش بهای خودرو در بازار نمی‌انجامد.

مرتضی شجاعی، کارشناس بازار خودرو، نیز مانند دیگر تحلیلگران این بازار، احتمال افزایش قیمت‌ها را تا پایان سال پیش‌بینی می‌کند و معتقد است که هرچند واردات خودرو در این حد محدود باقی ‌مانده است، این امر نمی‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای در افزایش قیمت‌ها باشد.

به باور شجاعی، تا پایان سال جاری خورشیدی، بازار خودرو با افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت مواجه خواهد شد و بخشی از این افزایش به این دلیل رخ خواهد داد که هر سال وقتی به روز‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم، مردم برای خریدوفروش جنب‌وجوش پیدا می‌کنند.

در این میان، توجه فعالان بازار تا پایان سال به دو عامل تعیین‌کننده معطوف خواهد بود: شرایط بازار ارز، و اقدامات دولت در حوزه واردات خودرو. تغییرات معنادار در هر یک از این دو عامل، می‌تواند تمام پیش‌بینی‌ها را در خصوص شرایط بازار خودرو تا پایان سال، نیز تغییر دهد.

بیشتر از اقتصاد