آلودگی هوا در خوزستان بیش از هزار نفر را راهی بیمارستان کرد

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مهم‌ترین عامل آلودگی هوای خوزستان، خشکی تالاب هورالعظیم است

هوای شهرهای استان خوزستان طی روزهای اخیر به‌تناوب در وضعیت قرمز و ناسالم قرار داشت- ایرنا

آلودگی هوا در استان خوزستان بار دیگر جان و سلامت مردم شهرهای مختلف این استان را به خطر انداخت، به‌طوری‌که طبق آمار مقام‌های رسمی، در کمتر از سه روز بیش از هزار نفر راهی مراکز درمانی شدند.

میثم معزی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور، مراجعه بیش از هزار نفر به بیمارستان‌ها را در سه روز منتهی به پنجشنبه ۱۱ آبان تایید کرد و گفت که این افراد با مشکلات قلبی و تنفسی ناشی از آلودگی هوا به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

به گفته مغزی، دست‌کم ۲۰ درصد بیماران نیز در بیمارستان‌ها بستری شدند. این مقام دانشگاه علوم پزشکی اهواز وضعیت فعلی را «خطرناک» توصیف کرد و گفت:«هنگام بروز آلودگی هوا باید برای کودکان، سالمندان، زنان باردار و بیماران قلبی و تنفسی تدابیر ویژه اندیشیده شود.»

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا اذعان کرد که شمار زیادی از مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی طی روزهای اخیر کودکان بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که دانش‌آموزان بسیاری با علائم آسم، آلرژی و دیگر مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند و بهتر است که سازمان‌های مربوط برای تعطیلی مدارس در روزهای آلودگی هوا اقدام کنند.

هوای شهرهای استان خوزستان طی روزهای اخیر به‌تناوب در وضعیت قرمز و ناسالم قرار داشت. برمبنای گزارش خبرگزاری ایسنا، روز پنجشنبه نیز هوای دست‌کم هفت شهر خوزستان ناسالم بود.

براساس طبقه‌بندی پنج‌گانه، چنانچه شاخص کیفیت هوا روی عدد صفر تا ۵۰ باشد هوا سالم است. قرار گیری شاخص کیفیت هوا روی عدد ۵۱ تا ۱۰۰ نیز به معنای قابل‌قبول بودن هوا است.

با قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا روی عدد ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است. عدد ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوای ناسالم برای همه گروه‌ها را نشان می‌دهد. عدد ۲۰۱ تا ۳۰۰ به معنای هوای بسیار ناسالم و عدد ۳۰۱ تا ۵۰۰ به معنای هوای خطرناک است.

برای درک بهتر وضعیت آلودگی هوا در شهرهای مختلف استان خوزستان، کافی است شاخص کیفیت هوا در این شهرها را مطابق با دسته‌بندی پنج‌گانه بررسی کنیم. به‌عنوان‌مثال، روز پنجشنبه شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه پادادشهر اهواز ۱۶۱ بود.

در ایستگاه شوشتر عدد ۱۶۴ را نشان داد. در ایستگاه‌های شادگان و سوسنگرد به ۱۵۵ رسید. در ایستگاه اندیمشک ۱۵۸ و در ایستگاه دزفول ۱۵۷ بود. در ایستگاه خرمشهر هم روی عدد ۱۵۶ ایستاد.

بنابراین کیفیت هوای این شهرها در وضعیت ناسالم و قرمز قرار داشت. ضمن اینکه طبق شاخص ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، روز پنجشنبه هوای هیچ‌کدام از شهرهای خوزستان در شرایط قابل‌قبول یا در وضعیت پاک نبود.

برمبنای دستورالعمل‌های هواشناسی، چنانچه کیفیت هوا در وضعیت ناسالم و خطرناک قرار بگیرد، باید مدارس، دانشگاه‌ها و اداره‌های دولتی تعطیل شوند، اما طی روزهای اخیر به‌رغم آلودگی شدید شهرهای خوزستان، مراکز آموزشی و اداری این استان تعطیل نشد.

پیش‌بینی‌ها نیز از تداوم آلودگی هوا در روزهای آینده حکایت دارد. فرهاد قلی‌نژاد، معاون محیط‌زیست خوزستان، این موضوع را تایید کرد و گفت که با توجه به سکون هوا و وزش کم باد، غلظت آلاینده‌های هوا در کلان‌شهرها به‌ویژه اهواز در چند روز آینده همچنان بیشتر می‌شود.

آلودگی هوا در استان خوزستان دلایل مختلفی دارد که مدیریت ناکارآمد، حکمرانی نامناسب منابع آبی، خشکسالی، دخالت انسانی، تغییرات اقلیمی، الگوی کشت و فرسایش خاک از آن جمله است. بااین‌حال، داده‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که مهم‌ترین عامل آلودگی هوای خوزستان، خشکی تالاب هورالعظیم است.

با خشک‌ شدن بخش‌های زیادی از این پهنه آبی در نتیجه دخالت‌های انسانی، پدیده‌ ریزگردها آغاز و به دردسری جدی برای شهروندان این استان تبدیل شد.

به گفته کارشناسان، امتناع از تامین حقابه، خشکسالی، عملیات راه‌سازی، احداث خاکریز، استخراج نفت و دخالت سپاه پاسداران در انتقال طرح‌های آبی برای مصارف نظامی از دلایل تاثیرگذار در خشکی هورالعظیم است.

کارشناسان طی سال‌های گذشته به‌تناوب درباره «مرگ تدریجی» تالاب هورالعظیم و پیامدهای آن هشدار داده‌اند. این پهنه آبی در جنوب غربی استان خوزستان در مرز ایران و عراق قرار دارد و مساحت آن به حدود ۱۲۰ هزار هکتار می‌رسد.

کنشگران محیط‌زیست می‌گویند در صورت خشکی هورالعظیم، شهرهای استان خوزستان و استان‌های اطراف به دلیل هجوم ریزگردها و آلودگی فزاینده هوا غیرقابل‌سکونت می‌شوند. علاوه‌ بر آن گونه‌های گیاهی و جانوری تالاب در معرض نابودی قرار می‌گیرند.