حجم کمک‌های آمریکا به اسرائیل در هفت دهه اخیر چقدر است؟

از زمان جنگ جهانی دوم، ایالات متحده آمریکا به اسرائیل بیش از هر کشور دیگری کمک کرده است، دومین کمک بزرگ را مصر دریافت کرد

کمک‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در حدود ۱۶ درصد کل بودجه دفاعی اسرائیل را تشکیل می‌دهد ـ GETTY Getty Images via AFP

به دنبال حمله حماس در ۷ اکتبر، رئیس‌جمهوری جو بایدن کمک‌های نظامی بیشتری به اسرائیل، بزرگ‌ترین گیرنده کمک‌ خارجی ایالات متحده آمریکا، ارسال کرده است.

همچنین [رئیس‌جمهوری جو بایدن] با ارسال درخواست بودجه اضطراری به کنگره، بسته‌ بالغ بر ۱۰۵ میلیارد دلاری امنیت ملی را برای کمک به اسرائیل و اوکراین، و نیز تامین مالی برای مرزها و سایر مشکلات درخواست کرد. مایک جانسون، رئیس [مجلس نمایندگان آمریکا] که به‌تازگی  انتخاب شده گفت که به نظر او یک لایحه کمک مستقل – که تعهد به اوکراین از آن حذف شده باشد – می‌تواند در یکی از روزهای این هفته رای نمایندگان را به دست بیاورد.

جانسون روز یکشنبه به فاکس نیوز گفت: «ما در این هفته یک لایحه مستقل برای تامین مالی اسرائیل در مجلس نمایندگان ارائه می‌کنیم – می‌دانم که همکاران ما، همکاران جمهوری‌خواه ما در سنا نیز اقدام‌های مشابهی را در نظر دارند.»

و در ادامه گفت: «در سراسر جهان مسائل متعددی رخ می‌دهد که باید به آن‌ها رسیدگی کنیم و این کار را انجام خواهیم داد. اما اکنون، چیزی که در اسرائيل روی می‌دهد اقدام فوری می‌طلبد و فکر می‌کنم باید این‌ها را از هم جدا کرده و درک کنیم.»

در درگیری بین اسرائیل و حماس، که اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا آن را گروه تروریستی می‌شناسند، تاکنون بیش از ۸ هزار نفر کشته شده‌اند.

ناو هواپیمابر یواس‌اس جرالد آر فورد به‌منزله حمایت از اسرائیلی‌ها به منطقه اعزام شد.

بعدازظهر دوشنبه، سناتور برنی سندرز، کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰، در رسانه اجتماعی اکس نوشت: «ایالات متحده سالانه ۳.۸ میلیارد دلار به اسرائیل کمک می‌کند. دولت بایدن و کنگره باید این را روشن کنند که اسرائیل حق دارد از خود دفاع کرده و تروریسم حماس را نابود کند، اما حق ندارد از دلار آمریکا برای کشتن هزاران مرد، زن و کودک بی‌گناه در غزه استفاده کند.»

بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار از پایان جنگ جهانی دوم

براساس گزارش اداره پژوهش‌های کنگره (سی‌آراس)، ایالات متحده آمریکا از فوریه سال گذشته ۱۵۸ میلیارد دلار، بدون تعدیل تورم، به اسرائیل کمک کرده است.

از زمان جنگ جهانی دوم، ایالات متحده آمریکا بیش از هر کشور دیگری به اسرائیل، که در سال ۱۹۴۸ تاسیس شد، کمک کرده است.

به گفته اداره برنامه توسعه بین‌المللی ایالات متحده آمریکا (یواس‌اید)، مجموع کمک‌های ایالات متحده آمریکا به اسرائیل بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۲۳ با تعدیل تورم، ۲۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

دومین کمک بزرگ را مصر دریافت کرد که حدود ۱۰۰ میلیارد دلار کمتر از اسرائیل بوده است.  

گزارش سی‌آراس از مارس امسال می‌گوید: «اکنون تقریبا تمام کمک‌های دوجانبه ایالات متحده آمریکا به اسرائیل در قالب کمک‌های نظامی است؛ اسرائیل از سال ۱۹۷۱ تا ۲۰۰۷ کمک‌های اقتصادی چشمگیری نیز دریافت کرد.»

ایالات متحده آمریکا از زمان تاسیس اسرائیل، متحد نزدیک این کشور بوده است، هری ترومن، رئيس‌جمهوری [وقت] ایالات متحده، نخستین رهبر جهان بود که این کشور را به‌رسمیت شناخت و اسرائیل تا به امروز نزدیک‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه باقی مانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، اندیشکده امور بین‌الملل، در سال ۲۰۲۱ مقاله‌ای منتشر کرد که در آن آمده است تقریبا تمام کمک‌های امروزی ایالات متحده آمریکا به اسرائیل به صورت کمک تسلیحاتی بوده است.

نویسندگان این مقاله اشاره کردند: «این کشور ۵۰۰ میلیون دلار نیز برای پژوهش، توسعه و استقرار سامانه‌های دفاع موشکی مشترک آمریکا - اسرائیل دریافت می‌کند؛ اما این سامانه‌های ضدموشکی تقریبا به‌طور کامل نیازهای نظامی اسرائیل را برآورده می‌کند.»

اسرائیل بیش از مجموع تمام کشورهای دیگر از آمریکا کمک مالی دریافت می‌کند

دولت ترامپ برای سال مالی ۲۰۲۱ (ابتدای اکتبر تا ۳۰ سپتامبر) ۳.۳ میلیارد دلار کمک مالی نظامی خارجی (اف‌ام‌اف) برای اسرائیل درخواست کرد – ۵۹ درصد این بودجه جهانی درخواستی اف‌ام‌اف، به این معنا است که اسرائیل بیش از مجموع تمام کشورهای دیگر از ایالات متحده آمریکا کمک مالی دریافت می‌کند.

ایالات متحده آمریکا در دوران باراک اوباما یادداشت تفاهم سوم ۱۰ ساله‌ای را امضا کرد که در آن کمک نظامی به اسرائیل مشخص شده بود و به موجب آن، ایالات متحده آمریکا متعهد شد از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۸، ۳۸ میلیارد دلار به اسرائیل کمک کند.

در گزارش سی‌آراس آمده است که کنگره برای سال مالی ۲۰۲۳، ۳.۸ میلیارد دلار و افزون بر آن ۹۸.۵۸ میلیون دلار نیز «برای سایر برنامه‌های دفاعی و غیردفاعی» به اسرائیل اختصاص داده است. آمریکا در سال ۲۰۲۲، ۴.۸ میلیارد دلار به اسرائیل کمک کرد.

ایالات متحده آمریکا سهم گسترده‌ای از پیشرفته‌ترین فناوری‌های نظامی خود مانند تعدادی جت جنگنده اف-۳۵ را به اسرائیل داده است.

اسرائیل تقریبا دو برابر میانگین بین‌المللی برای دفاع هزینه می‌کند

به گزارش سی‌آراس، اسرائیل تقریبا دو برابر میانگین بین‌المللی – ۴.۵ درصد تولید ناخالص داخلی – را برای دفاع صرف می‌کند و با حمایت ایالات متحده آمریکا به صادرکننده عمده تسلیحات بدل شده است. آمریکا در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱.۵ میلیارد دلار تجهیزات نظامی ساخت اسرائیل خریداری کرد.

اداره پژوهش‌های کنگره همچنین اشاره کرد که کمک‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در حدود ۱۶ درصد کل بودجه دفاعی اسرائیل را تشکیل می‌دهد و در فهرست کشورهایی که در مقایسه با تولید ناخالص داخلی سال گذشته بیشترین هزینه نظامی را داشته‌اند در رتبه هشتم قرار گرفت.

بالاترین میزان هزینه اسرائیل به‌عنوان بخشی از تولید ناخالص داخلی برای نیروی نظامی در سال ۱۹۷۵ بود که ۳۰.۵ درصد را برای دفاع هزینه کرد. در مقایسه، سال گذشته اوکراین ۳۳.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف دفاع کرد.

ایالات متحده آمریکا ۱۰ میلیارد دلار برای راه‌اندازی گنبد آهنین پرداخت کرده است

به گزارش یواس‌ نیوز، آمریکا برای ایجاد سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین حدود ۱۰ میلیارد دلار به اسرائیل کمک کرده است.

اسرائيل در سال ۲۰۲۰ با ۴.۴ درصد بهره‌گیری از شهروندان در نیروی نظامی در مقایسه با میانگین جهانی آن که ۰.۸ درصد است، در رتبه ششم ایستاد.

بین سال‌های مالی ۱۹۷۴ و ۲۰۰۲ این کشور بیشترین کمک مالی را از ایالات متحده آمریکا دریافت کرد، و بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۰ عراق یا افغانستان بیشترین کمک را از آمریکا دریافت کردند. در کل این ۱۷ سال، اسرائيل بالاتر از دو کشور دیگر باقی ماند.

در سال ۲۰۲۱ نیز بار دیگر اسرائیل با دریافت ۳.۳۱ میلیارد دلار رتبه اول را به خود اختصاص داد، اما در سال گذشته، در میانه تهاجم روسیه، اوکراین با دریافت ۱۲ میلیارد دلار رتبه اول را به دست آورد و در مقابل اسرائيل برای سال مالی ۲۰۲۲،  ۳.۱۸ میلیارد دلار کمک دریافت کرد.

ارقام اولیه نشان می‌دهد که کل کمک‌های جهانی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۲، به بیشترین میزان از سال ۱۹۵۱ رسید و بیش از ۶۰ میلیارد دلار بود.

© The Independent

بیشتر از جهان