به‌رغم تورم، خرید مصرف‌کنندگان آمریکایی سیر صعودی داشته است

در نتیجه این روند، اقتصاد آمریکا در سه‌ماهه ژوییه تا سپتامبر، با نرخ سالانه ۴.۹ درصد، سریع‌ترین رشد را از سال ۲۰۲۱ به این سو داشته است

 به‌رغم تورم و افزایش بهره وام، میزان خرید مصرف‌کنندگان در ماه سپتامبر ۰.۴ درصد افزایش داشته است‌ـ JUSTIN SULLIVAN/Getty Images via AFP

داده‌های اخیر دولت آمریکا نشان می‌دهد که میزان خرید مصرف‌کنندگان سیری صعودی داشته است، موضوعی که اقتصاددانان و مقام‌های بانک مرکزی آمریکا را متعجب کرده و حتی در تضاد با ابراز نارضایتی آمریکایی‌ها در نظرسنجی‌های اخیر است.

به گزارش اسوشیتدپرس، به‌رغم تورم و افزایش بهره وام، میزان خرید مصرف‌کنندگان در ماه سپتامبر ۰.۴ درصد افزایش داشته است.

اقتصاددانان هشدار می‌دهند که بعید است این روند در ماه‌های آتی ادامه داشته باشد. بسیاری از خانواده‌ها از پس‌اندازشان خرج می‌کنند. برخی دیگر بیش از پیش به خرید با کارت‌های اعتباری روی آورده‌اند. و احتمالا پس‌انداز اضافی ده‌ها میلیون خانوار آمریکایی در دوره همه‌گیری کرونا‌ــاز کمک‌های دولتی و کاهش امکان مسافرت، صرف غذا در رستوران و بازدید از اماکن تفریحی‌ــ تقریبا رو به اتمام است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته اسوشیتدپرس، حقیقت این است که با توجه به ماهیت غیرعادی اقتصاد پساکرونا، کسی نمی‌داند شرایط به کدام سو خواهد رفت. بیشتر اقتصاددانان دست‌کم تا یک سال «مرگ مصرف‌کننده» و رکود اقتصادی را پیش‌بینی می‌کردند. اما تاکنون، نه تنها از رکود اقتصادی خبری نیست بلکه مصرف‌کنندگان نیز صحیح و سالم‌اند.

در نتیجه این روند، اقتصاد آمریکا در سه‌ماهه ژوییه تا سپتامبر، با نرخ سالانه ۴.۹ درصد، سریع‌ترین رشد را از سال ۲۰۲۱ به این سو داشته است. مصرف‌کنندگان بیشترین هزینه را برای خودروهای دست‌دوم، رستوران، بلیت هواپیما و هتل کرده‌اند، که به نظر می‌رسد بسیاری از افراد از وضعیت مالی و امنیت شغلی‌شان اطمینان بیشتری پیدا کرده‌اند.

به عقیده اقتصاددانان، عوامل متعددی در این موضوع دخیل است، از جمله کاهش نرخ بیکاری و وضعیت مالی خوب بسیاری از خانواده‌ها در پی همه‌گیری کرونا، به‌خصوص خانواده‌های ثروتمندتر که ارزش خانه و سهامشان رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است.

با وجود این، بسیاری از تحلیلگران هشدار می‌دهند که مصرف‌کنندگان و اقتصاد به‌زودی با جریان مخالف مواجه خواهند شد. به‌عنوان مثال، حدود ۳۰ میلیون دانشجو از این ماه باید بازپرداخت وام دانشجویی‌شان را آغاز کنند. و اختلال در عملکرد دولت می‌تواند به تعطیلی دولت در ماه آینده بینجامد.

بیشتر از اقتصاد