قاضی دادگاه فدرال «حکم سکوت» در مورد پرونده انتخابات ۲۰۲۰ ترامپ را بازگرداند

ترامپ در واکنش به این حکم، دولت بایدن را به «فساد و سلب آزادی بیان» متهم کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۲۴‌ــ SCOTT OLSON / Getty Images via AFP

یک قاضی فدرال ایالات متحده حکمی را که پیش‌تر در مورد پرونده دونالد ترامپ به اتهام «تلاش برای انکار شکستش در انتخابات ۲۰۲۰» اعمال کرده بود، بازگرداند و درخواست او برای تجدید‌نظر را رد کرد.

به گزارش رویترز، این حکم «طرف‌های ذی‌نفع» از جمله ترامپ را از هر گونه اظهارنظر عمومی یا تماس و گفت‌وگو با بازپرس ویژه‌ای که پرونده او را بررسی می‌کند یا شاهدانی که ممکن است برای شهادت در مورد تلاش‌های او برای جبران شکستش در انتخابات فراخوانده شوند، بازمی‌دارد.

به گزارش اکسیوس، تانیا چوتخان، قاضی منصوب باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، عصر یکشنبه ۲۹ اکتبر (۷ آبان) این حکم را به درخواست وزارت دادگستری صادر کرد. او ۱۰ روز پیش (۲۰ اکتبر)، پس از درخواست وکلای نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای مهلت بیشتر به منظور ارائه توضیحات، حکم مذکور را موقتا لغو کرده بود.

حکم سکوت از آن دسته احکام حقوقی است که معمولا دادگاه یا دولت‌ها آن را صادر می‌کنند و به موجب آن، انتشار عمومی اطلاعات یا نظرها در مورد موضوعی یا اظهارنظر درباره آن نزد شخص ثالث ممنوع می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ پس از شکست در انتخابات سال ۲۰۲۰ و ترک کاخ‌ سفید، بارها مدعی «تخلف انتخاباتی گسترده» شد. او می‌گوید «آرای او دزدیده شده‌اند».

ترامپ در واکنش به این حکم، ضمن انتقاد از دولت بایدن و دستگاه قضایی ایالات متحده، آن را با قانون اساسی آمریکا مغایر دانست و در تروت سوشیال، شبکه اجتماعی که گروه رسانه و فناوری ترامپ راه‌اندازی کرده است، نوشت: «دولت فاسد بایدن به‌تازگی حق آزادی بیان را از من سلب کرد.»

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا قاضی صادرکننده این حکم را «مغرض و متنفر از ترامپ» خواند و تاکید کرد که درخواست تجدیدنظر می‌کند.

پیش‌تر دادگاهی در نیویورک ترامپ را به اتهام نقض «حکم سکوت» ۱۰ هزار دلار جریمه کرده بود. این حکم پس از آن صادر شد که ترامپ در اظهارنظری عمومی یکی از حاضران در دادگاه را به «جانبداری» متهم کرد. با این حال، او این اتهام را رد کرده است.

نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا با چهار پرونده کیفری روبرو است. او در اظهاراتی تند به دادستان‌های هر یک از این پرونده‌ها و همچنین دادستان کل ایالت نیویورک که اتهاماتی را علیه او مطرح کرده‌اند، تاخته است. رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا پیش‌تر بازپرس ویژه، جک اسمیت، را «دیوانه» خطاب کرده بود.

ترامپ در مورد اتهاماتی مبنی بر ممانعت از صدور تاییدیه کنگره در مورد شکست او در انتخابات۲۰۲۰ از جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها، خود را بی‌گناه دانسته است.

بیشتر از جهان