رضا پهلوی: این خطای انسانی نیست، جنایت علیه بشریت است

واکنش شدید‌اللحن رضا پهلوی به سقوط هواپیمای مسافربری در اثر شلیک موشک‌

 رضا پهلوی شلیک موشک به هواپیمای مسافربری را مستقیما متوجه علی خامنه‌ای دانست- PIERRE VERDY / AFP

رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران، در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد به حادثه دل‌خراش برخورد موشک به هواپیمای مسافربری اوکراینی و کشته شدن تمامی سرنشینان این هواپیما واکنش نشان داد. 

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به اذعان مقامات جمهوری اسلامی درخصوص برخورد موشک به این هواپیمای مسافربری خطاب به شخص اول مملکت آیت‌الله خامنه‌ای نوشت: «این خطای انسانی نیست؛ جنایت علیه بشریت است؛ و رهبری که فرمان آتش به اختیار می‌دهد، مسوول مستقیم آن. دیگر بس است. خامنه‌ای و‌ رژیمش باید بروند.»

پس از سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین در نزدیکی فرودگاه امام خمینی مقامات جمهوری اسلامی اصرار داشتند که این هواپیمای مسافربری نه بر اثر برخورد موشک که به دلیل نقص فنی سقوط کرده‌ است. 

پس از موضع‌گیری‌های قاطع مقامات کشورهای کانادا و بریتانیا و اوکراین درباره احتمال جدی برخورد موشک به این هواپیما، مقامات جمهوری اسلامی ایران ناگزیر به ارائه توضیحات شدند و دست‌آخر همین امروز بود که ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای مسئولیت سقوط هواپیما را به دلیل «اشتباه انسانی» در هدف قرار دادن موشکی این هواپیما تایید کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی هم در بیانیه‌ای مسئولیت این حادثه را متوجه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی دانست. 

این در حالی‌ست امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در یک کنفرانس خبری مسئولیت این رخداد را پذیرفت و اعلام کرد که همان روز چهارشنبه از شلیک پدافند هوایی به هواپیما مطلع شده است و اطلاعات آن را در اختیار مقام مافوقش قرار داده است. 

پس از این بود که معترضین بسیاری از ساعات ابتدایی بعدازظهر مقابل دانشگاه  صنعتی شریف و امیرکبیر حضور یافتند تا یاد کشته شده‌های سقوط هواپیمای مسافری اوکراینی را گرامی بدارند.

مردم در این تجمع به عملکرد سپاه، رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقامات اعتراض کرده‌اند و شعارهایی علیه علی خامنه‌ای سر داده‌اند.

این تجمعات به مداخله شدید نیروهای نظامی و پرتاب گازاشک‌آور به سوی معترضین کشیده شد. بسیاری از معترضین خطاب به علی خامنه‌ای شعار می‌دادند و خواستار استعفای مقامات جمهوری اسلامی شدند. 

بیشتر از