رهبر طالبان دستور مسدود کردن کسب‌وکارهای عباس ابراهیم‌زاده را صادر کرد

عباس ابراهیم‌زاده در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کرد که رهبر طالبان دستور مسدود کردن ۱۹ شرکت و ‏موسسه تجاری متعلق به او و از جمله بیمارستان‌هایش را صادر کرده است

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، دستور مسدود کردن همه شرکت‌ها، بیمارستان‌ها، شهرک‌ها، کارخانه‌های تولیدی، پمپ‌بنزین‌ها، و دیگر مکان‌های کسب‌وکار متعلق به عباس ابراهیم‌زاده، سیاستمدار و بازرگان را صادر کرد. اسنادی که به دست اینیدپندنت فارسی رسیده است نشان می‌دهد که این دستور ملا هبت‌الله آخوندزاده خطاب به حاجی یوسف وفا، استاندار طالبان در بلخ، صادر شده است که از افراد قدرتمند نزدیک به ملا هبت‌الله است. همچنین، هیئتی موظف به بررسی شرکت‌های متعلق به عباس ابراهیم‌زاده شده است.

عباس ابراهیم‌زاده بازرگان و صاحب کسب‌وکار و سیاستمدار هزاره است که از نزدیک به ۳۵ سال پیش در مزار شریف سرگرم فعالیت‌های اقتصادی است. ابراهیم‌زاده دو دوره به‌نمایندگی از مردم بلخ در مجلس نمایندگان دولت پیشین افغانستان حضور داشت و پس از فروپاشی دولت پیشین، مانند بسیاری از رهبران سیاسی دیگر، از کشور خارج شد.

در نامه‌ای که در مورد مسدود شدن شرکت‌های ابراهیم‌زاده و تحقیق در مورد آنان صادر شده آمده است که چند بار از ابراهیم‌زاده خواسته شده است که به افغانستان بیاید و در روند تحقیق حضور داشته باشد، اما ابراهیم‌زاده از این کار خودداری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ۲۰ سال حاکمیت دولت جمهوری پیشین، ابراهیم‌زاده چند شرکت در بخش تولید مواد غذایی، واردات نفت و گاز، و ساخت‌وساز شهرک‌های سازمانی تاسیس کرد. همچنین، او یک شبکه رادیو تلویزیونی، دو بیمارستان، یک دانشگاه، و چند مدرسه ایجاد کرد. بیشترین سرمایه‌گذاری عباس ابراهیم‌زاده در مزار شریف بود و برخی از کسب‌وکارهای او در کابل و دیگر شهرهای افغانستان نیز فعالیت دارند.

عباس ابراهیم‌زاده در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کرد که رهبر طالبان دستور مسدود کردن ۱۹ کسب‌وکار او را صادر کرده است.

ابراهیم‌زاده گفت: «افغانستان در شرایط دشوار کنونی به سرمایه‌گذاری و رونق تجاری نیاز دارد، اما طالبان با نگاه قومی تاسیسات تجاری مرا مسدود کردند، کارمندان دفاتر را کتک زدند و حتی به بیمارستان‌ها اجازه فعالیت نمی‌دهند.»

طالبان در بیشتر از دو سال سلطه بر افغانستان همواره مدعی شده‌اند که در افغانستان امنیت و ثبات شکل گرفته است و افغان‌ها و خارجی‌ها می‌توانند در آن کشور سرمایه‌گذاری کنند. اما عباس ابراهیم‌زاده می‌گوید طالبان، برخلاف این ادعا، از او که صاحب کسب‌وکار است حدود ۲ میلیون دلار به‌نام مالیات اخاذی کرده و اکنون کسب‌وکارهای او را مسدود کرده‌اند. عباس ابراهیم‌زاده چند خانه نیز در کابل و مزار شریف دارد که از دو سال پیش در دست فرماندهان و مقام‌های طالبان است.

بیشتر از جهان