صدور حکم در مجموع «۶۹ سال و ۸ ماه حبس» برای ۱۴ شهروند بهائی

در یک سال اخیر، جمهوری اسلامی صدور احکام زندان، بازداشت، احضار، اذیت و آزار، و مصادره اموال شهروندان بهائی را ‏تشدید کرده است

طی چهار دهه گذشته جمهوری اسلامی به طور سیستماتیک حقوق شهروندان بهائی را نقض می‌کند- persian.iranhumanrights

هم‌زمان افزایش بازداشت شهروندان بهائی در شهرهای ایران، که تازه‌ترین مورد آن بازداشت ۱۰ زن بهائی ساکن اصفهان بوده است، ۱۴ شهروند بهائی در تهران و شیراز و مشهد در پی صدور احکامی در دادگاه انقلاب در مجموع «به ۶۹ سال و ۸ ماه حبس تعزیری و مجازات تکمیلی» محکوم شدند.

سایت هه‌نگاو اسامی آنها را نوشین مصباح، سمیرا ابراهیمی، صبا سفیدی، سعیده خضوعی، نسیم ثابتی، آزیتا فروغی، رویا قانع عزآبادی، سهیلا احمدی، ارسلان یزدی، ایرج شکور، پدرام عبهر، حسن صالحی، وحید دانا، و سعید عابدی اعلام کرد.

بر اساس احکام صادر شده در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران، سمیرا ابراهیمی و صبا سفیدی هرکدام به چهار سال و پنج ماه زندان تعزیری و چهار شهروند بهائی دیگر به نام‌های ارسلان یزدی، سعیده خضوعی، ایرج شکور، و پدرام عبهر هر یک به شش سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

این شهروندان بهائی پیش‌تر نیز در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در تهران  بازداشت و پس از چند ماه با قرار وثیقه‌ به‌طور موقت آزاد شده بودند.

احکام زندان علیه شهروندان بهائی ساکن تهران به اتهام «عضویت در گروه‌‌های مخالف حکومت»، «تبلیغ علیه نظام»، و «فعالیت مغایر یا مخل مقدس اسلام» را علی مظلوم، رئیس شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران، صادر کرده است. در مورد سمیرا ابراهیمی و صبا سفیدی، حکم «اشد مجازات»، یعنی سه سال و پنج ماه در مورد هر یک قابل اجرا است. در مورد ارسلان یزدی، سعیده خضوعی، ایرج شکور، و پدرام عبهر نیز حکم «اشد مجازات»، یعنی پنج سال حبس اجرا خواهد شد.

در شهر شیراز نیز با حکم دادگاه انقلاب این شهر، حسن صالحی و وحید دانا و سعید عابدی، سه نفر از شهروندان بهائی، هر یک به «شش سال و ۱۷ روز حبس تعزیری تحت نظارت سامانه الکترونیکی در محدوده هزار متری محل سکونت» محکوم شده‌اند.

محمود ساداتی، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز، هر یک از این شهروندان بهائی را به «عضویت در تشکل‌های غیرقانونی به‌قصد بر هم زدن امنیت» به «سه سال و شش ماه و یک روز» و به اتهام « فعالیت تبلیغی خلاف و مغایر شرع اسلام» هر یک را به «دو سال و هفت ماه و ۱۶ روز» حبس تعزیری «تحت نظارت سامانه الکترونیکی در محدوده هزار متری محل سکونت» محکوم کرده است.

رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز همچنین به‌عنوان مجازات تکمیلی، هر یک از این شهروندان بهائی را به «پرداخت ٣٧ میلیون و صد هزار تومان جزای نقدی» و محروم بودن از حقوق اجتماعی به‌مدت ١۵ سال محکوم کرده است.

در شهر مشهد نیز چهار شهروند بهائی ساکن این شهر به نام‌های نسیم ثابتی، آزیتا فروغی، رویا قانع عزآبادی، و سهیلا احمدی با حکم دادگاه انقلاب هر یک در مجموع به «سه سال و هشت ماه حبس» محکوم شدند.

این چهار شهروند بهائی ساکن مشهد در مرداد ۱۴۰۲ به شعبه ۹۰۳ دادسرای ناحیه ۹ مشهد احضار شده بودند و محاکمه آن‌ها در مهر امسال در شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد.

هادی منصوری، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد، هر یک از این چهار شهروند بهائی را به اتهام «عضویت در جمعیت به‌قصد بر هم زدن امنیت» به سه سال حبس تعزیری و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۸ ماه حبس محکوم کرده است. طبق قانون تجمیع احکام در مورد هر یک از این سه شهروند بهائی، «مجازات اشد» سه سال حبس تعزیری اجرا خواهد شد.

علاوه بر این، شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد روز دوشنبه اول آبان ۱۴۰۲ نیز در حکمی نوشین مصباح، شهروند بهائی ساکن مشهد را به اتهام «عضویت در جمعیت به‌قصد بر هم زدن امنیت» به سه سال حبس تعزیری و بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به هشت ماه حبس تعزیری محکوم کرد که سه سال از آن به‌عنوان «مجازات اشد» اجرا خواهد شد.

صدور احکام  زندان برای شهروندان بهائی در هفته اخیر در حالی صورت گرفته است که  دست‌کم ۱۰ زن بهائی ساکن شهر اصفهان روز دوشنبه اول آبان در جریان یورش نیروهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی به منازل آنها بازداشت شدند.

ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح‌بخش، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهاره لطفی، شانا شوقی‌فر، نگین خادمی، و پرستو حکیم ۱۰ شهروند زن بهائی ساکن اصفهان‌اند که با گذشت سه روز از بازداشت آن‌ها، مقام‌های حکومتی، از جمله دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، توضیحی درباره «اتهام» و «محل نگهداری» و وضع آن‌ها پس از بازداشت نداده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایت هرانا، رسانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از قول یک شهروند بهائی ساکن اصفهان گزارش داد که این شهروندان بهائی در یورش نیروهای وزارت اطلاعات و «در منازل شخصی خود» بازداشت شده‌اند و نیروهای اطلاعات «ضمن تفتیش منزل این شهروندان، تعدادی از لوازم شخصی اعضای خانواده آن‌ها» را نیز توقیف کرده و با خود برده‌‌اند.

فشار بر شهروندان بهائی و تهدید و بازداشت آن‌ها به‌ویژه از هنگام آغاز خیزش سراسری در ایران شدت بیشتری گرفته است. 

جامعه جهانی بهائی در روزهای پایانی مرداد امسال در گزارشی از بازداشت یا اجرای حکم زندان ۶۰ شهروند بهائی خبر داد و اعلام کرد که در دو ماه نخست تابستان امسال، دست‌کم ۱۸۰ نفر از شهروندان بهائی نیز در شهرهای ایران «احضار» شده یا مورد آزار سیستماتیک دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

از ابتدای استقرار جمهوری اسلامی در ایران و در چهار دهه گذشته، ده‌ها تن از شهروندان بهائی «اعدام» شده یا به «قتل» رسیده‌اند.

مصادره اموال، املاک، محل کسب، و خانه‌های شهروندان بهائی و منع تحصیل از دیگر اقداماتی است که علیه بهائیان انجام می‌شود.

بهائیان همواره اتهام‌های جمهوری اسلامی علیه آن‌ها را رد کرده و تاکید کرده‌اند که سرکوب، بازداشت، آزار، و مجازات شهروندان بهائی ناشی از اقدام ایدئولوژیک و سیستماتیک جمهوری اسلامی علیه شهروندان بهائی و نقض همه‌جانبه حقوق پیروان این آیین در ایران است.