آمریکا در بحبوحه موشک‌پرانی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی اجازه انقضای تحریم‌های موشکی ایران را داد

وال‌استریت ژورنال: چه فاجعه جدیدی باید اتفاق بیفتد تا بایدن در سیاستش در قبال جمهوری اسلامی تجدیدنظر کند؟

در حالی که وزارت دفاع آمریکا سامانه پدافند موشکی تاد را در خاورمیانه مستقر کرده است تا از پایگاه‌های آمریکا در مقابل موشک‌پرانی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی محافظت کند، دولت بایدن اجازه داد با فرا رسیدن موعد بند غروب برجام در ۱۸ اکتبر، تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه برنامه پهپادی و موشکی ایران منقضی شود.

بر اساس بند غروب برجام، تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر ۲۰۲۰ به پایان رسید، و محدودیت‌های پهپادی و موشکی هفته گذشته.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، باراک اوباما هنگام امضای برجام به آمریکایی‌ها اطمینان داد که در صورت تخلف جمهوری اسلامی از برجام، او می‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند. دولت بایدن با کمک بریتانیا، فرانسه یا آلمان می‌توانست این کار را انجام دهد و تحریم‌های بین‌المللی را بازگرداند. اما تصمیم گرفتند این کار را نکنند. هدف اجتناب از تنش‌هایی بود که امکان داشت دیپلماسی آمریکا با ایران را مختل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عوض، آمریکا و متحدانش تحریم‌های موشکی خودشان را اعمال کرده‌اند که به عقیده وال‌استریت ژورنال، جایگزینی ضعیف است. از آن‌جا که تحریم‌های اروپایی قدرت اجرایی برون‌مرزی ندارند، بار اعمال بین‌المللی تحریم‌ها اکنون بر دوش آمریکا است. به نوشته وال‌استریت ژورنال، با وجود این، نهادهای نظارت بر صادرات  آمریکا نیروی کافی ندارند و دولت بایدن از اجرای تحریم‌های نفتی سر باز زده است.

وال‌استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد هزینه تضعیف قدرت بازدارندگی واقعی است، حتی اگر جمهوری اسلامی هرگز قوانین را رعایت نکرده باشد. اکنون، جمهوری اسلامی با سهولت بیشتری به تجهیزات لازم برای برنامه‌های موشکی و پهپادی‌اش دسترسی دارد.

وال‌استریت ژورنال هشدار می‌دهد: «منتظر باشید که برنامه تولید موشک جمهوری اسلامی گسترش پیدا کند و نیروهای نیابتی‌اش در لبنان، سوریه، عراق و یمن و همین‌طور روسیه در جنگ اوکراین ویرانی بیشتری به بار بیاورند. بازارهای جدیدی نیز [برای موشک‌های ایران] در ونزوئلا و بلاروس ایجاد خواهد شد.»

اقدام جمهوری اسلامی و روسیه به نقض تحریم‌ پهپادی بر کسی پوشیده نیست. اما این دو کشور تاکنون از تبادل موشک‌های بالستیک اجتناب کرده بودند. به عقیده وال‌استریت ژورنال، «تازه‌ترین نمود تردید و بی‌ارادگی غرب جمهوری اسلامی را به تسریع آزمایش و انتقال موشک ترغیب خواهد کرد، که می‌تواند تامین موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد مورداستفاده روسیه در جنگ اوکراین را شامل شود».

وال‌استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد مکانیسم ماشه «حیله‌ای عمدی» بود، شرطی که به اوباما و اروپایی‌ها کمک کرد به افکار عمومی داخلی اطمینان بدهند.

وال‌استریت ژورنال اضافه می‌کند: «مادامی که دولت اوباما و دولت بایدن می‌توانستند ادعا کنند که مذاکرات ادامه دارد و رفتار جمهوری اسلامی ممکن است تغییر کند، تخلف‌های هسته‌ای، پهپادی و موشکی مکانیسم ماشه را فعال نمی‌کردند. سیاست بایدن رشوه‌دهی به تهران بوده است، آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران تا صلح و همکاری بخرد. وضعیت اسرائیل را ببینید تا متوجه شوید چه تاثیری داشته است.»

وال‌استریت ژورنال در پایان می‌نویسد چه فاجعه جدیدی باید اتفاق بیفتد تا بایدن در سیاستش در قبال جمهوری اسلامی تجدیدنظر کند؟ اغماض بیشتر جنگی بزرگ‌تر را محتمل‌تر می‌کند و بهتر است آمریکا سامانه‌های پدافند موشکی بیشتری به منطقه بفرستد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه