طرح اسرائیل برای نوار غزه محدود کردن مساحت آن و ایجاد یک سیستم امنیتی جدید است

در صورت حذف حماس، ممکن است تشکیلات خودگردان فلسطین بار دیگر اداره غزه را به دست گیرد

یکی از هداف مهم تل‌آویو گسترش منطقه حائل در مرز غزه با اسرائيل است‌ــ عکس از: AFP

اسرائيل در جنگ کنونی که از آغاز آن بیش از دو هفته می‌گذرد و به کشته شدن بیش از پنج هزار فلسطینی و با خاک یکسان شدن نوار غزه منجر شده است، چند هدف مهم و اساسی را دنبال می‌کند که عبارت‌اند از نابودی جنش حماس، پایان دادن به حاکمیت آن در نوار غزه و ایجاد یک سیستم امنیتی جدید.

پس از حملات هوایی گسترده، قطع آب، برق و سوخت در نوار غزه، ارتش اسرائيل در حال آماده شدن برای حمله زمینی به نوار غزه است تا حکومت حماس را که از ۱۶ سال پیش قدرت را در غزه به دست دارد، سرنگون کند. باید یادآوری کنیم که جنبش حماس حدود ۱۶ سال پیش، تشکیلات خودگردان فلسطین را از غزه اخراج کرد و قدرت را در اختیار گرفت.

مرحله دوم

با آنکه ارتش اسرائیل می‌داند حمله زمینی به نوار غزه به دلیل پیچیدگی اوضاع و تراکم جمعیت به مدت زمان زیادی نیاز دارد، هرتس هالوی، رئیس ستادکل ارتش اسرائیل، گفت: «ما وارد نوار غزه خواهیم شد و ماموریت عملیاتی و حرفه‌ای برای از بین بردن عوامل حماس و زیرساخت‌های آن را آغاز خواهیم کرد».

در مقابل، ابوعبیده، سخنگوی نظامی گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس، تهدید کرد: «ما برای یک جنگ طولانی و برای هر احتمالی آمادگی داریم». او افزود: «تسویه‌حساب با دشمن سخت و دردناک خواهد بود و اسرائيل باید تاوان جنایاتش علیه مسجدالاقصی و مردم فلسطین را بپردازد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، خاطرنشان کرد که جنگ در نوار غزه هنوز در مرحله اول حملات هوایی است و پس از آن، حمله زمینی با هدف نابودی جنگجویان حماس و آسیب رساندن به زیرساخت‌های آن به‌منظور برچیدن بساط جنبش حماس آغاز خواهد شد. گالانت افزود: «در مرحله دوم که هدف از آن از بین بردن نیروهای حماس است، شدت نبرد تاحدی کاهش خواهد یافت.»

به گفته وزیر دفاع اسرائیل، مرحله سوم و نهایی «ایجاد یک سیستم امنیتی جدید در غزه، پایان دادن به مسئولیت اسرائیل در قبال امور زندگی ساکنان غزه و ایجاد یک واقعیت امنیتی جدید برای شهروندان اسرائیل و منطقه اطراف نوار غزه است».

گسترش منطقه حائل

طرح اسرائيل به از بین بردن جنبش حماس محدود نمی‌شود؛ زیرا به گفته الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، تل‌آویو به دنبال گسترش منطقه حائل بین اسرائيل و نوار غزه است.

در همین راستا، یک مقام بلندپایه فلسطینی به ایندیپندنت عربی، گفت: «ممکن است بار دیگر تشکیلات خودگردان فلسطین اداره نوار غزه را به دست گیرد، مشروط بر اینکه این امر در چارچوب یک راه‌حل سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی باشد، نه در قالب یک توافق‌نامه امنیتی با اسرائیل.» او تاکید کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین هرگز نمی‌خواهد پس از آنکه در سال ۲۰۰۷ ناگزیر شد نوار غزه را به حماس واگذار کند، با حمایت اسرائيل به غزه بازگردد.

این مقام فلسطینی که از افشای نامش خودداری کرد، گفت: «سیستم امنیتی که اسرائیل به دنبال ایجاد آن در نوار غزه است، ممکن است از طریق واگذاری قدرت به نیروهای محلی تحت حمایت کشورهای منطقه مانند محمد دحلان، رهبر برکنارشده جنبش فتح، باشد.»

با این حال، مقام فلسطینی مزبور خاطرنشان کرد که «با اینکه سازمان آزادی‌بخش فلسطین نمی‌خواهد با حمایت دشمن به غزه بازگردد، به هیچ طرفی نیز اجازه نخواهد داد خلا ناشی از سقوط حماس در نوار غزه را پر کند.» او با اشاره به اینکه حکومت حماس بر غزه پایان یافته است و این سازمان دیگر نقشی در حاکمیت غزه نخواهد داشت، افزود: «زمان حمایت از حماس با هدف جدایی نوار غزه از کرانه باختری نیز به پایان رسیده است.»

کنترل اوضاع در نوار غزه

مقام فلسطینی یادشده معتقد است که وضعیت پس از جنگ راه را برای بازگشت به مسیر سیاسی که راه‌حل دو کشور را تضمین می‌کند، می‌گشاید. او افزود: «جنگی که با حمله حماس به اسرائیل آغاز شد، ثابت کرد نمی‌توان مسئله فلسطین را نادیده گرفت.»

او درباره دولت آینده در نوار غزه گفت: «تشکیلات خودگردان فلسطین بیش از ۲۷ هزار کارمند غیرنظامی و نظامی در نوار غزه دارد و بحث بر سر چگونگی دولت پس از سرنگونی حکومت حماس هنوز هم ادامه دارد.»

اکرم عطاالله، تحلیلگر سیاسی، معتقد است که سرنگونی حکومت حماس ممکن است ماه‌ها طول بکشد، اما با توجه به کمبود مواد اولیه و نبود امکانات در غزه، اسرائيل ممکن است سرانجام به هدف موردنظرش برسد. او با اشاره به اینکه مصر، فلسطین و سایر کشورهای منطقه سیستم امنیتی را که اسرائيل باب میل خودش ایجاد کند، نمی‌پذیرند، گفت: «ریشه‌کن کردن حاکمیت جنبش حماس سال‌ها طول خواهد کشید.»

عطاالله خاطرنشان کرد که تصمیم‌گیری درباره چگونگی حکومت پس از حماس در نوار غزه تا حد زیادی برای اسرائيل غیرممکن است. او با بیان اینکه حتی تل‌آویو هم برای وضعیت پس از سرنگونی حماس طرحی ندارد، گفت: «تردید اسرائیل برای حمله به نوار غزه تنها به دلیل ترس از تلفات در ارتش اسرائیل نیست، بلکه به این دلیل است که نمی‌داند وقتی از نوار غزه خارج شد، چه کسی قدرت را در نوار غزه به دست خواهد گرفت.»

جنگ فرسایشی

از سوی دیگر، با آنکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از بین بردن جنبش حماس را یک اقدام ضروری می‌داند، تاکید می‌کند که اشغال مجدد نوار غزه از سوی اسرائیل «اشتباهی بزرگ» خواهد بود.

با این حال، ریاض قهوچی، تحلیلگر نظامی، احتمال نابودی کامل حماس را عملی می‌داند، زیرا به باور او، حماس یک جنبش ایدئولوژیک است و هنوز در نوار غزه، کرانه باختری و حتی خارج از فلسطین محبوبیت دارد. او با اشاره به اینکه چگونگی کنترل نوار غزه پس از حذف حماس را اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی تعیین خواهد کرد، گفت: «اگر اشغال اسرائیل که ریشه اصلی بحران است، پایان نیابد، این گروه چند سال‌ بعد در قالب یک جنبش نظامی بازخواهد گشت.»

قهوچی افزود: «اگر حمله زمینی به غزه کوتاه باشد، جامعه اسرائيل ممکن است خسارت‌های وارده به ارتش اسرائیل را بپذیرد، اما اگر حماس اسرائیل را درگیر جنگ فرسایشی کند، اسرائيل قادر به تحمل خسارات جنگ نخواهد بود.»

از سوی دیگر، عصمت منصور، کارشناس مسائل اسرائیل، گفت: «ممکن است ارتش اسرائيل برای مدت کوتاهی نوار غزه را تحت کنترل درآورد و پس از گسترش منطقه حائل در امتداد مرز و تنظیم امور در غزه از آنجا عقب‌نشینی کند.»

او افزود: «اسرائيل سعی دارد فلسطینی‌ها را به ترک شمال غزه وادار کند، سپس با ادامه حملات هوایی، شمال غزه را با خاک یکسان کند تا مسیر تهاجم زمینی به غزه هموار شود.»

برگرفته از ایندیپندنت عربی

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه