تهاجم زمینی به غزه چگونه خواهد بود؟

در نتیجه تهاجم‌های پیشین هزاران غیرنظامی کشته شده‌اند اما این بار ممکن است اوضاع وخیم‌تر باشد

مردم و ماشین آتش‌نشانی در نزدیکی ساختمانی فروریخته در پی بمباران اسرائیل در شهر غزه، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳‌ــ MOHAMMED ABED / AFP

ارتش اسرائیل برای تهاجم زمینی به غزه آماده می‌شود؛ حمله‌ای که احتمالا تمامی حملات قبلی را در مقیاس، وحشیگری و خسارت غیرنظامی تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

در پی کشته شدن وحشیانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ اسرائیلی به دست حماس در هفته گذشته، ارتش اسرائیل انبوهی از تانک‌ها و سربازانش را به اطراف نوار پرجمعیت غزه فرستاد، غیرنظامیانش را از مناطق مرزی تخلیه کرد و ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره را فرا خواند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت: «ما تمام مکان‌هایی را که حماس در آن‌ها پنهان شده است و در آنجا فعالیت می‌کند، به ویرانه تبدیل می‌کنیم.»

دولت اسرائیل «محاصره کامل»‌ این منطقه ۴۲ کیلومتری را اعلام کرد و گفت که برق، آب، سوخت و غذای بیش از دو میلیون نفر سکنه آن را قطع می‌کند. تنها راه باقی‌مانده از مصر نیز سه‌شنبه پس از حمله هوایی اسرائیل به نزدیکی گذرگاه مرزی بسته شد.

مقام‌های اسرائیلی تصریح کرده‌اند که با توجه به شدت حمله حماس، این تهاجم عمیق‌تر و شدیدتر از حملات پیشین به این منطقه خواهد بود. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز سه‌شنبه در جریان بازدید از منطقه‌ای نزدیک غزه، گفت که او برای نبرد آتی علیه حماس «تمامی محدودیت‌ها» را برای سربازان اسرائیلی برداشته است.

گالانت افزود: «از همین لحظه پشیمانی به سراغشان خواهد آمد‌ــ غزه دیگر مانند گذشته نخواهد شد.»‌

بمباران هوایی گسترده

اسرائیل پیش‌تر با بمباران هوایی شدید غزه که در نتیجه آن تمامی ساختمان‌های شهر ویران و صدها نفر کشته شدند، راه را برای تهاجم زمینی‌اش هموار کرده است. به گفته وزارت بهداشت فلسطین در غزه، تا شامگاه سه‌شنبه بیش از یک هزار و ۱۰۰ فلسطینی در این حملات کشته و پنج هزار و ۳۳۹ تن زخمی شده‌اند.

این وزارتخانه نیروهای اسرائیلی را متهم کرد که «مناطق غیرنظامی، مراکز بهداشتی و به‌ویژه خدمه پزشکی و نجات و نیز خودروهای آمبولانس» را به‌عمد هدف قرار داده‌اند.

سرهنگ دوم ریچارد هخت، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت که ممکن است ساختمان‌های غیرنظامی که حماس از آن‌ها استفاده می‌کند، هدف قرار بگیرند. او روز سه‌شنبه گفت: «ممکن است در ساختمان‌هایی که مردم در آن زندگی می‌کنند، انبار سلاح وجود داشته باشد... ممکن است یک مسئول اصلی حماس آنجا زندگی کند.»

آسوشیتدپرس گزارش داد که غیرنظامیان غزه روز چهارشنبه «برای یافتن منطقه‌ای امن با دشواری مواجه بوده‌اند» زیرا حملات «کل محله‌ها را ویران کرده است، بیمارستان‌ها با کمبود منابع مواجه شدند و سوخت تنها نیروگاه این منطقه نیز تمام شد».

به گفته سازمان ملل، این بمباران به «آوارگی جمعی» در غزه منجر شده و مجموع آوارگان اکنون از ۲۶۳ هزار و ۹۳۴ نفر فراتر رفته است. این گزارش افزود که حدود ۱۷۰ هزار تن در مدارس سازمان ملل به دنبال سرپناه‌اند.

غسان ابوسیتا، جراح پلاستیک برجسته بریتانیایی‌ــ‌‌فلسطینی گفت که ظرفیت الشفا، بزرگ‌ترین بیمارستان غزه، اکنون «تکمیل» است و آن‌ها مجبورند چاره موقتی بیابند. او گفت مجبور شدند دختری نوجوان را با ۷۰ درصد سوختگی سطحی، با صابون معمولی تمیز کنند، چون ماده‌ ضدعفونی‌کننده کلرهگزیدین در بیمارستان تمام شده بود.

او به بل ترو، خبرنگار ایندیپندنت در غزه، گفت: «من در طول [جنگ‌های] ۲۰۰۹، ۲۰۱۲، ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱ در غزه بودم، این از همه آن‌ها بدتر است.»‌

او افزود: «تعداد زیاد مجروحان در ۷۲ ساعت گذشته سیستم را کاملا از پا درآورده است. ظرفیت الشفا تکمیل است.»‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تونل‌ها و نبردهای شهری

حماس که از نظر تعداد و میزان مهمات به‌مراتب برتری دارد، احتمالا همان روش‌های حمله و فرار را که در حملات پیشین به کار گرفته بود، ادامه می‌دهد. این گروه برای غافلگیری و تلاش برای پیشی گرفتن از نیروهای اسرائیلی از تونل‌های زیرزمینی استفاده می‌کند و به‌منظور کند کردن پیشروی اسرائیل، بمب‌گذاران انتحاری و بمب‌های دست‌ساز را به کار خواهد گرفت.

بهترین سرنخ برای پیش‌بینی چگونگی حمله زمینی اسرائیل از دو تهاجم پیشین آن به این سرزمین در سال‌های ۲۰۰۸/۹ و ۲۰۱۴ به دست می‌آید.

ارتش اسرائیل در روزهای آینده برای باز کردن مسیر ورود نیروهای زمینی‌‌اش به نوار غزه همچنان از بمباران سنگین استفاده می‌کند. در سال ۲۰۰۸ که اسرائیل برای پایان دادن به شلیک موشکی حماس، به نوار غزه حمله کرد، اطلاعات این کشور فهرست بیش از ۶۰۰ هدف اصلی حماس را در اختیار داشت. در روز اول، ظرف چند دقیقه به ۱۰۰ هدف حمله کرد. این حملات هوایی با هجوم سه گروه نیروی ویژه تیپ پیاده و یک گروه ضربت زرهی ادامه یافت.

آخرین بار که نیروهای اسرائیلی در عملیات «تیغه حفاظتی» در سال ۲۰۱۴ به غزه حمله کردند، با مقاومت شدید شجاعیه، منطقه پرجمعیت غزه با ۹۰ هزار نفر سکنه، روبرو شدند. ارتش اسرائیل با درگیری‌های سنگین شهری مواجه شد که طی آن جنگجویان حماس از تونل‌ها و کوچه‌ها حمله می‌کردند. ارتش اسرائیل در یک نبرد، ظرف هشت ساعت ۱۳ سربازش را از دست داد.

از آنجا که رهبران اسرائیل هشدار داده‌اند بیش از گذشته در غزه پیشروی خواهند کرد، احتمال دارد این درگیری با همان نوع نبردهای شهری همراه باشد. همچنین احتمال دارد که حماس از سال ۲۰۱۴ بخشی از ظرفیت‌هایش را بازسازی کرده باشد و همان‌طور که در عملیات وحشیانه آخر هفته نشان داد، تاکتیک‌هایش را بهبود داده باشد.

عملیات سال ۲۰۱۴ دو هفته طول کشید و اسرائیل تنها چند مایل به داخل غزه نفوذ کرد. در این مدت، بیش از دو هزار فلسطینی که بیشتر آن‌ها غیرنظامی بودند و نیز ۶۶ سرباز اسرائیلی و شش غیرنظامی اسرائیلی کشته شدند.

گروگان‌ها

عملیات زمینی اسرائیل با وجود بیش از ۱۰۰ نفری که طی حمله حماس گروگان گرفته شده‌اند و اکنون این گروه آن‌ها را در شرایطی نامعلوم نگهداری می‌کند‌ــ و بین آن‌ها زنان، کودکان و افراد مسن وجود دارند‌ــ بی‌تردید پیچیده‌ خواهد شد.

اسرائیل تاکنون هیچ نشانه‌ای از تمایل به مذاکره در مورد سرنوشت آن‌ها با حماس بروز نداده و تاکید کرده است که حضور اسرا در غزه تلاش آن‌ها را کاهش نخواهد داد.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در ایالات متحده آمریکا، به سی‌ان‌ان گفت: «تعداد اسرای ما بی‌سابقه است که برآورد می‌شود بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر باشد.»‌

«از صلیب سرخ و تمامی سازمان‌های بین‌المللی انتظار داریم که به این گروگان‌ها و نحوه رفتار با آن‌ها توجه کنند تا طبق قوانین بین‌المللی با آن‌ها رفتار شود، اما این امر ما را متوقف نمی‌کند. ما را از انجام وظیفه‌ای که باید برای تامین آینده اسرائیل انجام دهیم، باز نمی‌دارد.»

اما اگر اسرائیل اطلاعات خاصی در مورد محل گروگان‌ها در مناطقی خاص دریافت کند، ممکن است مجبور به عقب‌نشینی شود.

در همین حال حماس تهدید کرد که اگر اسرائیل غیرنظامیان را «بدون هشدار قبلی» هدف قرار دهد، گروگان‌ها را خواهد کشت.

«وضعیت وخیم کنونی»

در میان انبوه مسائل نامشخص در مورد چگونگی جنگ آتی، یک چیز مسلم است: اینکه غیرنظامیان غزه بهایی سنگین خواهند پرداخت.

صدها نفر پیش از شروع این نبرد کشته شده‌اند. تهاجم ۲۲ روزه سال ۲۰۰۸ اسرائیل به مرگ بیش از یک هزار و ۴۰۰ فلسطینی منجر شد. در تهاجم سال ۲۰۱۴ طی بیش از دو هفته نبرد و بمباران شدید، دو هزار غیرنظامی در غزه کشته شدند‌ــ نیمی از این تعداد فلسطینی تنها ظرف چند روز گذشته جان باخته‌اند، در حالی‌ که تهاجم زمینی هنوز آغاز نشده است.  

وضعیت انسانی نوار غزه پیش از آغاز آخرین دیگری‌ها نیز وخیم بود. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در بیانیه‌‌ای گفت که از اعلام اسرائیل مبنی بر اعمال محاصره کامل «بسیار غمگین»‌ است.

«وضعیت انسانی غزه پیش از این تنش‌ها بسیار وخیم بود. اکنون به صورت تصاعدی وخیم‌تر می‌شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان