آمریکا از همسایگان افغانستان خواست درهایشان را به روی افغان‌ها بگشایند

تنها ۱۰ روز تا پایان مهلت پاکستان برای خروج مهاجران افغان باقی مانده است

پاکستان مصمم است از اول نوامبر اخراج اجباری مهاجران غیرقانونی افغان از این کشور را آغاز کند- AFP

وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۲۷ مهر (۱۹ اکتبر)، در یک کنفرانس خبری در واشنگتن از همسایگان افغانستان، به‌ویژه پاکستان، خواست تا از افغان‌هایی که نیاز به محافظت دارند حمایت کنند و به تعهدات خود درخصوص رفتار با پناهجویان پایبند باشند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این وزارتخانه کشورهای همسایه افغانستان را تشویق کرده است که از اخراج مهاجران دست بردارند.

این در حالی است که پاکستان به تمام مهاجران غیرقانونی، از‌جمله صدها هزار افغان، تا اول نوامبر مهلت داده است که این کشور را ترک کنند وگرنه با اخراج اجباری مواجه خواهند شد. به گفته اسلام‌آباد، حدود ۱.۷۳ میلیون افغان بدون مدارک قانونی در پاکستان زندگی می‌کنند. مقام‌های اسلام‌آباد همچنین ادعا کرده‌اند که اتباع افغان بیش از ده‌ها بمب‌گذاری انتحاری در سال جاری انجام داده‌اند.

پاکستان میزبان بیشترین تعداد پناهجویان افغان از زمان حمله شوروی به کابل در سال ۱۹۷۹ بوده است. اسلام‌آباد می گوید که تعداد پناهندگان افغان در پاکستان بالغ بر ۴.۴ میلیون نفر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود ۲۰ هزار افغان‌ که پس از تسلط طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱ به پاکستان گریخته‌اند، در این کشور به‌عنوان پناهنده‌ در انتظار رسیدگی به درخواست‌های خود برای دریافت ویزای مهاجرت ویژه ایالات متحده (SIV) یا اسکان مجدد در ایالات متحده به سر می‌برند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه، به خبرنگاران گفت: «ما همسایگان افغانستان از‌جمله پاکستان را به‌شدت تشویق می‌کنیم تا به افغان‌هایی که به دنبال حمایت بین‌المللی هستند، اجازه ورود بدهند و با سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه همکاری کنند.»

روابط بین پاکستان و افغانستان در طی دو سال گذشته به‌دلیل اتهام‌هایی مبنی بر اینکه اسلام‌گرایان در حال جنگ با دولت پاکستان در خاک افغانستان مستقرند، وخیم‌تر شده است، اما طالبان این ادعا را رد می‌کنند.

پیش از این، گروهی از مقام‌های ارشد پیشین ایالات متحده از پاکستان خواستند که هزاران متقاضی افغان را که برای دریافت ویزای ویژه ایالات متحده در این کشور به سر می‌برند، از اخراج به افغانستان معاف کند.

همچنین کارشناسان و مقام‌های سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌های متعدد از دولت پاکستان خواستند که اخراج اجباری مهاجران افغان را متوقف کنند، اما مقام‌های پاکستان از‌جمله رئیس ستاد ارتش این کشور اخیرا اعلام کردند که از اخراج مهاجران غیرقانونی حمایت می‌کنند. رئیس ستاد ارتش پاکستان  گفت ارتش برای مقابله با خطرهای احتمالی ناشی از اخراج مهاجران آمادگی دارد.

بیشتر از جهان