سازمان ملل متحد با برنامه اخراج مهاجران افغان از پاکستان مخالفت کرد

پاکستان می‌خواهد همه مهاجران غیرقانونی افغان را از این کشور اخراج کند

شماری از مهاجران افغان در پارکی در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان-FAROOQ NAEEM/AFP

در پی اعلام ضرب‌الاجل دولت پاکستان برای مهاجران افغان به منظور خروج از این کشور، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد مخالفت خود را با این طرح دولت پاکستان ابراز کرد. دفتر کمیساریای عالی پناهندگان در پاکستان می‌گوید که هیچ مهاجری نباید با زور و خشونت از کشوری اخراج شود، بلکه این روند باید با رضایت او صورت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، پس از اینکه دولت پاکستان روز دوشنبه ضرب‌الاجل یک ماهه را برای مهاجران افغان برای خروج از این کشور مقرر کرد، دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در پاکستان مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد. قیصر خان افریدی، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان ( UNHCR) در پاکستان، گفت هرگونه بازگشت پناهجو به وطنش باید به‌صورت داوطلبانه و بدون هیچ گونه فشار و خشونتی انجام بگیرد. زیرا بازگشت مهاجران باید متضمن حفظ جان و مال و زندگی‌شان باشد. او افزود که «ما گزارش‌های نگران‌کننده‌ای در مورد اخراج جمعی مهاجران غیرقانونی افغان از پاکستان شنیده‌ایم و از دولت این کشور می‌خواهیم تا در این رابطه شفاف‌سازی کند». روز دوشنبه مقام‌های وزارت کشور پاکستان در یک نشست خبری، برای مهاجران افغان یک ضرب‌الاجل یک ماهه تعیین کردند و پس از یک ماه قرار است بیش از یک میلیون مهاجر افغان از این کشور اخراج شوند.

افریدی می‌گوید افرادی که از حمایت بین‌المللی برخوردارند، نباید در طرح اخراج اجباری پاکستان قرار بگیرند. همچنین، تعدادی از افرادی که از ترس آزار و شکنجه طالبان از افغانستان فرار کرده‌اند، هیچ‌گونه مدرک و سند معتبر قانونی ندارند. او گفت: «کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل آماده حمایت از پاکستان در توسعه سازوکاری برای مدیریت پناهجویان و ثبت افراد نیازمند حمایت بین‌المللی در قلمرو این کشور و پاسخگویی به آسیب‌پذیری‌های خاص است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر، هزاران شهروند افغانستان که از ترس انتقام‌جویی طالبان به پاکستان فرار کرده‌اند، منتظر انتقال به کشورهای خارجی‌اند. برخی از این افراد، در کمیساریای عالی پناهندگان ثبت‌نام کرده‌اند. اما تعداد زیادی از کسانی هم که اعتبار مدارک مسافرتی‌شان به پایان رسیده است، از ثبت‌نام بازمانده‌اند.

از سوی دیگر، دولت پاکستان تصمیم گرفته است که پس از این، به جز گذرنامه و روادید معتبر، هیچ سندی را برای ورود شهروندان افغانستان به این کشور به‌رسمیت نشناسد. پیش از این، بیشتر افغان‌هایی که در نزدیکی خط مرزی افغانستان و پاکستان زندگی می‌کردند، فقط با ارائه شناسنامه‌های خود می‌توانستند وارد پاکستان شوند. حتی شهروندان مناطق دیگر نیز با دادن مقداری رشوه به پلیس، امکان ورود به خاک پاکستان را پیدا می‌کردند. اما حالا وزارت کشور دولت پاکستان به تمامی نیروهای مرزی و پلیس دستور داده است که از خطوط مرزی میان دو کشور به‌شدت مراقبت کرده و نگذارند هیچ‌کسی بدون مدرک مسافرتی معتبر وارد پاکستان شود.

تصمیم به اخراج صدها هزار مهاجر افغان از پاکستان با نگرانی و واکنش سازمان عفو بین‌الملل نیز روبرو شده است. این نهاد از دولت پاکستان خواسته است تا جلوی آزار و اذیت مهاجران افغان و بازداشت آنان را بگیرد. عفو بین‌الملل در اعلامیه‌ای خبری نوشت بسیار نگران‌کننده است که شهروندان افغان که از ترس خشونت و شکنجه طالبان به پاکستان فرار کرده‌اند، در این کشور نیز مورد آزار و اذیت قرار گرفته و بازداشت می‌شوند.

دولت موقت پاکستان که به تازگی ایجاد شده است، در نخستین اقدام خود اعلام کرد که اکثر مهاجران غیرقانونی افغان را از این کشور اخراج خواهد کرد. هفته گذشته، جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه موقت دولت پاکستان، در یک نشست خبری گفت که دولت او مهاجران غیرقانونی را از این کشور اخراج خواهد کرد. او گفت از کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند یا دارای مدرک معتبر مسافرتی‌اند، خواسته نمی‌شود که این کشور را ترک کنند. اما مهاجران غیرقانونی چه اهل افغانستان باشند چه کشورهای دیگر، باید به سرعت پاکستان را ترک کنند.

تصمیم دولت پاکستان برای اخراج مهاجران افغان پس از آن گرفته شد که ادعاهایی مبنی بر حضور شهروندان افغان در فعالیت‌های تروریستی در داخل خاک پاکستان در رسانه‌ها منتشر شد. دولت پاکستان می‌گوید در چندین حمله تروریستی از جمله حمله به پاسگاه پلیس در بلوچستان و حمله به پایگاه ارتش پاکستان در چترال، شهروندان افغان نیز حضور داشته‌اند. رهبران گروه طالبان هرچند ادعاهای دولت پاکستان را رد می‌کنند، اما از جنگجویان خود خواسته‌اند که به تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) نزدیک نشوند.

بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده از طرف سازمان ملل متحد در حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار مهاجر افغان در پاکستان به صورت ثبت‌نام‌شده حضور دارند و ۸۸۰ هزار تن دیگر نیز مدارک مسافرتی و اقامتی دارند. با این حال، بیش از یک میلیون مهاجر بدون ثبت‌نام و به‌ صورت غیرقانونی در این کشور زندگی می‌کنند. تنها در یک ماه گذشته، پلیس پاکستان در شهر کراچ بیش از ۷۰۰ مهاجر افغان را بازداشت کرده و صدها تن در شهرهای دیگر پاکستان بازداشت شده‌اند.

بیشتر از جهان