لاوروف در پیونگ‌یانگ به سیاست آمریکا در مورد کره شمالی تاخت

وزیر خارجه روسیه با قدردانی از حمایت کره شمالی از مسکو در جنگ اوکراین، حمایت تمام‌عیار روسیه از پیونگ‌یانگ را اعلام کرد

سرگئی لاوروف، وزیر  خارجه روسیه (چپ)، در دیدار با چوئه سون هوی، وزیر خارجه کره شمالی(راست) در پیونگ‌یانگ‌ــ RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در جریان سفری دو روزه به پیونگ‌یانگ، روز پنجشنبه ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) با «خطرناک» خواندن سیاست ایالات متحده در مورد کره شمالی، از «سطح راهبردی» کیفی و تازه در روابط مسکو و این کشور دارای سلاح هسته‌ای سخن گفت.

دیدار لاوروف از پیونگ‌یانگ زمینه را برای سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به کره شمالی فراهم می‌کند؛ کشوری که طی دهه‌ها به لحاظ سیاسی منزوی بوده و اینک روسیه در حال گسترش همکاری‌هایش با این کشور است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از لاوروف نوشت: «مانند دوستانمان در کره شمالی، از تشدید فعالیت‌های نظامی آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در منطقه به‌طور جدی نگران‌ایم.» او سیاست‌های واشنگتن در مورد کره شمالی را «غیرسازنده و خطرناک» توصیف کرد و گفت که مسکو از این سیاست‌ها نگران و مخالف آن‌ها است.

لاوروف در نشست خبری مشترک با چوئه سون هوی، وزیر خارجه کره شمالی، گفت: «پس از جلسه سران دو کشور، می‌توان با اطمینان گفت که روابط‌ دوجانبه به یک سطح کیفی جدید و راهبردی رسیده است».

وزیر خارجه روسیه از حمایت کره شمالی از مسکو در جنگ یا به تعبیر او «عملیات نظامی ویژه» کشورش در اوکراین قدردانی کرد و متعهد شد که روسیه با اعلام همبستگی با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، از او «حمایت تمام‌عیار» خواهد کرد. لاوروف در حضور مقام‌های کره شمالی گفت: «فدراسیون روسیه حمایت و همبستگی کاملش را با آرمان‌های جمهوری دموکراتیک خلق کره [کره شمالی] ابراز می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز به نقل از رسانه دولتی کره شمالی، سفر لاوروف را یک «موقعیت مهم» در تحکیم بیشتر روابط بین دو کشور ارزیابی کرد.

سفر وزیر خارجه روسیه به پیونگ‌یانگ یک ماه پس از سفر خارجی نادر رهبر کره شمالی به روسیه انجام می‌گیرد که در آن، دو طرف بر سر گسترش همکاری‌های نظامی مذاکره کردند.

لاوروف نیز که روز چهارشنبه در بدو ورود به پیونگ‌یانگ با استقبال مقام‌های کره شمالی و مردم این کشور روبرو شده بود، این سفر را «فرصتی ارزشمند» در مسیر اجرای توافق‌های دو کشور ارزیابی کرد.

وزیر خارجه روسیه در حالی به پیونگ‌یانگ سفر کرده که کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد کره شمالی اخیرا محموله‌ای شامل تسلیحات نظامی در اختیار روسیه قرار داده است. واشنگن این را تحولی نگران‌کننده خواند اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، می‌گوید که غرب «ادعاهایی بدون شواهد» مطرح می‌کند.

پیش‌تر آسوشیتدپرس به نقل از کاخ سفید نوشته بود که کره شمالی بیش از یک هزار کانتینر تجهیزات نظامی و مهمات برای استفاده در جنگ جاری روسیه در اوکراین به روسیه تحویل داده است.

کره جنوبی و ایالات متحده با ابراز نگرانی از افزایش مبادلات بین روسیه و کره شمالی، رزمایش‌های نظامی مشترکشان با ژاپن را افزایش داده‌اند. در این رزمایش‌ها، جت‌های رادارگریز پیشرفته آمریکایی شرکت داشته‌اند. هم‌زمان با این رزمایش‌ها، زیردریایی مجهز به سلاح هسته‌ای آمریکایی پس از چند دهه، در ماه ژوییه به بندری در کره جنوبی وارد شد و یک جت بمب‌افکن بی‌ــ‌۵۲ دارای قابلیت حمل محموله هسته‌ای نیز در نزدیکی سئول فرود آمد.

به گفته سئول، نیروی دریایی کره جنوبی و آمریکا برای اجرای رزمایش ضدمین‌های دریایی در سواحل جنوبی کره جنوبی به چهار کشور دیگر از جمله کانادا و بلژیک پیوسته‌اند.

سفر لاوروف به کره شمالی در گرماگرم جنگ غزه و هم‌زمان با سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به اسرائیل انجام می‌گیرد. گمان می‌رود تحولات چند ماهه اخیر در جغرافیای سیاسی کشورها، روسیه را به این نتیجه رسانده است که می‌تواند همکاری‌های دوجانبه با کره شمالی را افزایش دهد. هر دو کشور هدف تحریم‌‌های آمریکا و جامعه بین‌المللی قرار دارند؛ تحریم‌هایی که از یک‌سو منابع غذایی کره شمالی را با مشکل روبرو و از سوی دیگر ادامه پیشروی روسیه در اوکراین را فرسایشی و کند کرده است.

بیشتر از جهان