کره شمالی با ماهواره نظامی به مقابله با «نظامی‌گری آمریکا در فضا» می‌رود

خبرگزاری دولتی کره شمالی: «آمریکا از طریق گسترش توان فضایی خود به‌دنبال چیرگی نظامی بیشتر در آسیا است»

پرتاب موشک حامل ماهواره کره شمالی – KCNA VIA KNS / AFP

کره شمالی می‌گوید ماهواره نظامی کلید مقابله با «نظامی‌گری» آمریکا در فضا است.

رویترز روز سه‌شنبه، ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر)، به نقل از خبرگزاری دولتی کره شمالی، نوشت برنامه ماهواره‌ جاسوسی پیونگ‌یانگ اقدامی ضروری برای مقابله با نظامی‌گری آمریکا در فضا است. آنچه به گفته کره شمالی به تقویت قابلیت حمله هسته‌ای پیشگیرانه واشینگتن و برتری جهانی او در این زمینه منجر می‌شود.

ری سونگ جین، که خبرگزاری دولتی کره شمالی از او با عنوان پژوهشگر اداره ملی فناوری هوافضا نام برده، در مقاله‌ای با عنوان «استقرار نیروی فضایی ایالات متحده با هدف جنگ تهاجمی پیشگیرانه»، آمریکا را متهم کرده که از طریق گسترش توان فضایی خود به دنبال چیرگی نظامی بیشتر در آسیا است.

نویسنده این مقاله به سفر اخیر فرمانده نیروی فضایی ایالات متحده به توکیو و استقرار تجهیزات نیروی فضایی در کره جنوبی در هنگام رزمایش‌ نظامی مشترک در آب‌های منطقه اشاره کرد.

این پژوهشگر در ادامه خطاب به کره‌ شمالی چین و روسیه می‌نویسد: «چنین اقدام‌هایی چیزی جز پنهان‌کاری برنامه حمله پیشگیرانه به کشورهای مستقل و مخالفان ایالات متحده نبوده است.»

این مقاله با این استدلال، نتیجه می‌گیرد که «توسعه فضایی، از جمله ماهواره شناسایی نظامی، گزینه راهبردی ضروری برای تضمین منافع امنیتی و حق بقا برای جمهوری دموکراتیک خلق کره است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کره شمالی در سال جاری دو بار اقدام به فرستادن یک ماهواره جاسوسی به مدار زمین کرد که این تلاش هر دو بار ناکام بود. پیونگ‌یانگ بر آن است تا در ماه جاری میلادی به خواسته‌اش جامه عمل بپوشاند.

نخستین تلاش پیونگ‌یانگ برای پرتاب موشک حامل ماهواره به مدار زمین در اواخر ماه مه به شکست انجامید و موشک تنها دقایقی پس از پرتاب منفجر شد و لاشه‌ آن به آب‌های منطقه سقوط کرد. دومین عملیات پرتاب در ماه اوت نیز موفقیتی در پی نداشت.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در جریان هشتمین نشست عمومی کمیته مرکزی حزب کارگران کره از پرتاب ناکام ماهواره نظامی به‌شدت انتقاد کرد.

او ماه گذشته در سفر به روسیه از مدرن‌ترین پایگاه فضایی این کشور بازدید کرد. در این سفر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به او وعده داد تا در ساخت ماهواره، پیونگ‌یانگ را یاری کند.

بیشتر از جهان