کره شمالی هزار «کانتینر» تسلیحات به روسیه فرستاد

کاخ سفید اعلام کرد کره شمالی در ازای تقویت برنامه هسته‌ای آن کشور، مهمات جنگی به روسیه فرستاده ‏است

کاخ سفید اعلام کرد کره شمالی بیش از هزار کانتینر تجهیزات نظامی و مهمات را به روسیه تحویل داده است- MIKHAIL METZEL/POOL/AFP

دولت آمریکا اعلام کرد که کره شمالی هزار کانتینر تجهیزات نظامی و مهمات برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه فرستاده است. به گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که کره شمالی بیش از هزار کانتینر تجهیزات نظامی و مهمات برای استفاده در جنگ جاری روسیه در اوکراین به روسیه تحویل داده است. گمانه‌زنی‌ها درباره طرح احتمالی کره شمالی برای پر کردن انبارهای مهمات روسیه، که در جنگ طولانی این کشور با اوکراین تخلیه شده بود، زمانی قوت گرفت که ماه گذشته کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به این کشور سفر کرد و از سایت‌های نظامی کلیدی روسیه بازدید کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، اعلام کرد که آمریکا معتقد است کیم جونگ اون خواستار فناوری‌های پیشرفته تسلیحاتی روسیه در ازای ارسال مهمات و تقویت برنامه هسته‌ای کره شمالی است. کاخ سفید تصاویری منتشر کرد که نشان می‌دهد کانتینرها قبل از انتقال به روسیه با قطار به سمت جنوب غربی آن کشور، در یک کشتی با پرچم روسیه بارگیری شده‌اند.

به گفته کاخ سفید، این کانتینرها در فاصله هفتم سپتامبر و اول اکتبر، بین ناجین در کره شمالی و دونای در روسیه حمل شده است. آمریکا کره شمالی را متهم کرده است که پیش از این نیز مهمات و گلوله‌های توپخانه و موشک به روسیه منتقل کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، رهبر کره شمالی ماه گذشته نیز، پس از دیدار با پوتین، خواستار افزایش تصاعدی تولید تسلیحات هسته‌ای و ایفای نقش بزرگ‌تر کشورش در ائتلافی از کشورهایی شد که در «جنگ سرد جدید» با آمریکا مقابله می‌کنند.

خبرگزاری مرکزی کره اعلام کرد که کیم جونگ اون این اظهارات را در جلسه دو روزه پارلمان آن کشور بیان کرد که قانون اساسی را اصلاح کرد تا شامل سیاست او برای گسترش برنامه تسلیحات هسته‌ای شود. رسانه‌های دولتی کره شمالی نیز گزارش دادند که رهبر آن کشور در روسیه معاشرت دوستانه و صمیمی با پوتین را تقویت کرده است.

در سفر شش روزه کیم جونگ اون به روسیه، که طولانی‌ترین سفر خارجی او به‌عنوان رهبر کشور بود، دو کشور اعلام کردند که در مورد تقویت روابط دفاعی متقابل گفت‌وگو کردند. با این حال، آن‌ها جزئیات موضوع را فاش نکردند. کارشناسان خارجی حدس می‌زنند که این دو کشور، که هر دو درگیر رویارویی با غرب‌اند، برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، برای دستیابی به قراردادهای انتقال تسلیحات تلاش می‌کنند.

بیشتر از جهان