تهدیدهای جمعی مقام‌های جمهوری اسلامی علیه اسرائیل

محسن رضایی: احتمال دارد کشور‌های اسلامی «مرزهای خود را برای عبور داوطلبان جهان اسلام برای جنگ با اسرائیل» باز ‏کنند

ابراهیم رئیسی در جلسه ۲۶ مهر ماه هیئت دولت، خواهان محاکمه رهبران اسرائیل شد-president.ir

ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان در واکنش به انفجار بیمارستان الاهلی در غزه، ضمن تاکید بر توقف حمله‌های اسرائیل به غزه، خواهان «محاکمه» رهبران اسرائیل و «تحریم نفتی» آن کشور شدند.

هم‌زمان، محسن رضایی، از فرماندهان ارشد پیشین سپاه پاسداران، با بیان اینکه «احتمال گسترش جنگ به منطقه وجود دارد»، تهدید کرد که امکان دارد «کشورهای اسلامی مرزهای خود را برای عبور داوطلبان جهان اسلام» برای جنگیدن با اسرائیل باز کنند.

ابراهیم رئیسی صبح چهارشنبه ۲۶ مهر، در جلسه هیئت دولت، در واکنش به انفجار بیمارستان الاهلی در غزه، آن را به اسرائیل نسبت داد و با بیان اینکه در این مورد «محکومیت صرف کفایت نمی‌کند»، گفت: «توقف هرچه سریع‌تر ماشین جنگی اسرائیل ضروری» است و «عاملان و حامیان این جنایات» باید «محاکمه و مواخذه» شوند.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان اینکه اسرائیل در سال‌های حیاتش «همواره همه قوانین بین‌المللی و اصول انسانی را زیر پا گذاشته بود»، افزود: «بمباران مردم بی‌دفاع و مجروحی که به بیمارستان پناه برده بودند نقطه عطفی در کارنامه سیاه او محسوب می‌شود.»

او با تاکید بر اینکه در توقف حمله‌های اسرائیل «دقایق و لحظات» نیز مهم است، گفت: «آیا قوانین و معاهدات جهانی صرفا نوشته شده تا روی کاغذ بماند؟» او افزود: «باید ضمن توقف فوری این جنایات، عاملان و حامیان آن مورد مواخذه و محاکمه قرار گیرند.»

این در حالی است که اسرائیل می‌گوید گروه جهاد‌ اسلامی مسئول اصلی انفجار بیمارستان الاهلی در روز سه‌شنبه است؛ انفجاری که به گفته مقام‌های فلسطینی، بیش از ۵۰۰ کشته برجای گذاشته است.

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، عصر چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت که اسرائیل شواهد مشخصی دارد که نشان می‌دهد آن کشور به بیمارستان حمله نکرده است.

وزیر خارجه اسرائیل افزود که کشورش شواهد زیادی درباره انفجار بیمارستان الاهلی نوار غزه دارد که آن‌ها را در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک ارائه خواهد کرد.

هم‌زمان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در اجلاس فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری‌ اسلامی به شهر جده در عربستان سعودی سفر کرده‌ است، «خواستار تحریم فوری و کامل اسرائیل»، اعمال «تحریم نفتی» علیه اسرائیل، و «اخراج سفرای اسرائیل» از کشورهایی شد که با اسرائیل رابطه دارند.

امیرعبداللهیان همچنین در دیدار با حسین طه ابراهیم، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، بر لزوم «پیگیری جدی قطع فوری حملات» اسرائیل به غزه «تاکید کرد و افزود که سه موضوع «قطع حملات اسرائیل»، «ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه»، و «مقابله با کوچاندن مردم غزه» باید در دستور اجلاس فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی قرار گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین «خواستار تشکیل یک تیم حقوق‌دانان اسلامی برای حمایت از فلسطین» شد و گفت: «این تیم حقوقی باید جنایات اسرائیل را مستندسازی کند» تا «زمینه طرح و محاکمه» رهبران اسرائیل و حامیان آن‌ها «در دادگاه‌های بین‌المللی» فراهم شود.

در همین حال، محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران و رئیس فعلی دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، در سخنانی روسای جمهوری آمریکا و فرانسه را به‌دلیل حمایت از اسرائیل تهدید کرد و گفت: «آن‌ها باور نمی کنند که طوفان بزرگی در راه است و موجب پشیمانی‌شان خواهد شد.»

رضایی با تاکید بر اینکه «روزها و هفته‌های آینده در سرنوشت منطقه غرب آسیا بسیار مهم و سرنوشت ساز است»، گفت: «احتمال گسترش جنگ به منطقه وجود دارد.»

این فرمانده ارشد پیشین سپاه پاسداران همچنین با این تهدید که در صورت ادامه حمله‌های اسرائیل به غزه «حوادث جدیدی در منطقه شکل می گیرد»، گفت: «احتمال دارد کشو‌رهای اسلامی مرزهای خود را برای عبور داوطلبان جهان اسلام و جوانانی که آرزوی مقابله با اسرائیل دارند» باز کنند.

از روز شنبه هفتم اکتبر که حماس به اسرائیل حمله کرد، و سپس حمله‌های متقابل اسرائیل به غزه آغاز شد، تا کنون دست‌کم یک‌هزار و ۴۰۰ نفر در اسرائیل و سه‌هزار نفر در نوار غزه کشته شده‌اند و بحران انسانی در نوار غزه وخیم‌تر شده است. به‌گفته مقام‌های اسرائیل، دست‌کم ۱۹۹ تن توسط حماس به گروگان گرفته شده‌اند.

در این میان، کاخ سفید می‌گوید جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، برای آزاد کردن گروگان‌های گرفتار در دست نیروهای حماس، به‌ویژه شهروندان آمریکایی، با مقام‌های دولت اسرائیل رایزنی کرده‌ است. در جریان حمله حماس به اسرائیل، دست‌کم ۲۷ شهروند آمریکایی کشته‌ شدند. از سرنوشت ۱۴ تن دیگر هنوز خبری در دست نیست.