انتقاد برخی از جمهوری‌خواهان از ترامپ به خاطر ترور قاسم سلیمانی

«جلسه توجیهی پشت درهای بسته قانع‌کننده نبوده است»

رند پال در ساختمان کنگره، ۷ ژانویه ۲۰۲۰- Chip Somodevilla/Getty Images/AFP
 

دو سناتور جمهوری‌خواه که سابقا به دونالد ترامپ وفادار بوده‌اند جلسه توجیهی محترمانه در مورد ایران را محکوم کردند و آن را توهین‌آمیز و تحقیرکننده خواندند.»

مایک لی، سناتور اهل یوتا، ادعا کرد جلسه توجیهی روز چهارشنبه در مورد حمله هوایی‌ای که قاسم سلیمانی در آن کشته شد، احتمالا بدترین جلسه توجیهی – دست‌کم در مورد یک موضوع نظامی، است که تا به‌حال دیده است. همچنین رند پال گفت این اطلاعات چیزی غیر از آنچه در یک روزنامه دیده نبوده است.

پال در مصاحبه با برنامه «ولف بلیتزر» در شبکه سی‌ان‌ان گفت: «هم در جلسه توجیهی و هم در صحبت‌ها و گزارش‌های علنی، این دولت استدلال کرده است که رأی‌گیری انجام شده در سال 2002 برای ساقط کردن صدام حسین، مبنای این اقدام در عراق قرار گرفته است. هیچ انسان عاقل و جدی‌ای که یک جو صداقت داشته باشد، نمی‌تواند استدلال کند وقتی که کنگره در سال 2002 رأی داده است به صدام حسین حمله شود، همچنین اجازه داده است که 18 سال بعد علیه یک فرمانده ایرانی اقدام نظامی صورت گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رند و لی، دو متحد رئیس جمهوری، هم‌رأی با سناتورهای دموکرات گفتند که جلسه توجیهی پشت درهای بسته قانع‌کننده نبوده است و توجیه دولت برای این حمله را زیر سئوال بردند.

پس از جلسه توجیهی که در آن مایک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح، جینا هسپل، رئیس سازمان سیا، مارک اسپر، وزیر دفاع، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، و جوزف مگوایر، سرپرست اطلاعات ملی، حضور داشتند، لی در گفتگو با خبرنگاران گفت: «احتمالا این بدترین جلسه توجیهی است که در طول نه سال خدمت در سنای ایالات متحده تجربه کرده‌ام. این توهین‌آمیز و تحقیرکننده است. در حالی که آنها داشتند به ما می‌گفتند که پسرها و دخترهای خوبی باشیم و برویم بیرون و در این مورد با مردم صحبت نکنیم، بعد از 75 دقیقه مجبور شدند جلسه را ترک کنند. این به نظر من کاملا نابخردانه است. اصلا قابل قبول نیست.»

این جلسه توجیهی، لی و پال را بر آن داشت تا علنا تصمیم خود را برای حمایت از پیشنهاد دموکرات‌ها برای تدوین لایحه اختیارات جنگی اعلام کنند. این لایحه در صورت تصویب، اختیارات ترامپ را برای انجام اقدام نظامی علیه ایران بدون تأیید کنگره محدود خواهد کرد.

اما، این سناتورهای جمهوری‌خواه از قطع حمایت کامل خود از رئیس جمهوری خودداری کردند، و هر دو آنها از تصمیم او - برای پرهیز از تهدید بیشتر علیه ایران در سخنرانی روز چهارشنبه، که با هدف کاهش تنش ایراد شد تمجید کردند.

رئیس جمهوری گفت قدرت آمریکا بزرگ‌ترین بازدارنده است، و افزود: «این که این ارتش و تجهیزات نظامی عظیم را داریم، به این معنا نیست که مجبوریم از آن استفاده کنیم.» او همچنین اعلام کرد تحریم‌های اقتصادی بیشتری علیه ایران وضع شده که تنها در صورت تغییر در رفتار این کشور برداشته خواهند شد.

© The Independent