مایک پنس: ترامپ شواهد قانع‌کننده‌ای برای اقدام علیه قاسم سلیمانی داشت

«ارائه این اطلاعات به کنگره می‌تواند منابع‌ این اطلاعات را به خطر بیاندازد»

عکس آرشیوی از مایک پنس و دونالد ترامپ در کاخ سفید، دسامبر ۲۰۱۹- DREW ANGERER/GETTY IMAGES/AFP

مایک پنس تأکید کرده که دولت ترامپ درباره وجود تهدیدات قریب‌الوقوع از سوی قاسم سلیمانی شواهد قانع‌کننده‌ای داشت، اما نمی‌تواند این اطلاعات را علنی کند.

پس از آنکه کنگره از جلسه توجیهی نظامی در روز چهارشنبه انتقاد کرد و آن را ناکافی دانست، معاون رئیس جمهوری، در یک سری مصاحبه، از عدم توضیح دولت درباره علت کشتن قاسم سلیمانی دفاع کرد.

مایک لی، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت یوتا، گفت در طول نه سال حضورش در کنگره، این بدترین جلسه توجیهی – دست‌کم در مورد یک موضوع نظامی، بوده است.

پنس ادعا کرده است که افشای شواهد و مدارک دولت، حتی در یک جلسه توجیهی محرمانه، می‌تواند منابع‌ و تلاش‌های جمع آوری اطلاعات را به خطر بیندازد.

او در مصاحبه با «ان‌بی‌سی تودی» گفت: «برخی از قانع‌کنند‌ترین شواهد و مدارک موجود - درباره این که قاسم سلیمانی در حال تدارک حمله قریب‌الوقوع به نیروهای آمریکایی و پرسنل آمریکایی بود، از حساس‌ترین اطلاعاتی هستند که ما در اختیار داریم.»

وی افزود: «من می‌توانم به بینندگان شما اطمینان بدهم که آن دسته از ما که همه این شواهد را دیده‌ایم ... می‌دانیم که رئیس جمهوری ترامپ تصمیم درستی گرفته است.»

انتظار می‌رفت در جلسه توجیهی روز چهارشنبه، اطلاعات کافی درباره علت حمله هوایی مذکور - که به شدت تنش‌ها بین ایالات متحده و ایران را افزایش داده است، به اعضای کنگره داده شود.

اما، دموکرات ها و جمهوری‌خواهان هر دو از این جلسه توجیهی شدیدا انتقاد کردند و آن را توهین‌آمیز و غیرقابل‌قبول خواندند.

به ویژه، آقای لی از مقامات دولت، به خاطر اینکه حاضر نبودند به سئوالات کلیدی درباره توجیهات قانونی و اخلاقی برای کشتن سلیمانی توضیح دهند، انتقاد کرد.

به گفته آقای لی: «ما در یک پناهگاه زیرزمینی بودیم و تمام دستگاه های الکترونیکی در ورودی ساختمان بررسی و کنترل می‌شد، باز آنها از پاسخ دادن به ما امتناع کردند.» این سناتور به خبرنگاران گفت: «این واقعا آزاردهنده است.»

دونالد ترامپ تحت فشار قرار گرفته است تا شواهد را آشکار کند و توضیح دهد که چرا سلیمانی تهدیدی قریب‌الوقوع برای نیروهای آمریکایی بوده است.

روز پنج‌شنبه کریس وان هولن، سناتور دموکرات، نسخه سانسور شده‌ از نامه‌ای را منتشر کرد که ترامپ از انجام حمله هوایی به کنگره فرستاده بود.

وان هولن در توییتر نوشت: «براساس تمام شواهدی که من دیده‌ام، از جمله بخش‌هایی از نامه که بعدا سانسور شده، حقایق موجود حاکی از وجود هیچ‌گونه تهدید قریب‌الوقوعی نیست.»

پنس نیز مورد انتقاد قرار گرفته است که به خاطر حمایتش از جنگ عراق، حاضر نیست شواهد و مدارک را آشکار کند.

در سال 2004، پنس در مقام نماینده کنگره، در یک سخنرانی در حمایت از حمله آمریکا، اعلام کرد که «سلاح‌های کشتار جمعی در عراق یافت شده است».

اما گزارش نهایی سازمان سیا که در 2005 منتشر شد، نشان داد که جستجو برای سلاح‌های کشتار جمعی تا جای ممکن انجام گرفته، اما هیچ سلاحی یافت نشده است.

© The Independent