عالی‌ترین مقام‌های سلطنتی اروپا در جشن تولد ۱۸ سالگی شاهزاده دانمارک گرد هم آمدند

خانواده‌های سلطنتی اسکاندیناوی هم در وظایف سلطنتی و هم در روابط شخصی بسیار به هم نزدیک‌اند

در فهرست مهمانان این رویداد نام برخی از تاجداران آینده اروپا به چشم می‌خورد‌ــ facebook/detdanskekongehus

جشن هجدهمین زادروز شاهزاده کریستین دانمارک با حضور مهمانانی از خانواده‌های سلطنتی سراسر جهان، شکوهی خیره‌کننده داشت.

شب‌نشینی و ضیافت شام جشن تولد پادشاه آینده دانمارک در ۱۵ اکتبر، پذیرای وارثان خانواده‌های سلطنتی مانند شاهدخت الیزابت بلژیک، شاهدخت اینگرید الکساندرا از نروژ و شاهدخت استل سوئد بود.

از زمانی که کارت دعوت‌ها برای مهمانان فرستاده شد، می‌دانستیم سطح این رویداد «کراوات سفید» است. سبک کراوات سفید بالاترین درجه رسمی بودن یک مهمانی است که در آن افراد صاحب‌عنوان باید تاج یا نیمتاج بر سر بگذارند، حمایل بیندازند و نشان‌های افتخارشان را به سینه بزنند.

خانواده سلطنتی دانمارک، هجدهمین سالگرد تولد شاهزاده کریستین را با یک ضیافت شام درخور پادشاه آینده جشن گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای خانواده‌های سلطنتی از سراسر جهان روز یکشنبه برای جشن گرفتن این رویداد مهم به کاخ کریستینزبورگ در کپنهاگ سفر کردند. پسر بزرگ ولیعهد فردریک و شاهدخت ماری در حال حاضر در ردیف دوم تاج‌وتخت دانمارک قرار دارد؛ مادربزرگش، ملکه مارگرته، نیز حکمران کنونی و پدرش وارث عنوان او است.

در فهرست مهمانان این رویداد نام برخی از تاجداران آینده اروپا به چشم می‌خورد‌. از جمله شاهدخت الیزابت ۲۱ ساله که از بلژیک در این مراسم حضور داشت. شاهدخت اینگرید الکساندرا ۱۹ ساله از نروژ، هم در کنار والدینش، ولیعهد هاکون و شاهدخت مته ماریت در این ضیافت شرکت کرد.

شاهدخت استل ۱۱ ساله از سوئد نیز در کنار والدینش، شاهدخت ولیعهد ویکتوریا و شاهزاده دنیل، از دیگر مهمانان این جشن بود.

شاهدخت کاترینا آمالیا هلند که وارث ۱۹ ساله تاج‌وتخت هلند است، نیز به این مراسم پیوست.

ملکه مارگرته دوم، پس از مرگ همتای بریتانیایی‌اش، ملکه الیزابت دوم، حالا تنها ملکه بر تخت سلطنت جهان است و باسابقه‌ترین رئیس دولت کنونی اروپا و قدیمی‌ترین ملکه در صحنه بین‌المللی، غیر از سلطان برونئی، به شمار می‌رود.

میان مارگرته و الیزابت دوم که عموزاده هم و هر دو نتیجه‌های ملکه ویکتوریا بودند، دوستی عمیقی برقرار بود اما این صمیمیت در فرزندان آن‌ها ادامه نیافت و مهمان ویژه‌ای از بریتانیا در این جشن تولد دیده نشد.

ملکه دانمارک اکتبر ۲۰۲۲ اعلام کرد به‌منظور «آینده‌نگری و تضمین آینده سلطنت» عنوان رسمی چهار نوه‌اش شاهزاده‌ نیکولای ۲۳ ساله، شاهزاده‌ فلیکس ۲۰ ساله، شاهزاده‌ هنریک ۱۳ ساله و شاهدخت آتنا ۱۹ ساله، فرزندان شاهزاده یواخیم را سلب می‌کند.

 ملکه مارگرته در آن زمان در بیانیه‌ای گفت: «با سابقه ۵۰ ساله من بر تخت سلطنت، طبیعی است که هم به گذشته بنگرم و هم به آینده چشم دوخته باشم. وظیفه و آرزوی من به عنوان ملکه این است که اطمینان حاصل کنم سلطنت به شکل‌گیری و تطبیقش همگام با زمان، ادامه می‌دهد. گاهی اوقات این بدان معنا است که باید تصمیم‌های دشواری گرفته شود و یافتن لحظه مناسب همیشه دشوار است.»

پیش از او در اکتبر ۲۰۱۹ شاه کارل گوستاف شانزدهم، پادشاه سوئد، هم در اقدامی مشابه اعلام کرد که نوادگانش از این پس وظایف رسمی نخواهند داشت ولی عناوین دوک و دوشس را حفظ خواهند کرد. دو فرزند پسر پادشاه، شاهزاده کارل فیلیپ و سه فرزند دخترش، شاهدخت مادلین، مشمول این تغییر شدند.

باید یادآوری کنیم که خانواده‌های سلطنتی اسکاندیناوی هم در وظایف سلطنتی و هم در روابط شخصی بسیار به هم نزدیک‌اند. دیدن خانواده‌های سلطنتی سوئد، نروژ و دانمارک با هم در تعطیلات یا در رویدادهای مهمی مانند عروسی‌، تشییع‌جنازه‌ یا مراسم غسل تعمید اصلا نادر نیست. آن‌ها اغلب نقش مادرخوانده و پدرخوانده فرزندان همدیگر را می‌پذیرند؛ به این ترتیب در حقیقت شاهدخت ویکتوریا، شاهزاده هاکون و شاهدخت مته ماریت همه مادرخوانده‌ها و پدرخوانده‌های شاهزاده کریستین‌اند.

بیشتر از زندگی