پرواز انواع گوشت از سفره مردم ایران

فروشندگان محصولات پروتئینی از کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی فروششان در هفته‌های اخیر خبر داده و آن را نشانه دور از دسترس بودن خرید گوشت برای خانواده‌های ایرانی دانسته‌اند

پایین آمدن سرانه مصرف گوشت در ایران‌ــ عکس خبرگزاری ایرنا

علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی ایران، از کاهش قابل‌توجه فروش گوشت خبر داد و کاهش توان خرید مردم را دلیل آن اعلام کرد.

ملکی روز شنبه ۲۲ مهر در گفت‌وگو با خبر آنلاین میزان کاهش قیمت گوشت در مغازه‌های سطح شهر را پس از آغاز توزیع گوشت گوسفندی در میدان‌های میوه و تره‌بار و برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تنها ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان دانست و تاکید کرد قیمت گوشت گوسفند دولتی ۲۸۲ هزار تومان و گوشت بی‌استخوان گوساله ۴۲۰ هزار تومان است.

فروشندگان گوشت و محصولات پروتئینی در هفته‌های اخیر از کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی میزان فروششان خبر داده و این موضوع را نشانه دور از دسترس بودن خرید گوشت برای خانواده‌های ایرانی دانسته‌اند.

محمد حسینی‌پور، از کسبه شهر تهران، عامل کاهش محدود قیمت را نه توزیع گوشت دولتی که کاهش میزان خرید و رکود حاکم‌ بر مغازه‌ها می‌داند. به گفته او، در نیمه اول سال، میانگین فروش در این صنف نزدیک به ۶۰ درصد کاهش داشت. از طرفی برخلاف ادعای مدیران دولت مبنی بر کاهش قیمت‌ها، با توجه‌ به نزدیکی ماه‌های سرد قیمت این کالا به طور معمول افزایش خواهد داشت چرا که تهیه علوفه و خوراک دام دشوارتر است و کشتار کاهش پیدا می‌کند.

در این میان، مدیران وزارت جهاد کشاورزی معتقدند با تداوم توزیع گوشت دولتی مقاومت قیمت‌ها شکسته می‌شود. اما فعالان بازار با در نظر گرفتن قیمت دام زنده این وعده را باورپذیر نمی‌دانند و به بازگشت قیمت‌ها به‌ مقدار پیش از گرانی‌ها امیدی ندارند.

به گفته کارشناسان، ناتوانی مردم در خرید اقلام پروتئینی را می‌توان از سرانه مصرف گوشت به‌خوبی درک کرد. بر اساس آمارهای منتشرشده در مرداد، سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران به حدود سه کیلوگرم در سال رسیده است که از کاهش بیش از ۱۰ کیلوگرمی طی ۱۰ سال خبر می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روند نزولی سرانه مصرف گوشت که ۱۳ کیلوگرم بود، از سال ۱۳۹۰ آغاز شد. با این حال هر سال حدود یک کیلوگرم کم می‌شد اما بین سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ به‌ موازات بیش از ۲.۵ برابر شدن قیمت گوشت، با کاهشی ۵۰ درصدی مواجه شد و از شش کیلوگرم مصرف سرانه در سال ۱۴۰۰ به سه کیلوگرم در سال ۱۴۰۱ رسید.

اگر گزارش فعالان بازار مبنی بر کاهش ۶۰ درصدی میزان فروش روزانه را بپذیریم، باید منتظر باشیم که تا پایان سال ۱۴۰۲، سرانه مصرف باز هم کاهش پیدا کند.

بر اساس مقایسه قیمت‌ها، بهای هر کیلو گوشت گوسفندی در شهریور ۱۴۰۲ به نسبت شهریور ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۵۰ درصد افزایش داشته و از میانگین قیمت ۱۸۴ هزار تومان در هر کیلو به ۴۳۷ هزار تومان در هر کیلو رسیده است. هر کیلو گوشت گوساله یا گاو نیز از متوسط هر کیلو ۲۰۸ هزار تومان به ۴۴۲ هزار تومان در هر کیلو رسید و افزایش ۱۲۸ درصدی را ثبت کرد.

مرکز پژوهش دانشگاه صنعتی شریف سال ۱۴۰۱ اعلام کرد در سال ۱۴۰۰، نسبت خانوارهایی که در طول یک سال گوشت قرمز مصرف نکرده‌اند، به ۵۸ درصد رسیده است. این عدد مربوط به‌ پیش از رشد نجومی قیمت‌ها است و شکی نیست که در حال حاضر این عدد نیز افزایش یافته است.

آمارها نشان می‌دهند حتی در کره شمالی نیز سرانه مصرف سرانه گوشت پنج کیلوگرم بیش از ایران است و تفاوت میزان مصرف گوشت در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه هم زیاد است.

میانگین مصرف سه کیلوگرم گوشت در سال برای مردم ایران وقتی کنار سرانه مصرف ۶۷ کیلوگرم گوشت در کویت، ۶۲ کیلوگرم در امارات، ۵۴ کیلوگرم در عربستان سعودی و ۴۳ کیلوگرم در عمان قرار می‌گیرد، عملا آنچه را دست‌کم نیمی از مردم ایران با آن مواجه‌اند، تحقیرآمیز می‌کند.

به‌ این‌ ترتیب بررسی فروش مغازه‌ها حاکی از آن است که نه‌تنها اقشار ضعیف که حتی سفره اقشار طبقه متوسط نیز روزبه‌روز از گوشت قرمز خالی‌تر می‌شود.

بیشتر از اقتصاد