انفجار در مسجد شیعیان در شمال افغانستان ۱۷ کشته و بیش از ۲۰ زخمی برجا گذاشت

انفجار در مسجد امام زمان در شهر پلخمری، حین ادای نماز جمعه رخ داد

انفجاری، حوالی ظهر روز جمعه ۲۱ مهر (۱۳ اکتبر)، در مسجد شیعیان در ناحیه دوم شهر پلخمری مرکز استان بغلان در شمال افغانستان رخ داد. منابع محلی گفتند که این انفجار صف نمازگزاران را حین ادای نماز جمعه هدف قرار داده است.

رادیو تلویزیون ملی افغانستان (تحت کنترل طالبان)، ساعتی پس از وقوع انفجار از کشته شدن ۱۷ تن و زخمی شدن ۲۰  تن دیگر خبر داد. ویدیوهای منتشر‌شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که محراب مسجد به خون آلوده شده است و شمار زیادی از نمازگزاران کشته و زخمی شده‌اند.

این انفجار در مسجد و تکیه‌خانه امام زمان که مربوط به شیعیان است رخ داد. به گفته منابع محلی، انفجار ناشی از بمب جاسازی شده در سالن مسجد بوده است.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را نپذیرفته است و مقام‌های رسمی طالبان نیز تاکنون در مورد نوع این انفجار و آمار دقیق تلفات ناشی از آن، اظهار‌نظری نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکان‌های مربوط به شیعیان در افغانستان در سال‌های اخیر از‌جمله اهداف تروریستی گروه داعش خراسان محسوب می‌شوند. در دو سال گذشته و پس از سلطه طالبان بر افغانستان، داعش حملات سنگین و پرتلفاتی را علیه اماکن شیعیان و هزاره‌های افغانستان انجام داده‌اند.

حمله به دو مسجد بزرگ شیعیان در قندهار و قندوز در سال نخست به قدرت رسیدن طالبان، حملات پیاپی در مسجدها و مسیرهای تردد شیعیان در شهر مزارشریف و حمله به آموزشگاه دختران در منطقه هزاره‌نشین دشت برچی در غرب کابل، از‌جمله پر تلفات‌ترین حملات داعش به اماکن شیعیان در دو سال گذشته در افغانستان بوده است که سبب کشته شدن صدها غیرنظامی هزاره و شیعه و زخمی شدن صدها تن دیگر شده است.

مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه، دو ماه پیش، در گزارشی اعلام کرد که در دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، دست‌کم ۷۰۰ غیرنظامی هزاره در حملات داعش کشته یا زخمی شده‌اند.

در همین حال، یافته‌های شبکه تحلیلگران بلاق در نخستین سال سلطه طالبان بر افغانستان نشان داد که تنها در مدت یک سال، دو میلیون شهروند هزاره از ترس طالبان از افغانستان فرار کرده‌اند و در کشورهای دیگر پناه گرفته‌اند.

هزاره‌ها و شیعیان که گروه داعش آنان را «رافضی» و «مرتد» می‌دانند، از‌جمله اهداف اصلی حملات داعش در افغانستان‌اند. این در حالی است که طالبان مدعی‌اند گروه داعش را در این کشور سرکوب کرده‌اند و کشورهای غربی این موضوع را به‌عنوان امتیازی برای طالبان مطرح می‌کنند.

ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه روسیه برای افغانستان، در تازه‌ترین مصاحبه‌اش با رسانه آناتولی گفت که طالبان در سرکوب گروه تروریستی داعش موفق بوده‌اند.

این موضوع پیش از این نیز توسط مدیران دولت بایدن مطرح شده بود. اما مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در واکنش به این خبرها گفت که مدیران دولت بایدن در این زمینه دچار اشتباه شده‌اند. او گفت که جنگ طالبان با داعش برای سرکوب تروریسم نیست، بلکه بر سر قدرت است.

بیشتر از جهان