منظور پشتین: حکومت پاکستان مانع جمع‌آوری کمک برای آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه هرات شد

سازمان ملل متحد درخواست ۲۰ میلیون دلار برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه مرگبار هرات کرده است

منظور پشتین، رهبر تحریک تحفظ پشتون، روز پنجشنبه ۲۰ مهر (۱۲ اکتبر)، ادعا کرد که مقام‌های پاکستانی مانع کارزار جمع‌آوری کمک‌ برای زلزله‌زدگان هرات شده‌اند.  

او در حساب کاربری‌اش در فیس‌بوک نوشت کارزار جمع‌آوری کمک را از کویته آغاز کرده بود، اما مقام‌های پاکستانی اجازه ادامه این کار را نداده‌اند. 

او نوشت: «تحریک تحفظ پشتون به‌خاطر کمک به زلزله‌زدگان هرات کارزار کمک در خیبرپختونخوا برپا کرده بود، اما مقام‌های پاکستانی به این کار اجازه ندادند و آن را تعطیل کردند. چقدر پشتون‌ها محکوم‌اند که حتی اجازه همدردی انسانی نیز ندارند.» 

رهبر تحریک تحفظ نفوذ زیادی در مناطق پشتون‌نشین پاکستان دارد و بارها از اقدامات حکومت پاکستان و اعمال فشار بر مناطق قبیله‌ایی انتقاد و تظاهرات گسترده برپا کرده است.  

منظور پشتین قدرت بسیج پشتون‌ها را در پاکستان دارد و به همین دلیل، چندین بار به دست نیروهای پاکستانی بازداشت شده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از اعتراض‌های گسترده شهروندان پاکستان به‌دلیل کشته شدن یک مرد جوان به دست پلیس کراچی در سال ۱۳۹۶، منظور پشتین جوان به‌عنوان فرد کاریزماتیک در این اعتراض‌ها مطرح شد.  

منظور پشتین نماینده مردمی است که ادعا می‌کنند طی دهه‌ها جنگ در مناطق مرزی پاکستان با افغانستان، با آن‌ها برخورد «تند» شده است و شماری از ساکنان مناطق پشتون‌نشین در پاکستان کشته و ناپدید شده‌اند. جنبش تحفظ پشتون‌ها یک تشکل صلح‌آمیز است و تنها به برپایی اعتراض‌های خیابانی اقدام می‌کند.  

این گروه در حالی ادعا می‌کند که نیروهای پاکستانی مانع کارزار جمع‌آوری کمک برای زلزله‌زدگان هرات شده‌اند که اخیرا فشار حکومت پاکستان بر مهاجران افغان نیز افزایش یافته است.

پاکستان قصد دارد ۱.۷ میلیون شهروند افغان را که مدرک اقامت قانونی در پاکستان ندارند، اخراج کند. 

دو زلزله با قدرت ۶.۳، روزهای شنبه و چهارشنبه هفته جاری، هرات را لرزاند. سازمان ملل متحد برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان این زمین‌لرزه مرگ‌بار، ۲۰ میلیون دلار درخواست کرده است.  

طالبان گفته‌اند که در این زمین‌لرزه، دست‌کم دو هزار و ۴۰۰ نفر کشته و بیش از دو هزار تن دیگر زخمی شده‌اند.  

کارزارهای کمک‌رسانی برای آسیب‌دیدگان زلزله هرات در چندین کشور راه‌اندازی شده است و روند ارسال کمک‌ها همچنان ادامه دارد. آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه در چادر زندگی می‌کنند و به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند.  

بیشتر از جهان