زمین‌لرزه هرات؛ بناهای مشهور تاریخی آسیب دیده‌اند

فرهنگیان از سازمان علمی فرهنگی سازمان ملل متحد یا یونسکو انتظار دارند که برای بازسازی بناهای تاریخی تخریب شده در زمین‌لرزه اخیر هرات اقدام کند

هرات در هفته جاری شاهد زمین‌لرزه‌های متعددی بوده که باعث تخریب و آسیب بناهای تاریخی مشهور این استان شده است. منارهای مصلی، قلعه تاریخی اختیارالدین و مسجد جامع بزرگ هرات، سه جاذبه گردشگری این استان، به بازسازی و مرمت نیاز دارند، اما طالبان امکانات کافی ندارند.  

منارهای مصلی هرات با حدود شش قرن قدمت، یکی از مهم‌ترین آثار باستانی افغانستان محسوب می‌شود، اما بخش‌هایی از این مجموعه در حال فروپاشی است. منار پنجم در داخل باغ گوهرشاد بیگم چند سانتی‌متر انحراف دارد، این منار تحت مرمت و بازسازی قرار داشت. 

احمدالله متقی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات، می‌گوید مسجد جامع هرات ۸۴۶ سال قدمت دارد و تلاش می‌کنند پس از رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان، به بازسازی بناهای تاریخی تخریب‌شده نیز اقدام کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «ما کوشش می‌کنیم که مسجد جامع بزرگ و بناهای تاریخی دیگر را بازسازی و مرمت کنیم. مسجد جامع و منارها آسیب دیده‌اند و من به همه نهادهای خیریه صدا می‌زنم که در بخش ترمیم این مسجد با ما همکاری کنند.» 

در داخل مسجد جامع بزرگ، یک کارگاه کاشی‌سازی سنتی هرات فعالیت دارد. کارشناسان فرهنگی می‌گویند که این کارگاه حدود هشت قرن قدمت دارد و برای ترمیم و مرمت بناهای تاریخی هرات به‌ویژه مسجد جامع بزرگ، کاشی تامین می‌کند. این کارگاه به سبک دوره تیموری کاشی تولید می‌کند و تمام مراحل ساخت کاشی با دست و بدون استفاده از ماشین‌آلات صورت می‌گیرد. تولید کاشی در این کارگاه با نیروی کمتر از ۱۰ نفر دشوار و زمان‌بر است.  

عکس‌های منتشر‌شده از قلعه اختیارالدین هرات نشان می‌دهد که بخش‌هایی از دیوارهای این قلعه ترک برداشته است.  

طالبان با انتقادهای زیادی به‌دلیل تاخیر و کندی در روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان هرات روبرو است و به نظر نمی‌رسد که این گروه برای مرمت و بازسازی بناهای آسیب‌دیده اقدام کنند.  

در حکومت پیشین افغانستان هم بودجه بسیار کمی به بازسازی و مراقبت از بناهای تاریخی اختصاص می‌یافت و به همین دلیل بسیاری از بناهای تاریخی بازسازی نشدند.  

فرهنگیان هرات از سازمان علمی فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، انتظار دارند که برای بازسازی بناهای تاریخی تخریب‌شده در زمین‌لرزه اخیر هرات اقدام کند. یونسکو پروژه‌های متعددی برای بازسازی و مراقبت از بناهای تاریخی در افغانستان اجرا کرده است.  

استان هرات در غرب افغانستان با داشتن بیش از ۷۰۰ بنای تاریخی، از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود. بازدید از مجموعه مصلی، مسجد جامع بزرگ و قلعه اختیار‌الدین، در صدر فهرست گردشگران قرار دارد. 

هرات طی هفته جاری شاهد چندین زمین‌لرزه مرگ‌بار بوده است و شمار زیادی از ساکنان این استان در این زمین‌لرزه‌ها کشته و زخمی شدند.  

بیشتر از فرهنگ و هنر